christian12345 Startet 23.Februar.2015 Link til dette innlegget Startet 23.Februar.2015 Hej, Jag överväger att köpa en brukt båt, men jag har funnit två saker som gör mig lite osäker på båten: 1 Jag öppnade durken till kölsvinet och drog fingret utmed skrovets insida. Det var fullt med små (1-2mm) kristaller utmed hela skrovet. Jag gissar att det var saltkristaller. De satt inte hårt fast, så det går bra att ta bort dem med en klut, men jag undrar vad som kan vara orsaken? Är det någon som har sett något liknande? Det var även ganska fuktigt i kölsvinet (fukt, inte vatten). 2 Det är rost på flera metalldelar på däck. Alla fötter till mantågsstöttorna, en del skruvar t ex vid masten, samt ankaret hade rost. Majoriteten av rosten går att ta bort med en klut och Autosol, men jag är ändå förvånad att det var så mycket rost på en båt från 2011. Jag har sett äldre båtar av samma fabrikat som inte har det här problemet. Vad kan vara orsaken till detta? Ägaren har haft båten på land vart år och bytt zinkanod. Det ska så sägas att båten har varit en tur till medelhavet och det kanske kan fresta på mer än våra hav här i Norden. Alla kommentarer och tankar är välkomna! Hälsningar, Christian Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 23.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 Fukten i kölsvinet beror nog på saltet då salt suger vatten till dig tänk en torrboll utan skål för vattnet. Rost kan mig förekomma om det är lite sämre kvalite på det rostfriamatrialet sen är det säkert en bidragande orsak med väldigt salta vatttn Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 Jag öppnade durken till kölsvinet Dette nå du forklare nærmere. Hva slags båt er det du har sett på som har kjølsvin? Salt krystaller på innsiden av et skrog nede i kjølen er da ikke noe unormalt syn. Sitér dette innlegget Link to post
christian12345 Svart 23.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 Tack för svaren! Hva slags båt er det du har sett på som har kjølsvin? Det riktiga ordet är väl kölskarp. Det är en Hanse 470. Det var bra att höra att det är ett vanligt fenomen även i nyare båtar. Rost kan mig förekomma om det är lite sämre kvalite på det rostfriamatrialet. Ja jag hoppas att det är det som är problemet. Det jag är rädd för är om det här är tecken på galvanisk korrodering, för jag vet inte hur man ser skillnaden på de två. Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 23.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 Det er ikke vanlig med saltkrystaller i kjølsvin og på skrogsider. I tilfelle er/har det vært en saltvannslekasje i de stedene. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Bårdp Svart 23.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 Om en får lit sjøvann ned i kjølen noe som ikke er helt uvanlig. Og lekkasjen er så liten at vannet fordamper bort vil det legge igjen lit saltkrystaller. Helt normalt. Om lekkasjen er så stor at vannet er lenset ut blir det ingen krystaller. Sitér dette innlegget Link to post
melbourne Svart 23.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 En kjenning kjøpte seg ny Hanse i 2012, og da båten ble levert la jeg merke til denne detaljen; Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 Om det er saltkrystaller inne i båten så betyr det at det lekker inn sjøvann. Hva som er interessant når man skal kjøpte seg en kostbar båt, er naturligvis spørsmålet "hvor kommer vannet inn fra?" I båten min er det ikke saltkrystaller. Og jeg har aldri hatt det heller. Er det pakkboksen rundt propellakslingen som lekker, greit nok, det kan fikses. Om det renner inn fra teakdekk, dekksutrustning, mellom rorlager og skrog, så ruller kronene på for å få reparert skaden. Har båten vært på grunn og det lekker inn gjennom sprekker i bunnkonstruksjonen, så er det snakk om noen hundre tusen i reparasjonskostnader. Rusten på bildet over er ganske vanlig på nyere båter, slik jeg har forstått. Det er to muligheter. 1) Beslaget er boret med verktøy som har forurenset det rustfrie stålet. 2) Skruen har ikke riktig kvalitet for å motstå sjøvann. Rent visuelt kan det fikses med å pusse overflaten, eller rense med syre. Er det feil materiale i skruen, kan det bli litt av en jobb å bytte skruer, og få det tett etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
christian12345 Svart 23.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 Tack för svaren, allesamman. Det verkar som att det är många synpunkter på detta så jag tror att det bästa är om jag får någon med erfarenhet att se på båten. Är det någon som kan rekommendera en specifik takstman i Oslo-området? (Eller för den delen, varna för en takstman) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 Saltkrystaller på skroget i en Hanse fra 2011 høres ikke ut som et sunnhetstegn. Rustne skruer bør vel være greit å skifte. Er det beslag eller andre rustfrie deler som må skiftes er det straks verre. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.