Jump to content

Saltkrystaller på skrog og rust på metalldeler


christian12345

Recommended Posts

Hej,

 

Jag överväger att köpa en brukt båt, men jag har funnit två saker som gör mig lite osäker på båten:

 

1 Jag öppnade durken till kölsvinet och drog fingret utmed skrovets insida. Det var fullt med små (1-2mm) kristaller utmed hela skrovet. Jag gissar att det var saltkristaller. De satt inte hårt fast, så det går bra att ta bort dem med en klut, men jag undrar vad som kan vara orsaken? Är det någon som har sett något liknande? Det var även ganska fuktigt i kölsvinet (fukt, inte vatten).

 

2 Det är rost på flera metalldelar på däck. Alla fötter till mantågsstöttorna, en del skruvar t ex vid masten, samt ankaret hade rost. Majoriteten av rosten går att ta bort med en klut och Autosol, men jag är ändå förvånad att det var så mycket rost på en båt från 2011. Jag har sett äldre båtar av samma fabrikat som inte har det här problemet. Vad kan vara orsaken till detta? Ägaren har haft båten på land vart år och bytt zinkanod.

 

Det ska så sägas att båten har varit en tur till medelhavet och det kanske kan fresta på mer än våra hav här i Norden.

 

Alla kommentarer och tankar är välkomna!

 

Hälsningar,

Christian

Link to post

Tack för svaren!

 

Hva slags båt er det du har sett på som har kjølsvin?

 

Det riktiga ordet är väl kölskarp. Det är en Hanse 470. Det var bra att höra att det är ett vanligt fenomen även i nyare båtar.

 

Rost kan mig förekomma om det är lite sämre kvalite på det rostfriamatrialet.

Ja jag hoppas att det är det som är problemet. Det jag är rädd för är om det här är tecken på galvanisk korrodering, för jag vet inte hur man ser skillnaden på de två.

Link to post

Om det er saltkrystaller inne i båten så betyr det at det lekker inn sjøvann. Hva som er interessant når man skal kjøpte seg en kostbar båt, er naturligvis spørsmålet "hvor kommer vannet inn fra?" I båten min er det ikke saltkrystaller. Og jeg har aldri hatt det heller. Er det pakkboksen rundt propellakslingen som lekker, greit nok, det kan fikses. Om det renner inn fra teakdekk, dekksutrustning, mellom rorlager og skrog, så ruller kronene på for å få reparert skaden. Har båten vært på grunn og det lekker inn gjennom sprekker i bunnkonstruksjonen, så er det snakk om noen hundre tusen i reparasjonskostnader.

 

Rusten på bildet over er ganske vanlig på nyere båter, slik jeg har forstått. Det er to muligheter. 1) Beslaget er boret med verktøy som har forurenset det rustfrie stålet. 2) Skruen har ikke riktig kvalitet for å motstå sjøvann. Rent visuelt kan det fikses med å pusse overflaten, eller rense med syre. Er det feil materiale i skruen, kan det bli litt av en jobb å bytte skruer, og få det tett etterpå.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...