cash Startet 23.Februar.2015 Link til dette innlegget Startet 23.Februar.2015 Når jeg prøver og starte motoren drar den motoren rundt et par ganger så er det stopp.Oppfører seg som om at det er lite strøm.Jeg har nytt batteri og jeg har prøvd med reserve batteri. (Optima 12V 50ah)Starteren blir veldig varm så jeg lurer på om det kan være noe med jordinga.Noen som har noen tips evt opplevd lignene? Sitér dette innlegget Link to post
Aso Svart 23.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 En god start kan være å se på polskoene på batterikablene. Sjekk om det er fritt for irr og god kontakt samt at kablene er uten knekkskader i innfestingen på polskoene. (Det gir redusert tverrsnitt) Deretter må en vurdere kabeltverrsnittet om det er stort nok. Jeg synes det høres lite ut med 50 Ah batteri, spesielt til vinterstart, se også på hvilken startstrøm dette batteriet kan levere. Jeg har selv en E-tec 90 Hk og hører på starteren at den trenger den strømmen den kan få. (75 og 90 Hk er samme motor). Jeg har et kombinert start og forbruksbatteri på 110Ah og det leverer litt lite startstrøm i kulde. Forrige batteri jeg hadde var et 75Ah startbatteri, det fungerte bedre. En liten digresjon, jeg hadde selv en 75 Hk som ble stjålet, jeg synes det var en god motor som leverte mye kraft. Sitér dette innlegget Link to post
cash Svart 23.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 Har satt på nye klemmer på batteriet og batteriet er nytt.Kjøpte batteriet av Evinrude forhandler så regna egentlig med at de hadde litt peil.Sunes bare det er litt merkelig at starteren blir så varm.Jeg har ikke skrudd opp hovedbryteren enda.Mulig det kan være noe dårlig kontakt der.Takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 hovedbrytere kan gi merkbart spenningsfall , så det kan være en synder. I tillegg kan selve batterikablene være dårlige (pga innvendig tæring), slik at det blir spenningstap i disse også. Ikke brukt Optima batteriene selv men hørt at de skal levere mer startstrøm enn størrelsen tilsier... De er iallefall merkbart dyrere enn andre batterier Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kaskazi Svart 23.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 (redigert) Jeg har en 75 hk Evinrude e-tec. Den ble levert orginalt med Optima 50 AH batteri. Dette batteriet skal gi tilstrekkelig med startstrøm for denne motoren som krever min 800 MCA over 0 c og 1000 MCA under 0 c. Sjekk ut punktene som er nevnt i innleggende over. Har opplevd at hovedbryter ga stort spenningstap og en annen gang at batteriet ikke ga tilstekkelig strøm. Målte full spenning uten belastning, mens med belastning sank spenningen til 5-6 volt. En av cellene i batteriet var defekt. Så tipset fra meg er å måle batterispenningen under belastning. Redigert 23.Februar.2015 av Kaskazi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 23.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 Bare en tanke som slo meg... Har du skrudd ut pluggene og prøvd å kjøre den på starteren? Kan jo være hydrolock av en eller annen merkelig grunn... Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 23.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 Skal nok ikke stå på batteriet om det er sånn tålig i form. Bruker samme på Yanmar 6Lpa som er en 4,2l diesel. Det forer også thrustere foran og bak i tillegg til ankervinsj. Sitér dette innlegget Link to post
haraldt Svart 23.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 Har hatt samme problem på min 90hk motor. Eg tok og demonterte startaren og smurte den opp, funka fint etterpå. Er litt svak den starteren for Evinrude har modifisert den på nyare motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 (redigert) Kan godt starte en motor på et 20Ah batteri, så lenge det kan levere nødvendig startstrøm. Husk at f.eks. de fleste store motorsykler har batterier under 20 Ah. Eks. Honda Gold Wing 1800. Redigert 23.Februar.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
cash Svart 24.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2015 Da er starteren skrudd av. Tar og skrur opp og smører den opp. Etter at jeg får montert den igjen så skal jeg prøve og sette strøm direkte på starteren for og se om det er kablene. Takker for alle svar og tips ? Sitér dette innlegget Link to post
cash Svart 24.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2015 (redigert) Da er starteren skrudd av. Tar og skrur opp og smører den opp. Etter at jeg får montert den igjen så skal jeg prøve og sette strøm direkte på starteren for og se om det er kablene. Takker for alle svar og tips ? Redigert 24.Februar.2015 av cash (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 24.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2015 Smøring av starter-bendixen er et eget punkt på årlig vedlikehold på Etec mener jeg, så det kan jo være det er et rent utslag av manglende vedlikehold. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
cash Svart 24.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2015 ? Sitér dette innlegget Link to post
cash Svart 24.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2015 ? Sitér dette innlegget Link to post
cash Svart 28.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2015 Da har jeg montert starteren igjen.Jeg skrudde den opp og gjorde rent og smørte opp.Så ikke noe unormalt inne i starteren men båten starta ihvertfall igjen så det hadde vel kansje en sammenheng...Takker for alle tips. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.