Jump to content

Yanmar 4JH3-DTE – demontering og rengjøring av intercooler

Arvid_A

Recommended Posts

Hei!

Jeg går og funderer på om jeg burde demontere intercooleren på motoren for rengjøring. Grunnen til at jeg tenker i de baner er at motoren sliter litt med å oppnå toppturtall (3800 o/min) under belastning. Dette er ikke noe som har kommet plutselig, men mer har kommet ”snikende” i løpet av de to-tre siste årene. Maks turtall havner som regel på 3650-3700 o/min, og dette skjer uansett om drivstoffiltrene er nye eller en sesong gamle. Det som bringer tankene inn på luftmangel, er at jeg ved fullt pådrag under belastning, syns å ane litt mørkere eksos enn hva jeg har sett tidligere (og bare for å ha nevnt det, så har luftfilteret vært helt rent ved disse tilfellene). Bortsett fra dette oppfører motoren seg ”som ny”. Starter alltid på første ”snurren” og med kun en anelse blåaktig eksos et par minutter ved kaldstart. Motoren bruker praktisk talt ikke olje (ikke behov for å etterfylle i løpet av en sesong på 80-100 driftstimer).

Motoren ble installert ny i år 2000 og har nå gått 1520 problemfrie timer. Yanmars skjema for periodisk vedlikehold anbefaler rens av intercooleren ved 1000 timer/4 år.

Jeg liker ikke å skru på ting som virker, men kan samtidig ikke helt bli kvitt tanken om for dårlig luftgjennomstrømning i intercooleren. Jeg har funnet splittskisse for intercoolersystemet på 4JH-DTE (se nedenfor). Selve intercooleren ser ut til å være temmelig lik den som sitter på min 4JH3-DTE. Så trangt som det er ”nedi der” kan nok demonteringen bli en utfordring hvor det kunne vært ønskelig med både ekstra ledd i armene og øyne på stilk…

• Har noen av dere erfaring med tilsvarende problemstilling på denne motortypen?
  • Har noen av dere hatt av intercooleren på en slik motor for rens, og i så fall – hvordan ble den plukket fra hverandre (ta av ”topplokket” eller ”endelokkene”?), og hvordan/med hva renset dere den?

bilde

Jeg har gjort sanne prosess på mine Yanmar 6lp motorer i vinter. De hadde gått 1000 timer og behovet var virkelig reelt. Du vil bli veldig overrasket over hvor tilstoppet luftsiden er. Gjerne ta noen bilder når du starter. Jeg tror det er mange som ser bort fra denne problemstillingen så det kunne vært fint om noen lagde en tråd om dette.

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Takk for kommentaren, BjornLie!

Jeg har planer om å bytte impeller på motoren etter sjøsetting nå til våren. Dette innebærer demontering av dynamo og diverse annet utstyr som ligger nært inntil motoren på babord side. Når jeg først har tilgang til dette området, kunne det passe å ta intercooleren også.

Det hadde imidlertid vært greit å høre fra noen med erfaring fra denne jobben på samme motortype. Bør man f.eks. demontere hele intercoolerenheten, eller er det kanskje mulig å ta av "topplokket" på intercooleren, og så eventuelt løfte ut "luftkjøleren" denne veien? - se splittskissen ovenfor.

Gode råd mottas gjerne! :smiley:

Jeg

Takk for kommentaren, BjornLie!

Jeg har planer om å bytte impeller på motoren etter sjøsetting nå til våren. Dette innebærer demontering av dynamo og diverse annet utstyr som ligger nært inntil motoren på babord side. Når jeg først har tilgang til dette området, kunne det passe å ta intercooleren også.

Det hadde imidlertid vært greit å høre fra noen med erfaring fra denne jobben på samme motortype. Bør man f.eks. demontere hele intercoolerenheten, eller er det kanskje mulig å ta av "topplokket" på intercooleren, og så eventuelt løfte ut "luftkjøleren" denne veien? - se splittskissen ovenfor.

Gode råd mottas gjerne! :smiley:

Jeg hadde også det i tankene først, men når jeg først hadde den ute så var det enkelt å demontere den og det var et must for å få den skikkelig ren. Du vil bli overasket over hvor møkkete intercooler er på luftsiden.

Redigert av BjornLie (see edit history)

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...