Jump to content

'Jorde' Varmeveksler til motor?


valvolainen

Recommended Posts

Hei,

Har en ødelagt sinkskrue til min varmeveksler. Dette er en sen-dure, og jeg er ikke sikker på om det er mulig å få tak i deler. Har sendt forespørsel til produsent som enda er i live, men ikke hørt noe enda.

Sitter derfor å tenker på alternative løsninger.

 

Har prøvd alt av skrusinker som er å oppdrive, men ingen passer.

Har sink på propellaksel, men ingen på motor. Varmeveksler er montert fysisk adskilt fra motoren, men hadde en løsning på manglende sink vært å bare strekke en kobberledning fra varmeveksler til motor, evt giret? Er det en løsning, eller må det være sink på plass i varmeveksleren?

Med dette lurer jeg på om jeg kan utnytte sinken på propellakselen.

Hvis ikke, finnes det noe inline produkt som kan montres på saltvannstilførselsslangen, og denne kobles med strømledning til varmeveksler?

Motor er Volvo B18, velvet drive gir og sen-dure varmeveksler.

Link to post
Share on other sites

Ikke elt sikker på materialet, skruen har vært messing men består nå bare av porøs kobber, men selve varmeveksleren virker grei. mulig det er messing her også, men det er vanskelig å se forskjell på bronse og messing. Ikke vet jeg hva som er vanlig heller.

 

bilde

Redigert av valvolainen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For meg så ser det ut til at varmeveksleren er i hel kopper. Materialet tåler sjøvann meget godt. Og før eller senere går alt i filler, uansett. Hulda har en tilsvarende varmeveksler som også hadde anoder. I og med at potensialforskjellen mellom kopper og sink er nokså stor, så freser sinken unna. Hos meg ble problemet at om jeg skulle fortsette å fòre varmeveksleren med anoder, så ville den tettes av sinkoksid. Derfor ga jeg blaffen i hele anodesaken. Og det var i 2003 (etter husken).

Varmeveksleren til Hulda har endelokk som kan skrus av. Hos meg ville det ikke vært noe problem å skru inn en uoriginal anode. Mulig at min varmeveksler er produsert i USA av OSCO, ser ut til å være type 1459. Link http://www.oscomotors.com/catalog/catalog44.asp om du skulle få problemer og må ha noe annet. Se om du har tilsvarende anode, kan være at man bruker samme opplegget. Og hos meg så kjøler også varmeveksleren begge eksosmanifoldene. Hvilket den i teorien ikke er beregnet for. Mye preik utenom det du egentlig er ute etter, beklager det.

 

På den ene siden av varmeveksleren har du motorvann, dette vannet inneholder inhibitor. Så det er problemfritt. På sjøvannsiden vil varmeveksleren kunne opptre som katode rent lokalt. Og med lokalt menes i den innvendige vannstrømmen. Slik sett vil jeg ikke tro at du kan få skade noe sted. Tror ikke jeg hadde brydd meg om å stresse med anode. For varmeveksleren i seg selv burde være ganske immun mot sjøvann.

Link to post
Share on other sites

Takk for synspunkter Hulda!

Da tror jeg jeg renser denne skikkelig og tetter igjen hullet til anoden!

Ser litt shabby ut, men varmeveksleren er egentlig i god stand, kobber høres fornuftig ut, hadde varmeveksleren vært laget i samme material som sinkpluggen hadde det vel bare vært kjeks der og.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...