Jump to content

Tennplugger til marna 8/11hk


ojh9000

Recommended Posts

Jeg har en marna 8/11hk. Jeg har til nå brukt Denso M17 tennplugger. De virker bra når de er helt nye, men etter en stund Begynner motoren å gå ugjevnt og smelle i forgasseren. De soter også endel.

Jeg har prøvd å justere bensin tilførselen, men pluggene soter fordet.

 

Er det andre plugger som er bedre for den motoren, eller er det bare en justering som må til?

Link to post
Share on other sites

Jeg har en marna 8/11hk. Jeg har til nå brukt Denso M17 tennplugger. De virker bra når de er helt nye, men etter en stund Begynner motoren å gå ugjevnt og smelle i forgasseren. De soter også endel.

Jeg har prøvd å justere bensin tilførselen, men pluggene soter fordet.

 

Er det andre plugger som er bedre for den motoren, eller er det bare en justering som må til?

<{POST_SNAPBACK}>

Har akuratt kjøpt Denso m17 plugger til min FM 8-12 hk bensinmotor. Fikk høre at disse skulle passe til vår motor av noen som hadde brukt de før. Våres motor er jo ikke helt ulik, så det kan jo hende at du trenger å justere forgasseren din...

 

Vi har vel sikert ikke samme varmetall på pluggene, så det kan hende at det også er problemet...

 

Noen som vet om det samme kan skje på våres motor???

 

mvh

M/B Gamla

Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan driftstemperaturen på motoren ha noe å si for om pluggene soter? Jeg har full åpning på kjølevanninntaket og motoren blir ikke særlig varm, kan det være en ide å skru igjen litt her?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, hvis du ikke har riktig driftstemperatur vil tennpluggene sote. Dette merket vi i fjor da motoren vår gikk med en temperatur på ca 40 grader. Hvis motoren din har saltvannskjøling skal den ikke være over 66 C(?) pga at saltet krystalliserer seg, som igjen fører til tette kjølkanaler.

 

Hva ligger temperaturen din på nå?

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke termostat. men når jeg kjenner med handa så vil jeg tippe den ligger på rundt 30 - 35 grader. Jeg er temmelig sikker på at den er for kald.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du tror den ligger mellom 30 og 35 grader er den for kald. Du har ikke en kran som ligner på den vi har på vår FM her (i den røde ringen):

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Denso plugger er ikke alltid ideelle til eldre motorer, da de har lett for å samle sot i "u" elektroden som er disses spesialitet hvis forbrenningen/blandingen ikke er helt optimal. De gir riktignok bedre gnist, men har av og til problemer med sotsamling. Tror jeg ville forsøkt med NGK plugger eller lignende for å se om det løser problemet. Jeg har i alle fall vært borti dette problemet med gamle biler, at selv om varmetallet er korrekt så får du en sotansamlig i "u"'en. Tror jeg ville forsøkt med NGK og sett hvordan det gikk. Nå har du jo noe å sammenligne med...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha startet med å måle kompresjonen på motoren, på din motor skal den være ca 5,5 bar. er den under 4,5 bar bør du slipe ventiler og kansje skifte stempelfjærer. Har motoren dårlig kompresjon vil den sote, dette er ikke uvanlig på gamle Marna motorer. Kompresjonen må måles med en kompresjonsmåler, det er ikke noe man kan jette seg fram til, selv om det kjennes ut til at kompresjonen er god. Med høyere kompresjon vil temperaturen på motoren stige.

Link to post
Share on other sites

Hvis du tror den ligger mellom 30 og 35 grader er den for kald. Du har ikke en kran som ligner på den vi har på vår FM her (i den røde ringen):

 

Bilde

<{POST_SNAPBACK}>

Det er ikke noen sånn kran på min motor,. så jeg må stille på en ventil ved inntaket fra skroget. Jeg gjorde det og stillte på fullfartsdysa ca 1 1/2 omdreining fra helt gjennskrudd. motoren ble så varm at jeg såvidt klarte å holde på den i noen sekunder.

 

Det hjalp!!! Nesten ikke sot :cool:

Link to post
Share on other sites

Hvordan har kjølinga på motoren vært før? Du bør passe på at motoren får nok kjøling, forgasserinnstilinga høres ut til å stemme. Jeg ville sjekket kompresjonen på motoren siden du sier den soter enda. Min Marna soter ikke i det hele tatt, den gjorde det før p.g.a dårlig kompresjon.

Link to post
Share on other sites

Jeg pleide å ha full åpning på kjølevannet. Det kom veldig godt med kjølevann. Jeg kjører som regel ikke motoren så veldig hardt p.g.a. jeg ikke vil belaste fundamentet for mye. Så jeg vil tro motoren kan gå fint med mindre kjølevann....?.. Det er jo et poeng å få opp temperaturen.

 

Når det gjelder komperasjonen, så vil jeg tro at den er OK. Ventilene ble slipt for et par år siden. Jeg kjenner god motstand når jeg skal sveive den igang.

Link to post
Share on other sites

Jeg pleide å ha full åpning på kjølevannet. Det kom veldig godt med kjølevann. Jeg kjører som regel ikke motoren så veldig hardt p.g.a. jeg ikke vil belaste fundamentet for mye. Så jeg vil tro motoren kan gå fint med mindre kjølevann....?.. Det er jo et poeng å få opp temperaturen.

 

Når det gjelder komperasjonen, så vil jeg tro at den er OK. Ventilene ble slipt for et par år siden. Jeg kjenner god motstand når jeg skal sveive den igang.

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan ikke tro at kompresjonen er OK, den må måles. Stempelfjærene kan være utslitt og da vil den sote. Det er et poeng å få opp temperaturen på motoren, men du bør måle hvilken temperatur du har på den slik at den ikke er for varm. Jeg ville og sjekket ventilene selvom de ble slipt for et par år siden. Riktig justerte ventiler er viktig.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde for mange år siden en snekke med Marna 8-11 1957 mod.

i instruksjonsboka var det oppgitt stor åpning på pluggene, men jeg måtte bruke mindre åpning husker jeg.

Så gjorde de noe med bensinen. som igjen medførte til at plutselig begynte maskinen og sote.

så toppen måtte av og ventilsetene ble slipt hele toppen var belagt med et godt sot belegg.

 

Dette var i den tiden de fjernet noe fra superbensinen(tror det var blyinholdet som ble mindre.)

Husker at i manualen på motoren var det skrevt , at det beste drivstoff motoren kunne ha var god traktorbensin.

 

Jeg var i kontakt med Marna, og de fortalt de hadde testkjørt en maskin på blyfri bensin, og alt hadde funket bra, så jeg gikk over til blyfri, men den sotet framdels men ikke så mye. min motor var ombygd til ferkvannskjøling, og hadde høy drifttemp, av og til så kokte vannet.

Jeg solgt for mange år siden, til en ivrig snekke-elsker i Kr.sand.

 

Har nok ikke noe svar til deg, men ville bare fortelle min historie, håper at du kan trekke noen sluttninger utav det.

:seeya:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...