Jump to content

Evinrude E-tec 75hk drar ikke ordentlig rundt på starter.

cash

Recommended Posts

Når jeg prøver og starte motoren drar den motoren rundt et par ganger så er det stopp.
Oppfører seg som om at det er lite strøm.
Jeg har nytt batteri og jeg har prøvd med reserve batteri. (Optima 12V 50ah)
Starteren blir veldig varm så jeg lurer på om det kan være noe med jordinga.
Noen som har noen tips evt opplevd lignene?

En god start kan være å se på polskoene på batterikablene. Sjekk om det er fritt for irr og god kontakt samt at kablene er uten knekkskader i innfestingen på polskoene. (Det gir redusert tverrsnitt)

Deretter må en vurdere kabeltverrsnittet om det er stort nok.

Jeg synes det høres lite ut med 50 Ah batteri, spesielt til vinterstart, se også på hvilken startstrøm dette batteriet kan levere.

Jeg har selv en E-tec 90 Hk og hører på starteren at den trenger den strømmen den kan få. (75 og 90 Hk er samme motor). Jeg har et kombinert start og forbruksbatteri på 110Ah og det leverer litt lite startstrøm i kulde. Forrige batteri jeg hadde var et 75Ah startbatteri, det fungerte bedre.

En liten digresjon, jeg hadde selv en 75 Hk som ble stjålet, jeg synes det var en god motor som leverte mye kraft.

Har satt på nye klemmer på batteriet og batteriet er nytt.
Kjøpte batteriet av Evinrude forhandler så regna egentlig med at de hadde litt peil.
Sunes bare det er litt merkelig at starteren blir så varm.
Jeg har ikke skrudd opp hovedbryteren enda.
Mulig det kan være noe dårlig kontakt der.
Takk for svar :smiley:

hovedbrytere kan gi merkbart spenningsfall , så det kan være en synder. I tillegg kan selve batterikablene være dårlige (pga innvendig tæring), slik at det blir spenningstap i disse også.

Ikke brukt Optima batteriene selv men hørt at de skal levere mer startstrøm enn størrelsen tilsier... De er iallefall merkbart dyrere enn andre batterier

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg har en 75 hk Evinrude e-tec. Den ble levert orginalt med Optima 50 AH batteri. Dette batteriet skal gi tilstrekkelig med startstrøm for denne motoren som krever min 800 MCA over 0 c og 1000 MCA under 0 c.

Sjekk ut punktene som er nevnt i innleggende over.

Har opplevd at hovedbryter ga stort spenningstap og en annen gang at batteriet ikke ga tilstekkelig strøm. Målte full spenning uten belastning, mens med belastning sank spenningen til 5-6 volt. En av cellene i batteriet var defekt.

Så tipset fra meg er å måle batterispenningen under belastning.

Redigert av Kaskazi (see edit history)

Kan godt starte en motor på et 20Ah batteri, så lenge det kan levere nødvendig startstrøm.

Husk at f.eks. de fleste store motorsykler har batterier under 20 Ah. Eks. Honda Gold Wing 1800.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...