ojh9000 Startet 1.Mai.2005 Del på Facebook Startet 1.Mai.2005 Jeg har en marna 8/11hk. Jeg har til nå brukt Denso M17 tennplugger. De virker bra når de er helt nye, men etter en stund Begynner motoren å gå ugjevnt og smelle i forgasseren. De soter også endel. Jeg har prøvd å justere bensin tilførselen, men pluggene soter fordet. Er det andre plugger som er bedre for den motoren, eller er det bare en justering som må til? Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 1.Mai.2005 Del på Facebook Svart 1.Mai.2005 (redigert) Ring Marna Motor As i Mandal, de kan alt om disse motorene. tlf:38 26 48 25 Hadde en Marna motor for mange år tilbake og de eneste gangbare pluggene var av fabrikat Bosch og de kjøpte jeg hos Marna Motor As i Mandal. Redigert 2.Mai.2005 av XD3P (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 1.Mai.2005 Del på Facebook Svart 1.Mai.2005 Kan høres ut som du trenger "varmere" plugg enn den som er montert i dag. Plugg med korrekt varmeverdi vil brenne seg rein forutsatt korrekt innstilt forgasser. Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 1.Mai.2005 Del på Facebook Svart 1.Mai.2005 (redigert) Jeg har en marna 8/11hk. Jeg har til nå brukt Denso M17 tennplugger. De virker bra når de er helt nye, men etter en stund Begynner motoren å gå ugjevnt og smelle i forgasseren. De soter også endel. Jeg har prøvd å justere bensin tilførselen, men pluggene soter fordet. Er det andre plugger som er bedre for den motoren, eller er det bare en justering som må til? <{POST_SNAPBACK}> Har akuratt kjøpt Denso m17 plugger til min FM 8-12 hk bensinmotor. Fikk høre at disse skulle passe til vår motor av noen som hadde brukt de før. Våres motor er jo ikke helt ulik, så det kan jo hende at du trenger å justere forgasseren din... Vi har vel sikert ikke samme varmetall på pluggene, så det kan hende at det også er problemet... Noen som vet om det samme kan skje på våres motor??? mvh M/B Gamla Redigert 1.Mai.2005 av M/B Gamla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ojh9000 Svart 1.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2005 Kan driftstemperaturen på motoren ha noe å si for om pluggene soter? Jeg har full åpning på kjølevanninntaket og motoren blir ikke særlig varm, kan det være en ide å skru igjen litt her? Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 1.Mai.2005 Del på Facebook Svart 1.Mai.2005 Kan driftstemperaturen på motoren ha noe å si for om pluggene soter? Jeg har full åpning på kjølevanninntaket og motoren blir ikke særlig varm, kan det være en ide å skru igjen litt her? <{POST_SNAPBACK}> Ja, hvis du ikke har riktig driftstemperatur vil tennpluggene sote. Dette merket vi i fjor da motoren vår gikk med en temperatur på ca 40 grader. Hvis motoren din har saltvannskjøling skal den ikke være over 66 C(?) pga at saltet krystalliserer seg, som igjen fører til tette kjølkanaler. Hva ligger temperaturen din på nå? M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post
ojh9000 Svart 1.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2005 Jeg har ikke termostat. men når jeg kjenner med handa så vil jeg tippe den ligger på rundt 30 - 35 grader. Jeg er temmelig sikker på at den er for kald. Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 1.Mai.2005 Del på Facebook Svart 1.Mai.2005 Jeg har ikke termostat. men når jeg kjenner med handa så vil jeg tippe den ligger på rundt 30 - 35 grader. Jeg er temmelig sikker på at den er for kald. <{POST_SNAPBACK}> Hvis du tror den ligger mellom 30 og 35 grader er den for kald. Du har ikke en kran som ligner på den vi har på vår FM her (i den røde ringen): Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Mai.2005 Del på Facebook Svart 1.Mai.2005 Denso plugger er ikke alltid ideelle til eldre motorer, da de har lett for å samle sot i "u" elektroden som er disses spesialitet hvis forbrenningen/blandingen ikke er helt optimal. De gir riktignok bedre gnist, men har av og til problemer med sotsamling. Tror jeg ville forsøkt med NGK plugger eller lignende for å se om det løser problemet. Jeg har i alle fall vært borti dette problemet med gamle biler, at selv om varmetallet er korrekt så får du en sotansamlig i "u"'en. Tror jeg ville forsøkt med NGK og sett hvordan det gikk. Nå har du jo noe å sammenligne med... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SeaMaster175 Svart 1.Mai.2005 Del på Facebook Svart 1.Mai.2005 Til vår Fm-motor skal det brukes Bosch M12B-plugger. Vet ikke hva som skal brukes hos deg, men det står kanskje i manualen din? Sitér dette innlegget Link to post
Muhammed Svart 1.Mai.2005 Del på Facebook Svart 1.Mai.2005 Jeg ville ha startet med å måle kompresjonen på motoren, på din motor skal den være ca 5,5 bar. er den under 4,5 bar bør du slipe ventiler og kansje skifte stempelfjærer. Har motoren dårlig kompresjon vil den sote, dette er ikke uvanlig på gamle Marna motorer. Kompresjonen må måles med en kompresjonsmåler, det er ikke noe man kan jette seg fram til, selv om det kjennes ut til at kompresjonen er god. Med høyere kompresjon vil temperaturen på motoren stige. Sitér dette innlegget Link to post
ojh9000 Svart 1.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2005 Hvis du tror den ligger mellom 30 og 35 grader er den for kald. Du har ikke en kran som ligner på den vi har på vår FM her (i den røde ringen): <{POST_SNAPBACK}> Det er ikke noen sånn kran på min motor,. så jeg må stille på en ventil ved inntaket fra skroget. Jeg gjorde det og stillte på fullfartsdysa ca 1 1/2 omdreining fra helt gjennskrudd. motoren ble så varm at jeg såvidt klarte å holde på den i noen sekunder. Det hjalp!!! Nesten ikke sot Sitér dette innlegget Link to post
Muhammed Svart 1.Mai.2005 Del på Facebook Svart 1.Mai.2005 Hvordan har kjølinga på motoren vært før? Du bør passe på at motoren får nok kjøling, forgasserinnstilinga høres ut til å stemme. Jeg ville sjekket kompresjonen på motoren siden du sier den soter enda. Min Marna soter ikke i det hele tatt, den gjorde det før p.g.a dårlig kompresjon. Sitér dette innlegget Link to post
ojh9000 Svart 2.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2005 Jeg pleide å ha full åpning på kjølevannet. Det kom veldig godt med kjølevann. Jeg kjører som regel ikke motoren så veldig hardt p.g.a. jeg ikke vil belaste fundamentet for mye. Så jeg vil tro motoren kan gå fint med mindre kjølevann....?.. Det er jo et poeng å få opp temperaturen. Når det gjelder komperasjonen, så vil jeg tro at den er OK. Ventilene ble slipt for et par år siden. Jeg kjenner god motstand når jeg skal sveive den igang. Sitér dette innlegget Link to post
Muhammed Svart 2.Mai.2005 Del på Facebook Svart 2.Mai.2005 Jeg pleide å ha full åpning på kjølevannet. Det kom veldig godt med kjølevann. Jeg kjører som regel ikke motoren så veldig hardt p.g.a. jeg ikke vil belaste fundamentet for mye. Så jeg vil tro motoren kan gå fint med mindre kjølevann....?.. Det er jo et poeng å få opp temperaturen. Når det gjelder komperasjonen, så vil jeg tro at den er OK. Ventilene ble slipt for et par år siden. Jeg kjenner god motstand når jeg skal sveive den igang. <{POST_SNAPBACK}> Du kan ikke tro at kompresjonen er OK, den må måles. Stempelfjærene kan være utslitt og da vil den sote. Det er et poeng å få opp temperaturen på motoren, men du bør måle hvilken temperatur du har på den slik at den ikke er for varm. Jeg ville og sjekket ventilene selvom de ble slipt for et par år siden. Riktig justerte ventiler er viktig. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 2.Mai.2005 Del på Facebook Svart 2.Mai.2005 (redigert) Jeg hadde for mange år siden en snekke med Marna 8-11 1957 mod. i instruksjonsboka var det oppgitt stor åpning på pluggene, men jeg måtte bruke mindre åpning husker jeg. Så gjorde de noe med bensinen. som igjen medførte til at plutselig begynte maskinen og sote. så toppen måtte av og ventilsetene ble slipt hele toppen var belagt med et godt sot belegg. Dette var i den tiden de fjernet noe fra superbensinen(tror det var blyinholdet som ble mindre.) Husker at i manualen på motoren var det skrevt , at det beste drivstoff motoren kunne ha var god traktorbensin. Jeg var i kontakt med Marna, og de fortalt de hadde testkjørt en maskin på blyfri bensin, og alt hadde funket bra, så jeg gikk over til blyfri, men den sotet framdels men ikke så mye. min motor var ombygd til ferkvannskjøling, og hadde høy drifttemp, av og til så kokte vannet. Jeg solgt for mange år siden, til en ivrig snekke-elsker i Kr.sand. Har nok ikke noe svar til deg, men ville bare fortelle min historie, håper at du kan trekke noen sluttninger utav det. Redigert 2.Mai.2005 av careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
TMe Svart 2.Mai.2005 Del på Facebook Svart 2.Mai.2005 Start med det enkle først. Strupe litt på kjølevannet slik at motoren blir passe varm. hjelper ikke dette får du prøve med en varmere plugg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.