Propdesign Svart 25.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2015 Hmmm, nyttig energimengde for dette batteriet tilsvarer 0,3 l bensin brukt i en bensinmotor. Det vil nok fungere fint...i et kvarter? Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 25.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2015 På full guffe så trekker Cruice 2.0 motoren 2000W, altså 83A ved 24V. Batteripakken har 104AH kapasitet. Så litt over 1 time vil den virke, om du holder full guffe hele tiden. Akkurat samme resultat vil du ha på Cruice 4.0. Dobbel effekt, men også dobbelt med batterier. Kjører du dorge-hastighet så snakker vi gjerne om 10+ timer drift faktisk. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 25.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2015 Jeg filosoferte litt over dette på http://www.baatwiki.no/wiki/Eldrift angående elektrisk 180 hk-motor. Det er kjekt å ha en motor som er dimensjonert for større effektuttak enn hva man normalt vil benytte. Med forbrenningsmotor har man som regel et lite problem med at motoren har et gitt turtall den trives best på, "tomgangskjøring" er lite drivstoffeffektivt og lite optimalt for motoren, skal man ha enda lavere fart må man sette giret i fri. Elmotorer har den store fordelen at de ikke har noen nedre turtallsskranke. I den grad man har råd til kraftige motorer gir det derfor mening i å overdimensjonere motoren. Man vil kjøre "full pupp" når man er på vei hjem eller på vei til moderskipet og vet med sikkerhet at batteriene varer lenge nok, eller når man vet at man skal såpass kort at batteriene holder ut - i øvrige tilfeller vil man holde seg på en roligere marsjfart. Hvor lang tid batteriene varer på en overdimensjonert motor dersom man kjører "full pupp" er vel omtrent like relevant som hvor lang tid batteriene i en Tesla varer dersom man holder gasspedalen helt nede under hele turen. Nå er vel "Cruise 2.0" ikke akkurat overdimensjonert ... så man må vel gi "full pupp" for å få en rimelig marsjfart. Planing er vel antageligvis uaktuelt. Det jeg synes er mer interessant er hvor stor rekkevidden (tur/retur) blir under marsjfart. Eksempler fra Oslofjorden: holder det til at man kan ligge i Sandspollen og ta jolla til Oscarsborg? Kan man ha jolla på Nesodden og ta seg en bytur til Aker Brygge ... og tilbake? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
offpist Svart 26.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2015 Får jeg noen til å stille med følgebåt tester jeg gjerne ut ruten Aker Brygge- Nesodden tur-retur med jolla og Cruice 4.0. ;) Mortoren har en innebygget gps og man skal kunne se både på displayet og på app på mobilen om turen er realistisk når man er i mars fart. Det kan tenkes jeg lager dobbelt opp med batteri pakker for å kunne ha dobbel rekkevidde ved behov. Eneste ulempen er vekt. Sitér dette innlegget Link to post
Propdesign Svart 26.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2015 "På full guffe så trekker Cruice 2.0 motoren 2000W, altså 83A ved 24V. Batteripakken har 104AH kapasitet. Så litt over 1 time vil den virke, om du holder full guffe hele tiden." 104 AH er vel nominell kapasitet ved lav strøm (uttak over 20 timer) fra absolutt fullt til absolutt tomt batteri? Nyttbar kapasitet i "akseptabel" bruk er som regel vesentlig lavere. Eneste måten å få frem sannheten er nok å gjøre en prøve. Ser frem til å lese testresultatet! Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 26.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2015 Jeg følger gjerne med på etappen Aker brygge til Nesodden og tilbake :) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
kjetillunde Svart 26.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2015 Jeg følger også gjerne med på etappen Aker brygge til Nesodden og tilbake Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 26.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2015 "104 AH er vel nominell kapasitet ved lav strøm (uttak over 20 timer) fra absolutt fullt til absolutt tomt batteri? Nyttbar kapasitet i "akseptabel" bruk er som regel vesentlig lavere. Egentlig ikke. Li-ion har Peukerts koeffisient nær 1. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.