Jump to content

Sjøsetting med problemer!


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

I dag kom den STORE dagen, Trudelutt ble sjøsatt etter mange måneders vannsmekting på land. Selve sjøsettingen gikk som en drøm, Trudelutt ble låret ned langs kaien, motoren startet (på første slaget!), og jeg kjørte de 200 metrene bort til plassen vår.

 

Lot så motoren tusle og gå litt på tomgang, men da merket jeg at noe ikke var helt OK. Lyden var ikke som den skulle. Det kom jo ikke vann ut sammen med eksosen! Jeg hadde glemt å åpne inntakskranen for sjøvannsystemet! OK, åpnet kranen, men fremdeles lite vann ut, faktisk ingenting på tomgang. På høyt turtall kom det en dash sånn av og til.

 

Så nå er vel impelleren "gåen"? Jeg hadde vel motoren igang 4 - 5 minutter uten at impelleren fikk vann. Og impelleren som jeg skiftet i vinter, - over kr.300,- kostet den! Burde den ikke tåle mer? Kjøpte ikke original Yanmar impeller til kr.600,- men en Jabsco impeller som skulle være like bra.

 

Håper det bare er impelleren som er "gåen". Men er det noen som har andre forslag??

 

Får ta en tur på butikken imorgen og få tak i en ny og sette inn imorgen kveld. For på fredag SKAL vi på tur til Kommersøy, "samma f**n"!!

 

Grrr.. fra Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.Så nå er vel impelleren "gåen"? Jeg hadde vel motoren igang 4 - 5 minutter uten at impelleren fikk vann.

4-5 minutt (kanskje det var 10 minutt?!?!?) på en knusktørr impeller garanterer havari. Tviler på om noe mer enn impelleren har tatt kveld.

 

I dokumentarkivet, under vedlikehold, finnes en "Impeller troubleshooting guide". Du kan jo gjerne "teste" denne når du har tatt ut impelleren og se om guiden "virker"?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Huff, litt av en start på sesongen. Et tips - ikke det at dette er løsningen for alle, men kanskje for noen: I erkjennelse av at jeg er ekstremt distre og glemsom, har jeg laget meg sjekklister for høst og vår. Et av punktene på vårlista er å åpne for vanninntaket, sørge for at dørk er av ved sjøsetting, inspisere for lekkasjer, starte opp motor og umiddelbart sjekke at det kommer noe kjølevann ut igjen. Dette både som en generell sjekk og samtidig med tanke på de gangene impeller er skiftet i opplag.

Link to post
Share on other sites

Hei Dilla.

 

Joda, jeg har osgå slike regler. Og han som sjøsetter "meg", nekter å slippe stroppen før jeg har sjekket at det ikke er lekkasjer. Tror det da var det fatale skjedde, jeg drog hendelen for sjøvannsinntaket litt frem og tilbake, og lot det så stå i stengt possisjon.

 

Grrrr. Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I dokumentarkivet, under vedlikehold, finnes en "Impeller troubleshooting guide". Du kan jo gjerne "teste" denne når du har tatt ut impelleren og se om guiden "virker"

**********

 

Har sjekket overnevnte og ser at der var der en del gullkorn.

 

"remove impeller for long term storage"

 

"arrange pipework to trap liquid in pump on discharge side.Prevents dry running

for several minues"

Link to post
Share on other sites

Gjorde akkurat det samme i vinter. forsikringen krever jo at kranene stenges i vintermånedene.

 

En helt tørr impeller holder ihvertfall ikke i 5 minutter.  Den pumper også forholdsvis dårlig mens den er helt tørr, slik at det tar en stund før vannet kommer frem.

 

Selv bruker jeg alltid å ha litt grease på impelleren ved montering.  Da unngår en tørrkjøringen

helt.  Det er mulig at en skulle brukt et eller annet stoff som helt sikkert ikke skader impelleren,

men jeg kjører mine impellere i 1000 timer, og de er like fine som ny.  

 

Jeg bruker Biltema impellere, og har ikke hatt noe problem.

Orginal-impelleren koster omtrent 600kr, mens Biltema tar 99.50.  Biltemas impeller er litt

mykere i gummien, men jeg tror ikke det har noen betydning.  

 

Holder forresten på å konstruere et system for å måle vannstrømmen og temperatur (og kanskje trykk) ved inntak og avløp for å ha litt kontroll med kjølingen.   Har tenkt å holde disse målingene opp mot turtallet for å kunne detektere veldig raskt når det skjer noe galt.

Når det blir ferdig skal jeg sammenligne en 1000 timers Volvo Penta med en 1000 timers Biltema.  Det kan jo bli interessant!

 

Grunnen til at jeg bruker impellerene i 1000 timer istedenfor 200 som det står i manualen,

er at jeg jobbet en del med en TAMDxx ?? på 80-tallet en gang.  Jeg er 100% sikker på

at manualen til denne motoren sa at impelleren skulle skiftes etter 2500 timer!!!!!

 

Det eneste problemet kan være aldringsegenskapene til gummien.  Jeg tror ikke jeg ville

brukt samme impeller i mer en 4-5 år.  Med min bruk utgjør 1000 timer litt mer enn et år,

så det er ikke noe problem.

Link to post
Share on other sites

Selv bruker jeg alltid å ha litt grease på impelleren ved montering.

God ide men gummi og olje/grease er en dårlig kombinasjon (jada jada, jeg vet der er noe som kalles oljebestandig gummi men har tilgode å se gummi som virkelig tåler olje over tid....). Vet ikke hvor mye denne greasen påvirker gummien, men jeg bruker Zalo. Glatt som f.... og forsvinner med de første litrene med vann. Greasen vil kunne legge seg i varmeveksleren og redusere varmeovergangen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har nettopp byttet impeller på den ene motoren i båten våres. Motorene er fem år gamle, den ene impelleren så ut som ny, den andre var fullstendig ødelagt.

 

I monteringsanvisningen fra Volvo står det at en skal bruke litt fett eller grease når en monterer impelleren.

Bruker Volvo orginalimpeller da det ikke finnes uorginale på markedet til TAMD 63.

 

Tidligere har jeg kjøpt uorginale impellere fra Maritim og har god erfaring med disse.

 

Noen som har erfaring med å ta ut impelleren om vinteren og sette den inn med silikonspray?

Tror jeg har lest en gang at glyserin også er godt egnet til dette formålet.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

I monteringsanvisningen fra Volvo står det at en skal bruke litt fett eller grease når en monterer impelleren.

Bruker Volvo orginalimpeller da det ikke finnes uorginale på markedet til TAMD 63

Å bruke litt fett under monteringen står i instruksjonsboken til min Yanmarmotor også.

 

Er du sikker på at du ikke kan få impeller fra Jabsco? Og Jabsco skulle vel være høykvalitet?Den impelleren jeg satte inn i vinter fra Jabsco skulle ettet listen på esken gå til en haug av Volvomotorer (ikke din motor på den listen).

 

Men som sagt ovenfor, disse impellerne er ikke av Biltema pris, men likevel mye billigere enn originalt. For meg: ca.600 originalt, ca.300 Jabsco.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Å bruke litt fett under monteringen står i instruksjonsboken til min Yanmarmotor også.

 

 

Men som sagt ovenfor, disse impellerne er ikke av Biltema pris, men likevel mye billigere enn originalt. For meg: ca.600 originalt, ca.300 Jabsco.

 

Lars H.

Takk for tipset. Skal undersøke med Jabsco, original fra Volvo koster ca 500kr så den kan nok være en del å spare her.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Bruker selv Biltema impellere på mine to AQAD31 "Babies" Litt mykere i gummien kanskje enn Volvo original som en påpekte?  Bytter hver annen sesong (ca 400 timer) Impellerne ser da fortsatt ut som nye og kunne sikkert gått flere sesonger. På den annen side, med kr 99,- (Volvo original kr 516,-) er dette en beskjeden utgift for å være på den sikre siden.

 

Har nå ei kasse full av pent brukte reserveimpellere som jeg ikke har hjerte til å kaste og som samtidig tar plass. Har foreslått for kona å klippe de opp i grynstørrelse og ha de i Trøndersodden. (En forøvrig utmerket spise, men som kanskje kunne tjene på en noe forbedret fylde mente jeg) Forslaget ble dårlig mottatt. Noen som har bedre forslag kanskje?l

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei.

.... impelleren som jeg skiftet i vinter, - over kr.300,- kostet den! Kjøpte ikke original Yanmar impeller til kr.600,-

 

... vi til Kommersøy, ...

Typisk  :wink: opplevelse! Lett å overse en slik "rutine-prosedyre" når det er mye "virak" rundt en, sånn som ved sjøsetting - 100 ting skal passes på samtidig, og så er man så glad og ivrig at sesongen endelig er i gang..... (kjenner meg igjen, Lars H. du har min fulle sympati)  :wink:  Litt sener i sesongen ville du aldri ha glemt det, da er den gode rutinen på plass!

 

Kjøpte selv ny original impeller for min Yanmar 2QM 15 og betalte 115,- + MVA - så hvorfor skal din koste 600,- ???? La gå at du har større Yanmar - 65 Hk, er det? - men en impeller er en impeller, det skulle da ikke bli så stor forskjell!

 

Når det er sagt, så forstår jeg egentlig ikke at man skal "spare" så mye ved å kjøpe uoriginal.  :cool: - Impellerbytte foretas høyst én gang pr. sesong - da  betaler jeg heller noen hundrelapper og får fred i sjelen resten av sesongen - slipper å lure på om "piraten" er like god....

 

Vedr. Kommersøy - det høres det ut for meg som et sted i Ryfylke - hvor ligger den egentlig, Lars H. ?? Bare lurte på det, siden du på død og liv skal dit.....  :wink:

 

Hilsen,

Walter

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Kjøpte selv ny original impeller for min Yanmar 2QM 15 og betalte 115,- + MVA - så hvorfor skal din koste 600,- ????

 

Når det er sagt, så forstår jeg egentlig ikke at man skal "spare" så mye ved å kjøpe uoriginal.  ..

 

Vedr. Kommersøy - det høres det ut for meg som et sted i Ryfylke - hvor ligger den egentlig, Lars H. ?? Bare lurte på det, siden du på død og liv skal dit.....  :wink:

 

Hilsen,

Walter

Hei.

 

Hvorfor impelleren til din Yanmar er mye billigere enn til min aner jeg ikke, men kanskje den selges i større volum? (har forresten nettopp vært i butikken og kjøpt ny Jabsco impeller, kr.270,-)

 

Når det gjelder original/uoriginal, er jeg enig med deg, ville ikke tatt sjansen på Biltema versjonen. Men Jabsco impeller regnes som noe av det beste på markedet. Og en kvalitetsimpeller trenger ikke å skiftes så ofte. Det var faktisk andre byttet siden båten var ny i 1986! Den første ble byttet ifb. en motorreparasjon i -95 etter 800 timer. Den jeg skiftet nå hadde gått 560 timer og var minimalt slitt og uten skader (inntil jeg måtte benne den ut med to skrutrekkere).

 

Skulle gjerne dratt til Ryfylke, men det får bli om 2 - 3 år når jeg pensjonerer meg og kanskje flytter hjem til Stavanger. Nei, Kommersøy er ved Holmestrand og er det stedet vi vanligvis drar til i helgene. Passe avstand fra Son der vi har båten, 1 3/4 times kjøring, brygger og hyggelige folk.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Er egentlig kjøp av original impeller noen garanti :wink: Monterte ny original  impeller på

min Volvo TMD 40 for ca. ett år  siden. Ved kontroll av impelleren for en uke siden oppdaget jeg til min store forskrekkelse at flere av skovlene hadde store sprekker

og var nær ved og løsne.(etter  280timer)

 

 

Bendix

Link to post
Share on other sites

Det finnes jo et spesialfett som brukes på gummi-metall-overganger. Brukes til o-ringer ikke minst. Koster skjorta (kr 250+ for noen år siden) men man bruker jo ikke så mye heller. Typebetegnelsen var vel et eller annet med "55" og produsenten Molykote(?).

 

Men tror ikke at den skal brukes av hobby-motorister. Zalo-forslaget hørtes jo ikke så verst ut.

Link to post
Share on other sites

Blant skipsmaskinister har det lenge vært "god latin" å gni impellere, flexer og andre gummidetaljer godt inn med siliconfett før montering  -  det påstås å ha en meget positiv innvirkning på levetiden.

Når jeg monterte ny (orginal) Volvo impeller i vår så fulgte det med fett som skulle smøres på.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Her er jeg igjen :cheers:

 

Har allerede svart på dette i tidligere innlegg, men jeg måtte bare si noe her også, (blir fryktelig snakkesalig etter noen  :drink: ) Nettopp kommet hjem fra festlig lag..... :diving

 

Zalo er IKKE bra for impelleren!!! Det fjerner eventuelt fett den er satt inn med fra utgangspunktet, og leder således til kortere levetid, om ikke havari om den har stått en stund med Zalo. Vet at Zalo er anbefalt brukt på fendere også for å forhindre lyder, men husk å sette de inn med fett eller olje dagen etterpå :seeya:. Zalo fjerner alt som finnes av fettstoffer i saker og ting!!! En av de få reklamene som holder hva den lover??? :seeya:

 

Videre er det med STOR!!!!!!!!! sannsynlighet Jabsco som har levert pumpedelen på motoren, så der burde det ikke være grunn til bekymring å bruke uorginale deler. Personlig synes jeg Biltema's deler er et ypperlig valg om man kan bruke dem, såfremt man har litt begrep om motor og klarer å sortere ut dårlige saker fra gode. Men har du en ny motor med garanti så gir jo svaret seg selv om du vil beholde garantien :smiley:

 

Må bare nok en gang bøye meg i støvet for den beste båtsiden som noensinne er laget i Norge. Men i likhet med meg selv er vi nok mange "observatører" og få bidragsytere. Dere som er innpå her stadig vekk gjør en utrolig flott jobb for oss andre, men jeg og andre "observatører" burde engasjere oss litt mer for å skape variasjon og gjøre Baatplassen enda mer interessant!!!

 

En kjempeflott båtsommer til alle!!!! :cheers::wink:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Problemet er nå løst, se egen tråd med bilder på adressen under!

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...1368233;start=0

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...