Jump to content

Ny dekorstripe Scand Baltic - Hvordan få godt resultat?

Båtlykke

Recommended Posts

Er vel som med andre striper, at man bruker ei sprayyflaske med zalovann til å fukte underlaget, sette stripen der man vil ha den, og så skrape ut vann og luft for å få det til å sitte. Kan være greit å feste stripen på plass med noen biter marskeringsteip i overkant der den skal være før man begynner å legge på vann, så har du "hengsler" og mindre stress med å forsøke å gjøre alt i en operasjon.

"Er vel som med andre striper, at man bruker ei sprayyflaske med zalovann til å fukte underlaget, sette stripen der man vil ha den, og så skrape ut vann og luft for å få det til å sitte. Kan være greit å feste stripen på plass med noen biter marskeringsteip i overkant der den skal være før man begynner å legge på vann, så har du "hengsler" og mindre stress med å forsøke å gjøre alt i en operasjon."

Er det lurt å fukte underlaget først? Vil ikke vannet og spesielt Zaloen kunne danne et glatt underlag som ikke gir feste til limet? Ikke vet jeg altså, men syntes det hørtes skummelt ut?

Jeg la en 5cm stripe på forrige båt, brukte salovann. Var ikke fornøyd med resultatet og det ble mange stygge ord under prosessen så neste gang overlater jeg det til fagfolk. Problematikken oppstod når man må prøve å strekke/bøye stripen for å få den til å følge en kant eller lignende. Når det da er salovann så har du ingen mulighet for å strekke den på, den bare seiler etter. Uten salovann så blir den sittende der den toucher innpå med en gang. "Bølger" i en lang stripe synes veldig godt :-(

-Xlnt

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Jeg tapet om alle stripene på vår båt, bredde fra 5mm på de smaleste og opp til 8cm på de bredeste.

Vi brukte Zalo vann, på sprayflaske og han stripene på grovjustert, deretter finjusterte vi og skrapet Zalo vannet ut.

Vår erfaring da var at filmen satte seg meget bra mot underlaget og vi kunne gå videre.

Jeg anbefaler at du deler lengden opp i flere små arbeidsfelt, vha. som Honduras foreslår, å henge folien opp i tape biter i omtrenlig rett høyde og så henge på en lengde om gangen.

Bare ikke for korte lengder, da er det fort gjort å få en liten sving ved hver overgang.

Strekking av folien er ikke enkel, så her har jeg ikke noen erfaring, jeg valgte å kutte den opp i flere deler der hvor det var størst sving og skjøte innpå med ny retning. Stor sving=flere skjøter.

Dette ser du ikke etterpå allikevel.

Stripene våre fikk vi laget hos JA skilter på Sem, ved Tønsberg og er like fine nå, som for 3 år siden.

Ville tro at en prat med et folierings firma vil kunne gi deg en del gode råd. Vet de krymper folien vha.varme fra en føner bla....

Lykke til

Fernanda

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...