LineVictoria Startet 22.Februar.2015 Link til dette innlegget Startet 22.Februar.2015 (redigert) Er det ikke det ene, så er det noe annet... Oppdaget idag at den innerste propellen (duoprop) har begynt å smuldre ytterst i bladene. Det er nærliggende å tro at de er av stål. Sinkanoden var spist opp, og jeg finner bare den ene sinkanoden på hele båten. (Mener å ha lest et sted at man bør ha flere..?!) Jeg har utrolig lite peiling på propeller, men det er et volvo penta 290dp drev. I service-heftet står det skrevet med håndskrift på siden om "bytte av propeller" : "8522 A5 - foran 31 bak 33" Jeg vil da tro dette er størrelsen på propellene? Og at de har da vært byttet i ettertid... Siden det kun er den innerste propellen som er skadet (den ytterste ser veldig bra ut og har fremdeles den svarte lakken på så godt som hele propellen) -kan man da bytte kun den innerste eller vil dere anbefale å ta begge? Og for oss som allerede får endel utgifter i forbindelse med båt denne sesongen, er det "greit" å kjøpe billige? (alu vs stål..) Og hva søker jeg på når jeg skal bestille nye propeller? Og hvor kjøper jeg det? Og hva må jeg regne med å betale? Det er en Joda 7900 forøvrig, om noen kanskje mener at jeg har feil propeller på båten, så tar jeg gjerne imot tips!! :-) /Line Victoria MS "Anfield" Redigert 22.Februar.2015 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget "-Hvis Gud hadde en plan med plastbåter, så hadde han lagd plasttrær!" (Sitat pappa.) Link to post
Jakob T Svart 22.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2015 Du har nok alupropeller A5 om du skal bytte til rustfri så så meiner jeg du skal ha C4.Hadde samme båten i12 år,skifta vel noen sett,sjølv om der var godt med sink,såg nesten ut som det var slitasje.Båten gikk opp mot 1800 nm enkelte sesonger.Er vel bare å kjøpe nye og ha dei gamle i reserve. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 22.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2015 290 har anoder i hovedsak to steder, en rund rett foran propellen/e og en kloss nederst på sjoldet. Jeg har hatt tæring på H braketten og monterte to trekant anoder på denne også i fjor. Jeg har B3 propeller og har en del skader på den bakerste propellen, dette er ikke tæring men kavitasjonskader, den holder vel denne sesongen men må byttes da etter tre sesonger. Stål vil nok ta bort problemet hos meg, og det er nok det jeg kommer til å kjøpe til 2016 sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
LineVictoria Svart 23.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 Takker for svar! Da blir det litt lettere å google etter flere svar :-) Så jeg skal ha C4 i rustfri, er det en enkel sak å bestille? Sier jeg bare "Duoprop C4, takk!" eller er det masse tall/dimensjoner jeg bør ha med meg..? og veldig rart spørmål men må jo spørre når jeg er omringet av båtfolk....: Båten vår er som sagt en Joda 7900 med 165 hk turbodiesel (AQAD40B) som igjen da er som regel den de kom med orginalt, og vi var såvidt (med tom båt og flatt hav) i nærheten av 24 knop. Vi maxer som regel på rundt 21-22 knop... Jeg syns det er så underlig å lese om folk med samme båten, samme motoren, og singel-propell ligge på rundt 25-30 knop uten problemer! Juger de, eller er det noe riv ruskene galt med båten vår?! Sitér dette innlegget "-Hvis Gud hadde en plan med plastbåter, så hadde han lagd plasttrær!" (Sitat pappa.) Link to post
LineVictoria Svart 23.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 Takk til admin som endret overskriften, forøvrig...! Jeg var bare litt oppgitt da den ble til;-) Sitér dette innlegget "-Hvis Gud hadde en plan med plastbåter, så hadde han lagd plasttrær!" (Sitat pappa.) Link to post
Jakob T Svart 23.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 Ville sjekka med Volvo om det blir rett med C4.Det sies at ved stål så bør det ein størrelse ned.Brukte sjøl å ha alupropeller,om du får skade er det mest sannsynlig propellen som ryker til ,og ikkje drevet.Uorginale har Marinedeler.no rimlig.Mulig det ligger brukte stål på finn torget.Holder å oppgi propell nr A5 for alu C4 for stål Anngående farten,så er det mange som har for korte mil,så den farten du får er nok den riktige Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 23.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 Vi hadde samme båt tideligere med samme motor, ved tom båt gjekk den 29.5 knop, på max, ved marsj kunne vi ligge mellom 16-25 knop, ved ferielastet båt gjekk den 26-27 knop på fult, da blei jo også marsjfarten redusert litt. du burde først fått fiksa opp i motoren før du gjekk for å kjøpe deg nye propellere. Trur eg også hadde gått for dei nye propellene til 280 -> DP-E. Sterkere aluminumspropellere. Denne serien heiter "I", vist du skulle ha C4 kan eg tippe du skal ha I 5 propellere da stålpropellere er noe tyngre å dra. Problemer med motoren kan vera mye rart, men hadde begynt med å kontrollert dieselfiltrene,dieselen og fått målt turbotrykket, er båten heilt rein og fin under? groe har VELDIG mye å si. Materpumpen på dieselsystemet kan vera dårlig, dysene kan vera modne for utbytting, fuelpumpen? eller er den rett og slett bare utslitt? Få med deg ein mekaniker ombord i båten som kan sjekke disse tingene for deg. Denne båten skal veie rundt 3000kg om eg ikkje husker heilt feil. Blir fort noen kilo extra med alt som er "kjekt" å ha. Og ja, det er bare å si du skal ha 1 stk propellsett i4,c4 eller vilken propellere du bestemmer deg for. Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
LineVictoria Svart 23.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 https://baatplassen.no/bildearkiv/55/55584/img_5666.jpg Kom bildet opp nå? Her ser dere hva som har skjedd... I annonsen fra i fjor stod det at det var nytt propellsett fra 2011. Anoden var så godt som spist opp, og det kan se ut som det er grunnen. Hadde jo regnet med at anoden var tatt hvert år (kjøpte båten mens den allerede lå på vannet, og var mest opptatt av å komme oss på ferie den julidagen enn å sjekke slikt....) Sitér dette innlegget "-Hvis Gud hadde en plan med plastbåter, så hadde han lagd plasttrær!" (Sitat pappa.) Link to post
LineVictoria Svart 23.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 (redigert) i første innlegget har jeg skrevet at det var nærliggende å tro at propellene er av stål, her må jeg rette meg selv - de er selvsagt av aluminium. !! Redigert 23.Februar.2015 av LineVictoria (see edit history) Sitér dette innlegget "-Hvis Gud hadde en plan med plastbåter, så hadde han lagd plasttrær!" (Sitat pappa.) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.