Propdesign Startet 22.Februar.2015 Link til dette innlegget Startet 22.Februar.2015 Jeg ser at Torqueedo mener at deres 500 watt elektriske påhengsmotor tilsvarer en 2 hk bensinmotor. Etter å ha studert brosjyren kan jeg ikke se annet enn at Torqueedo har misforstått alt som er av propulsjonsteknikk, og at deres 500 watt påhengsmotor i realiteten tilsvarer en 0,7 hk motor, ikke en 2 hk motor, muligens med unnatak for at Torqueedoen sannsynligvis gir bedre thrust ved 0 knop (bedre akselerasjon) enn en 0,7 hk bensinmotor. Er det noen som har praktisk erfaring? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2015 Tja, 500 W er jo 0.68 hk. ifølge gammel regnemåte. Men tekstforfatterene som skriver sånne brosjyrer har ingen begrensninger på seg. "Denne motoren kan folde ut vingene og fly gjennom lufta". Men det skal ikke stikkes under en stol at på enkelte punkter har el-motoren fortrinn. En seriekoblet likestrømsmotor (startmotor) har jo høyest torque når den står stille. Torqueedo virker jo rimelig avansert uten at jeg helt har fått tak i hva de gjør. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2015 Dersom en 2 hk motor har 2 hk på propellakslingen så kan jeg ikke helt forstå at 2 hk ikke er 2 hk, men derimot 0,7 hk. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mulligan Svart 22.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2015 Fordi du kan ikke få 1.47 kW ut ved å putte 0.5 kW inn. Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 22.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2015 I praksis: dreiemomentet på en el motor er mye høyere enn på en bensinmotor i starten. Det er nok det d'herrer brosjyremakere har tatt til inntekt for sin dubiøse omgang med fakta. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 22.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2015 Last ned og les Torqueedo 2015 katalogen, der er sammligningen med bensinmotorer forklart. Jeg har en 250W Yamaha elmotor og jeg tror at tallene Torqueedo operer med stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 22.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2015 Jeg venter min Cruise 4.0 TL i løpet av uken.. Blir gøy å teste ut, og håper jeg ikke blir skuffet.. Jeg tror ikke de små "travel" utgavene gir deg bakoversveis i ytelse akkurat. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2015 https://www.youtube.com/watch?v=CIJ8e56eEwM Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
abbor Svart 22.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2015 Jeg venter min Cruise 4.0 TL i løpet av uken.. Blir gøy å teste ut, og håper jeg ikke blir skuffet.. Jeg tror ikke de små "travel" utgavene gir deg bakoversveis i ytelse akkurat. Blir spennende å høre erfaringene dine. Jeg vurderer en Cruise 4.0 R eller 2.0 R som trollingmotor. Hva slags batteriløsning går du for? Batteriene til Torqueedo virker veldig dyre. Sitér dette innlegget Link to post
Propdesign Svart 23.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 Da har jeg studert Torqueedos 2015 katalog, og kommer frem til at Torqueedos regnestykker ikke er helt korrekt. De viktigste feilene er: 1. Man blander man sammen et vinklet "Overall efficiency" resonemang med "propeller efficiency resonemang" 2. Man blander sammen dreiemoment med effekt 3. Man bruker langt lavere tall for propellvirkningsgraden for bensinmotorer enn hva som er realiteten. Argumentasjon: 1. De beste bensinmotorene har en virkningsgrad på 35%. De beste propellene ligger på ca 80%. For kommersielle situasjoner er det riktigere å bruke hhv 30% og 70 %, da lander man på 20%, ikke på 5-15% som Torqueedo påstår. Skal begrepet "Overall efficiency" ha noen mening må man også ta med tap i batteri og lader. For Torqueedo blir tallet ca 50% (0,7 x 0,95 * 0,75) i beste fall, ikke en sjanse at de kommer opp i 56%. Totalt sett er det nok riktig å si at Torquedoen er 3 ganger så energi-effektiv som en bensinmotor. Problemet er at det neppe blir lønnsomt. Kjør man lite blir systemet for dyrt per dm. Kjør man mye blir vekten av batteriene så stor at båten blir tyngre, og da går elforbruket opp. 2. Det er riktig at en elmotor har vesentlig større moment ved lave turtall. Dermed kan man henge på en "tyngre" propell som gir bedre fart ved full effekt. Dette ligner effekten av å ha en vribar propell, bare at man bruker elmotor for å få bedre dreiemoment ved lav fart istedet for å laste av pitchen og øke turtallet. Det er nok riktig at man kan få ut dobbelt så mye trekkraft med en elmotor sammenlignet med en bensinmotor med samme effekt, men dette gjelder kun ved null knop. Når båten først kommer opp i fart minsker forskjellen. Jeg anslår effekten av en "tyngre" propell til ca 20 % ikke 100% som Torqueedo påstår. Skal du slepe gir elmotoren bedre kraft, for vannskiåkning gir den bedre akselerasjon (sammenlign Tesla-en, er det 3,7 s for 0-100 km/h?). En planende båt med markant planingsterskel kan bruke en mindre elmotor for å komme i plan, eller man kan bruke en noe mindre elmotor for å holde cruisefart, men her er forskjellen som sagt ikke så stor. 3. Torqueedo påstår at propelltapene for en bensinmotor er mellom 30 og 80%. De beste moderne propellene har en virkningsgrad på oppimot 80% i "designpunktet", men da virkningsgrad defineres som speed x thrust er det riktig å si at propellvirkningsgraden for en propell, uavhengig om den sitter på en elmotor eller bensinmotor er 0-80%. Dette er dog avhengig av en rekke faktorer, fart er som sagt viktig i sammenhengen. I fartsområde 15 knop-20 snakker vi om sånn sirka 50% virkningsgrad for en standard propell for bensinmotor, Det fins ikke noe som tilsier at Torqueedon har så mye bedre virkningsgrad enn andre propeller grunnet bladform etc, forskjellen ligger muligens i at man kan bruke større diameter uten at dette "knekker" motorturtallet ved lav fart.Hvis man henger en større/tyngre propell på Torqueedon som gir større fart tipper jeg på 65% for denne. Konklusjon: Det er ikke riktig å si at en 2000W Torqueedo tilsvarer en 5 HP bensinmotor. Jeg vil anslå at en 2000W Torquedo tilsvarer en 3 hk bensinmotor med boost i akselerasjonen. Andre aspekter: - Elmotoren er stille. Kjempepluss. - Cruise 2.0 bruker 2 batterier, vekt 120 kg. Disse leverer 2,4 kWh "propulsive power" . Det tilsvarer ca 1 liter bensin på en bensinmotor, vekt 1 kg med dunk.....dette er med andre ord ikke en løsning for langturer. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 Sitér dette innlegget Link to post
Propdesign Svart 23.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 Kikket på E-Fusion motoren. Man leverer 180 hk motoren med et batteri på 42 kWh. Dette tilsvarer ca 10 l bensin. Hvem går ut på fjorden med en 180 hk motor med bare ti liter bensin i tanken? Batteriet veier 300 kg (like mye som hele familien) og koster 250.000 kr! Jeg tror elmotoren er fremtidens løsning. Fremtiden er her når man får fram bedre batterier.... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 (redigert) Man trenger jo ikke å bruke 180 hk selv om man har det. Holder nok lenge med et effektuttak på 80-90 hk for fin marsjfart. F.eks. 60 kW, så da kan man kjøre i over 40 minutter forutsatt at batteriet tåler slik utlading. Batteriene vil heldigvis bli rimeligere nå når svære batterifabrikker er under utbygging for el-bil revolusjonen, men om det allikevel blir praktisk nok for båtbruk vedr. lading og slikt gjenstår jo å se. Redigert 23.Februar.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
offpist Svart 23.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 Godt resymé Propdesign, men det er to ting jeg vil kommentere. Når det gjelder "Overall efficiency" så synes jeg ikke laderen skal være med. Effektiviteten på et Lithium batteri er godt oppe på 90% faktisk, ikke 70%. Laderen er gjerne 85-90% effektiv den også som sagt men det synes jeg ikke er så relevant. Skal man ta med hvor mye energi det kreves å lage, og frakte 10 liter bensin til tanken også? Punkt to er, Cruise 2.0 bruker ett batteri, ikke to. Og det veier 24,3 kg. Husk også at motoren bare veier 18 kg. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 23.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 (redigert) Blir spennende å høre erfaringene dine. Jeg vurderer en Cruise 4.0 R eller 2.0 R som trollingmotor. Hva slags batteriløsning går du for? Batteriene til Torqueedo virker veldig dyre. Du kan lese om min DIY batteri pakke her: https://baatplassen.no/i/topic/116170-prosjekt-torqueedo-cruise-40t-paa-jolle-diy-lifepo4-batteripakke/#entry1690956 Redigert 23.Februar.2015 av offpist (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 23.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 Det er viktig for meg at jolla faktisk går opp i plan, også med litt last ombord. Det er det jeg er mest spent på. Torqueedo sier selv: "The thrust from the Cruise 2.0 is more than sufficient for dinghies and sailboats up to 3 tons. The Cruise 4.0 propels boats up to 4 tons." Så den jolla bør jaggu fly med Cruice 4.0 montert... ;) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 (redigert) Standard propell gir ca 10 knop står det ? 16 knop som optional. Redigert 23.Februar.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
tobixen Svart 23.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 Andre aspekter: - Elmotoren er stille. Kjempepluss. Jeg tenker det er andre fordeler også - jeg tror en elmotor er enklere, simplere og dermed bedre driftsstabilitet - mindre som kan gå galt? Vedlikeholdsaspektet også, en elmotor trenger vesentlig mindre stell, kjærlighet og skitne fingre. Langturer på batterier er ganske urealistisk. En tålmodig langturseiler trenger ikke mye motorfremdrift, men kan derimot være avhengig av dieselmotor for batterilading! Det finnes nisjer i dag hvor batteridrift er ønskelig - og jeg kunne absolutt tenke meg batteridrift på jolla (hvor rekkevidden ikke trenger være stor), men jeg sitter på gjerdet, prisene er helt hinsides (bortsett fra Minn-kota og biltemavarianten - men jeg ror heller selv enn å bruke el-motor til å oppnå rofart!) Jeg har drodlet litt mer på http://www.baatwiki.no/wiki/Eldrift Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
offpist Svart 24.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2015 Det er som med el-bil. Man må gjøre en vurdering om rekkevidden er et problem. Utover det så ser jeg kun fordeler med el-drift. Her snakker vi tross alt av små joller, og for meg handler om små turer inn til land for å hente forsyninger eller whatever. Også har jeg lært noe viktig fra el-bil bruk: "Man skal lade når man kan, ikke når man må". Følger man det ordtaket så har man tilgjengelig strøm når man trenger det. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 24.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2015 Det er som med el-bil. Men elbilen er subsidiert. Jeg vurderer å få på plass motorisering og kanskje utbytting av jolla før sommerferien. Jeg har et sterkt ønske om elektrisk drift (ønsker ikke støy, vedlikeholdsbyrde, lukt) - men med dagens prisnivå på elmotor og batterier tror jeg fort det blir snakk om å finne en bensinmotor på finn.no elns. Propdesigns avsløringer om at Torqueedo høyst sannsynlig overselger produktet sitt veldig i reklamen bidrar noe i den retningen. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Mulligan Svart 24.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2015 Det finnes nisjer i dag hvor batteridrift er ønskelig. Jepp. Der hvor vi vil høre fuglekvitter. Og "fore". Golfbilen jeg bruker går 52 hull mellom ladingene. Ca. 30 km. Og jeg har ikke dytta den inn på 18 enda. Torqeedo. Tekstforfatterne har nok tatt seg friheter, men nå har jeg sitti og grubla over denne. Motoren virker som en rimelig avansert sak. Det er jo en permanentmagnetmotor. Og legeringene som er brukt i magnetene er relativt dyre. Og har ca. 40% kraftigere felt enn en vanlig magnet. Og jeg tror noe av hemmeligheten ligger i elektronisk kommutering. I og med at den ikke har noen sleperinger kan jo hastighet og dreiemoment styres dit man vil. Jeg vil tro den har en helt flat dreiemomentkurve. Correct me if I'm wrong. (Blir sikkert gjort håkkesom). Sitér dette innlegget Link to post
Propdesign Svart 24.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2015 Godt resymé Propdesign, men det er to ting jeg vil kommentere. Når det gjelder "Overall efficiency" så synes jeg ikke laderen skal være med. Effektiviteten på et Lithium batteri er godt oppe på 90% faktisk, ikke 70%. Laderen er gjerne 85-90% effektiv den også som sagt men det synes jeg ikke er så relevant. Skal man ta med hvor mye energi det kreves å lage, og frakte 10 liter bensin til tanken også? Punkt to er, Cruise 2.0 bruker ett batteri, ikke to. Og det veier 24,3 kg. Husk også at motoren bare veier 18 kg. Hvorvidt laderen skal være med i beregningen eller ikke er et valg. Jeg testet forbruken på en elbil, forbruket iht bilens computer stemte nesten nøyaktig med det som sto i brosjyren. Så målet jeg uttaket fra støpslet, det var 30% høyere (11kWh ladig ga 8 kWh kjøring. Hva er riktig sammenligningsgrunnlag? Elbilbransjen har valgt å sammenligne ut fra energireservoar, jeg mener dette er å sammenligne epler med pærer da virkelig forbruk er høyere. Jeg mener det er riktig å sammenligne på det punktet du betaler for. Uansett blir energikostnaden lavere med eldrift. Batterivekten er tatt fra Torqueedos brosjyre: Jeg ser nå at de har et lettere alternativ, den er grei. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 24.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2015 Tror de fleste produsenter prøver å overselge produktene sine. Det gjelder oppgitt watt på bilforsterkere og høyttalere. Angitt rekkevidde på el-biler Angitt forbruk på bensin biler osv. Mer opptatt av gode referanser fra reelt bruk.. men de er det dessverre ikke så mange av enda. Nå er jo Cruice ganske nytt produkt, som krever svin dyre batteri pakker så det er kanskje ikke så rart det ikke er mange av de i norske skjærgårder. Travel er det noen av, men der tror jeg effekten er veldig begrenset. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 24.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2015 Alternativ Energi har 100Ah 12V LiFePO4 batterier med BMS til 6400kr, vekta er 14kg. Tror dette er et bra alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 25.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2015 Ja, det vil nok fungere fint. Og langt billigere enn Torqueedo sine batterier, som ærlig talt er litt overpriset. 2 stk for Cruise 2.0 og 4 stk for Cruise 4.0. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.