Jump to content

Toalettproblemer - elektrisk pumpetoalett - tett eller gåen pumpe?

tobixen

Recommended Posts

Slettes ikke så ille som jeg hadde fryktet. Det var ikke stående septik på septikslangen, den løsnet relativt lett fra slangestussen, det var ikke engang merkbar stank da jeg åpnet opp. Septikslangen var stiv, men vaskeservanten er ikke skrudd fast og kan flyttes litt, så jeg fikk opp enden av slangen der. Jeg gikk tilbake til plan A og helte noe eddik i slangen. Kunne høre at det sydet og bruset, samt at det kom opp et og annet flak. Nå kan jeg slappe litt av, samt fundere på hva jeg gjør videre.

bilde

bilde

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Utrolig underholdende lesing dette her! Føler virkelig med deg som har disse problemene. En skikkelig drittjobb. Men båt uten fungerende dass er heller ikke noe stas.

Jeg har manuelt Jabsco Twist'n Lock og har vært plaget av tilbakeslag til skåla. Har fått flere velmenende råd om å hive ut hele dritten og sette inn et elektrisk toalett, da skal visstnok alle problemer være løst.

Jeg har klamret meg til trua på at det enkleste er det beste og når jeg leser dette er jeg rimelig overbevist om at jeg fortsetter å holde installasjonen min så enkel som mulig :-)

Lykke til med prosjektet!!!

Hm, ser ut til at det har løsnet nå. Det bobler og syder fortsatt - mer nå enn tidligere. Litt av innholdet på slangen har bevegd seg tilbake mot doskåla. Jeg pumpet litt til uten åpning på sjøvannssiden, ingenting skjedde i slangen. Jeg åpnet opp mot sjøvannssiden for å se om ting virket. Planen var å pumpe svært forsiktig for å se om det ble bevegelse i slangen eller ikke, men jeg var kanskje noe nedsløvet allerede av det ene glasset med rom - jeg pumpet svært forsiktig og observerte at det kom partikler ut i det "rene" spylevannet - er det normalt med "lekkasjer" mellom septik og spylevann? Før jeg rakk å tenke videre kom det plutselig en god sprut av guffen eddik ut av septikslangen.

Jeg lar det stå å syde litt til, før jeg kobler tilbake til septiktanken, kjører en god del sjøvann gjennom systemet og slipper ut. Kan ikke ha eddik stående på en aluminiumstank. (Hvorfor i alle dager bruke aluminium til septiktank? Det er rett og slett ikke smart... og/eller, hvordan ser jeg forskjell på om det er aluminium eller stål?)

Jeg har manuelt Jabsco Twist'n Lock og har vært plaget av tilbakeslag til skåla. Har fått flere velmenende råd om å hive ut hele dritten og sette inn et elektrisk toalett, da skal visstnok alle problemer være løst.

Jeg har klamret meg til trua på at det enkleste er det beste og når jeg leser dette er jeg rimelig overbevist om at jeg fortsetter å holde installasjonen min så enkel som mulig :-)

Kjøp jabasco vedlikeholds kit- bytt tilbakeslagspakningen. Om du har den eldre typen, bytt hele pumpen, da får du med tilbakeslags pakning. -da er problemet løst-

Bruk vest!

Problemet er nok dessverre ikke løst med nytt Kit fra Jabsco - dessverre.

Om du leser blogginnlegget mitt om tilbakeslagsproblematikken ser du at den "klaffventilen" som er den ekstra barrieren som skal hindre tilbakeslag etter hvert strekker seg. Jokerventilen er den samme som på de gamle pumpene.

Jeg har innfunnet meg med at jeg bytter pakninger hvert år. Litt dyrt, men bedre/"hyggeligere" å gjøre det om våren før sjøsetting når alt er tørt.

For slike som meg som har septiktanken høyere enn skåla så er det viktig at alle pakninger er 100% tette ikke bare 99,9%....

Redigert av seilbaaten (see edit history)

En skikkelig drittjobb.

Ser ut som at jeg har flaks. Har vært utrolig lite dritt å håndtere frem til nå i allefall.

Men båt uten fungerende dass er heller ikke noe stas.

Nei, ikke sant. Vi har heldigvis to toaletter, men det andre går jo rett til sjøen - kan jo stort sett bare brukes til "små" ærender, samt når man er langt til havs. Det er ellers noe dårlig med toalett i båthavna, et offentlig toalett som er stengt vinterstid og som ikke akkurat glimrer med gode hygienestandarder, og klubbhuset har jeg ikke nøkkel til, det er som regel også stengt nå om vinteren.

Jeg har manuelt Jabsco Twist'n Lock og har vært plaget av tilbakeslag til skåla.

Tilbakeslag, ja - det plager meg også, særlig når jeg har vært borte i flere dager/uker - det er jo nesten håpløst å prøve å holde porselenet hvitt. Det gjelder både det elektriske og det manuelle pumpetoalettet. Det er også et problem når man har svanehals og utløp rett til sjø. Eneste løsning jeg har funnet er å pumpe svært godt og tilsette sanitærvæske e.l. - men sjøvannet i seg selv inneholder jo mye biomateriale som råtner, så etter noen uker er det nærmest like ille som om det hadde vært septik.

Har fått flere velmenende råd om å hive ut hele dritten og sette inn et elektrisk toalett, da skal visstnok alle problemer være løst.

Hah! Gresset er vel alltid grønnere på den andre siden av gjerdet. Selv tenker jeg litt på "nature head" eller tilsvarende, de er visst relativt problemfrie - skjønt, jeg har en mistanke om at de som installerer slike toaletter har en litt annen innfallsvinkel enn "vanlige folk".

Redigert av tobixen (see edit history)

Har også vurdert komposteringsdass, men det får evt komme etter hvert. Blir nok i første omgang ombygging slik at jeg kan tømme tanken fra sugestasjon slik at de svenske krava tilfredsstilles.

Når det gjelder å holde porselenet hvit er sitronsyre eller edikk helt vanvittig effektivt.

Kanskje ikke så lurt å kombinere med aluminiumstank, men hvis du lar det stå i skåla et par tre fire fem timer før du likevel skal tømme tanken og så tømme rett etter at du har tømt skåla for syre. Det er i hvert fall vanvittig effektivt.

Lykke til med dassen - føler med deg

Det bruser fortsatt godt i slangen, kan jeg høre - så jeg utsetter monteringen litt til. Det lukter relativt intenst nå - men det lukter ikke septik i det hele tatt, bare eddik!

Det blir vel 12 poeng til Lars H her, dette virker å være et klassisk urinstenproblem, evt dopapir som har tettet en allerede godt innsnevret slange. Det kan jo tenkes det er avleiringer i selve pumpa - men i såfall burde det jo ha gått seg til allerede, ettersom jeg helte relativt store mengder eddik i selve doskåla. Dritten min har tilsynelatende funnet veien ned i tanken, selv om jeg ikke pumpet mye før jeg begynte å bruke dopapir.

Jeg blir ikke å bytte septikslange nå, det får bli til en annen gang. (har ikke fått meg til å kjøpe inn nye slanger enda).

Har du sjekket stussen ut fra dassen, den som slangen til tanken sitter på? Er det mye urinstein i slangen, kan jeg nesten garantere et det er mye der også. For min dass (TMC) er stussen festet med tre små skruer, og inne i stussen sitter tilbakeslagsventilen. Er den full av urinstein, tetter den ikke for tilbakeslag.

Lars H.

(selvutnevnt drittunge)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nei, jeg åpner ikke flere steder i dag. Nå har jeg hatt på eddik fra begge sider, sett at eddiken har rent gal vei gjennom det som er av tilbakeslagsventiler, skrudd igjen, skylt med saltvann, jeg er ganske sikker på at toaletten suger mye kraftigere nå enn før - det får holde for denne gangen. Det er rimelig å anta at det som eventuelt har vært fast i slangestuss og tilbakeslagsventil også er løst opp nå. Det er også rimelig å anta at det trengs vedlikehold og bytte av diverse pakninger på begge toalettene - men det blir en fremtidig jobb.

Småen har våknet og det første hun gjorde etter å ha våknet var å produsere brunt avfall i bleia, så nå er det septik på tanken igjen. Og jeg føler mine behov presse seg på også, men jeg tenker å se om jeg kan utsette mitt til jeg kommer hjem. Det gjenstår fortsatt å rydde opp papir ... samt finne på noe mat til småen.

• 1 år senere...

Løfter denne.

Trenger tips fort. Båtferien starter søndag, og det elektriske sjøvannstoalettet streiker.

Motoren klarer ikke å dra impeller, skovelhjul og kverna rundt.

Når jeg løsner på lokket til impellerhuset, går motoren lett. Derimot kveles den når alt er på plass. Møter så mye motstand at sikringen ryker.

Impeller erc. ser ut til å være i orden.

Kan motoren være utslitt etter 4 år?

Erfaringer mottas med takknemlighet!

• 4 uker senere...

Løfter denne igjen ... har brukt mye tid på å skru og banne inne på toalettrommet i sommer.

Jeg hadde problemer med lekkasjer i toalettet like før sommerferien startet - jeg lot slanger og pumpe bli stående med eddik i over et døgn, da jeg kom tilbake til båten fløt det eddik på gulvet. Jeg tenkte som så at det sikkert var enklere å bare bytte ut pumpa eller hele toalettet i stedet for å begynne å skru opp og vedlikeholde pakninger, etc. Problemet mitt var at det tilsynelatende ikke finnes båtutstyrsforhandlere i umiddelbar nærhet til Oslofjorden som lagerfører elektriske toaletter ... det var fredags kveld, og jeg ringte rundt som en gal ... og fortsatte med det lørdags formiddag, men akk ... det måtte bli Maritim eller Seatronic. Nå høvet det seg slik at jeg kunne sende fruen med bil til Seatronic mandagen mens vi lå i kanalen i Moss.

Å erstatte toalettet innebar selvfølgelig en god del banning og svetting, men det var rimelig renslig denne gangen. Jeg merket omtrent ikke noe til vond lukt umiddelbart - men med halvfull septiktank og åpen septikslange ble det plutselig ganske så vond lukt i det båten gikk i litt bølger. Tanken ble tømt, men et døgn senere ble det igjen plutselig vond lukt i hele båten pga vindforhold. Det er altså ikke sant som det hevdes, at septiktanken blir luktfri bare luftingen er tilstrekkelig.

Gammelt toalett var av merke Osculati, det har fungert rimelig greit bortsett fra noen små "fortetningsinsidenter", hvor den alvorligste antageligvis skyldtes urinsten i slangen, ref denne tråden. En ulempe var at ved spyling så ble det ofte sprutet noe sjøvann over toalettkanten - selv med lokket igjen havnet det alltids noe rundt i toalettrommet ... og med kvern og sjøvannspumpe i én enhet, samt sjøvannsinntaket lokalisert rett bak utslippshullet for septik hendte det jo rett som det var at spylevannet var brunt og illeluktende ... ja, også hadde vi store problemer med tilbakeslag, smålekkasjer fra pumpe til gulv og luktproblemer.

Fruen fikk med seg en solid bunke med cash, men selger ville av en eller annen grunn ikke anbefale noe bedre enn det billigste toalettet de hadde, et ganske identisk toalett av samme merke, men nyere årgang.

Problemene tårnet seg opp.

Dasslokk og ring var av aller billigste type plastikk, i utgangspunktet ikke noe reklamasjonsgrunn, men selger hadde vist frem noe helt annet til fruen. Lokket var også en god del høyere, det nye toalettet ble skrudd tilbake i samme skruhull, med det resultat at det ikke var mulig å få åpnet lokket 90 grader opp (plassproblem ifht bakvegg).

Jeg skrudde til septikslange, men ikke sjøvannsslangen - septiktank og septikslange ble fylt med klorvann. På et helt nytt toalett bør man hverken forvente tilbakeslag eller lekkasjer fra svartvannssiden til spylevannssiden ... men dessverre, jeg ble skuffet.

Det største problemet var imidlertid at det nye toalettet ikke ville "spise" produktene våre - både jeg og sønnen min hadde problemer med kabler som ble liggende på tvers av doskåla, samt kabler som var for tykke til å komme seg ned til kværna (på forrige do førte skylling til såpass med rotasjon i skåla at alt gikk ned). Reklamasjonsgrunnlag, vil jeg hevde - men vi måtte nok leve med dette toalettet til vi kom tilbake fra ferie.

Fruen fikk besøk av søskenbarn før vi dro hjem fra København. København-Gøteborg er et langt og ubehagelig strekk, så da seiler vi uten stopp. Fruen foreslo at vi kunne ha totimersøkter gjennom natta siden vi nå var fire personer. Høh. Gjestene var selvfølgelig slått helt ut, én av dem trakk seg inn på toalettet og ble der stort sett hele natta. Badet så ikke ut i etterkant ... spy overalt. Det ble tørket opp, delvis med tørkepapir, som ble kastet i do, deretter klaget og tøyt fruen på meg at jeg måtte fikse toalettet som ikke virket lengre :-( Det tok meg noen dager å manne meg opp til operasjonen (enda bra at vi har to toaletter ombord). Først en ny grovrengjøring av badet, tørke skikkelig opp med gulvklut, vann og såpe, deretter fiske opp faste flytende partikler fra toalettskåla, deretter bruke en pumpe på å få pumpet flytende innhold i vasken, fjerne tørkepapir og annet rask etterhvert som det satte seg fast i pumpa, deretter ta en stor tørkerull og spre innholdet utover, samt forsiktig skru opp septikslangen, samt få fjernet hele toaletten. To ganger ble jeg overrasket over spruting av spy og septik, jeg var veldig glad for at vi har dusj ombord, vaskemaskin mangler vi dessverre.

Seatronic godtok reklamasjonen, denne gangen ble jeg anbefalt Jasbco Quiet Flush, et av de dyreste toalettene de har. Installasjonen var litt mer kronglete, ettersom spylevannspumpen er separat og er tiltenkt å monteres bak/under skott/dørk, samt at det også skal monteres et separat sjøvannsfilter inn før pumpen - men da vet man også at det ikke kan bli lekkasjer fra svartvannet til spylevannet. Det er også ikke bare én av-på-knapp, men et bryterpanel som i tillegg til "vanlig skylling" også tilbyr "bare spylevann" og "bare tømming/kverning" - veldig praktisk, tidligere har jeg vært nødt til å stenge stoppekran for spylevann dersom dassen ble litt tett og fullt av spylevann, men jeg måtte jo frem med spissag for å få utvidet hullet til bryterpanelet.

Jo dyrere ting er, jo større blir fallhøyden når man ikke er helt fornøyd. (En anekdote fra forrige jobb, hvor jeg ofte sov på hoteller - på billige hoteller hadde jeg lavt forventningsnivå og ble ofte positivt overrasket over høy standard - på dyre hoteller hadde jeg høyt forventningsnivå og ble gretten over alt som ikke var på stell). "Quiet" er selvfølgelig en svært relativt greie, toalettet er veldig lavt (hm ... bra for de yngste ... kunne man kanskje organisert noe jekkeløsning, slik at høyden kan reguleres?), med "luxury wooden seat" så jeg for meg noe som så ut som treverk, ikke noe hardplast-lignende-ting som jeg snudde rundt fire-fem ganger, banket på, og så tenkte ... ja, kanskje det faktisk er spor av treverk i dette produktet?

Utover disse små irritasjonsmomentene, foreløbig ingen negative erfaringer med det nye toalettet. Det ser ut som at problemet med "kabler som ligger på tvers" kan oppstå også i dette toalettet, men så langt har jeg ikke reprodusert dette problemet.

Redigert av tobixen (see edit history)

• 1 måned senere...

Fortsatt relativt fornøyd med "Jabsco Quiet Flush" - det er vel forskjellige modeller, jeg tror vi har "space saver", sikkert derfor toalettet er så lavt som det er.

Noen få fortetningsinsidenter hvor ting ikke har gått ned med det samme, men det har alltid hjulpet å vente i noen minutter og så forsøke igjen. Fortsatt ikke observert "kabel på tvers"-problematikk. Jeg aner ikke hvor mye urinsten det evt er inne på slangen mellom toalettet og septiktanken - hele slangen bør nok byttes ut, men det blir nok hverken gjort denne uka eller neste.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...