Jump to content

Lage universelt kretskort for forsinket innslag på 12V rele?

mateco

Recommended Posts

Heisann båtfolk !

Jeg har et problem som jeg håper de elektrokyndige her inne kan hjelpe meg med!

Jeg trenger et lite kretskort som kan forsinke innslaget på et ordinært bil-rele med ca. 5 sekunder. Forsinkelsen må gjerne være justerbar, men når signal opphører så må det ha en momentan tilbakeføring.

Bakgrunnen for denne forespørselen er at jeg ønsker å legge opp en alarmkrets for hydraulikktrykket på min to TwinDisc MG502 gear. Disse har normalt et hydraulikktrykk på 20-25 bar

Til det ønsker jeg å benytte disse trykkbryterne:

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=54-544-74&hst=1

bilde

Dette er en trykkbryter med NC kontakt og innslaget er justerbart fra 5,2 til 18,9 bar. Denne vil jeg justere slik at den slutter når trykket faller til under ca. 15 bar.

Under manøvring (shifting) så faller trykket til ca. 8bar før det tar seg opp til vanlig operasjonstrykk. Dette er normalt og tar ca. 3-5 sekunder.

For å unngå at alarmen uler, under operering av gearet, så er jeg avhengig av en forsinkelse på alarmreleets innslag som er lengre enn trykkdropps-tiden (5 sek).

Slik har jeg tenkt at selve alarmkretsen skal kobles:

bilde

Som oppsjon har jeg lagt inn en gul indikator LED som lyser, og dermed viser, den reelle tiden trykket er lavere enn 15 bar.

Tidsreleet KTI er det mulig å få kjøpt hos Elfa Distrelec, men det koster ca. 619,- + mva, ++

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=36-193-19&hst=5

Så jeg tenkte; det må da kunne gå an å lage et lite kretskort som gjør samme funksjonen, som kan kobles direkte på et ordinært bil-rele, og som ikke koster skjorta? Dessuten så hadde det vært kjekt å lære noe nytt!

Et slikt kort vil kunne ha mange bruksområder for oss båtfolk. Bl.a. forsinkelse av alarm/styre -signal fra diverse nivåbrytere i tanker og lensebrønner når det slingrer som værst.

Etter litt søk så fant jeg dette skjemaet på:

http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/xPowerOnDelay.html

bilde

Her kommer mine kunnskaper til kort !

Vil en av disse fungere? Dvs. gi ca. 5 sekunders innslags forsinkelse når kretsen slutter på minussiden, og momentan tilbakeføring når minus brytes ? Kan disse kretsene brukes på et vanlige bil-rele?

Om noen har noen gode skjemaer/ideer så kom gjerne med de også. Som nevnt tidligere så hadde det vært en stor fordel med mulighet for justering av forsinkelsen !

Finnes der en annen, og kanskje enklere, måte å gjøre dette på ?

Hvilke komponenter trengs? Gjerne med referanse til Elfa DistRelec artikkelnummer.

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=0&page=home

Jeg ser for meg å benytte en liten bakelittplate, evt. glassfiberplate, og bore små hull hvor komponentene stikkes nedi og forbindelsene loddes sammen på baksiden .

Venter spent på svar !!

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Takker for innspill !

Er litt usikker på de komponentene dere linker til! Er det forsinket innslag på disse ?

Men fant en modul på DX siden som kanskje kan fungere:

http://www.dx.com/p/navo-ne555-time-delay-monostable-switch-module-board-red-294370

bilde

Features:

1)The relay will delay to close after connecting with the power supply.

2?The time of delay can be adjusted from 0-10s

3)It can control equipment AC below 220V/10A?power below 2000W.

4)With relay current protection function

5)Increase of the potentiometer leads to time delay increase.

6)Enlarging the capacitor leads to time delay increase.

Billig også, 3,94 $ pr.stk.

(Takk for tips)

Noen som har handlet fra denne nettbutikken ? Erfaringer ?

Bjørn

Da er 2 stk trykkbryterne bestilt fra Elfa Distrelec samt

5 stk av nevnte relemoduler fra DX, så får vi håpe de fungerer som tenkt ! (Momentan tilbakeføring når minustilførsel fjernes??)

Slengte på 3 stk digitale voltmeter også.

Billige rele-forsinker-moduler til knappe 30,-/stk og voltmeter til knappe 19,-/stk!

Har nok blitt en del dyrere å mekka de sjøl !! Men det hadde vært lærerikt !

Gratis frakt til Norge!

Takk til alle bidrag!

Så er det bare å vente og se hva man får for disse kronene!

Bjørn

Kan du ikke bare kjøpe et vanlig 12V tidsrele? De finnes da som både justerbare og programmerbare alt etter hva du vil ha.

Joda, det kunne jeg ha gjort. Men om du leser innledningen på denne tråden så nevner jeg da også at Elfa har et slikt rele til en pris jeg syntes var for høy!

En 555 timer til 3.50 holder.

Og hvordan vil du koble den alene slik at den fungerer som nevnt ?

Jeg har forsøkt å finne en løsning på nettet, og denne 555 timer IC'en går igjen på flere kretser.

Alene koster den sikkert kr.3.50, men den må nok ha noen flere komponenter tilkoblet for at den skal kunne fungere etter hensikt.

Når det er sagt, så kan det være at den komponenten jeg har bestilt faktisk inneholder denne 555 timeren. Den heter da også NE555 Time Delay Monostable Switch Module Board

Bjørn

Hva gjør du når den står i fri da vil alarmen gå

Nei, alarmen vil ikke bli trigget!

Mine gear, TwinDisc 502, har et konstant trykk når motor startes. Dette ligger på ca. 20-25 bar.

Når jeg manøvrerer så skal clutch "sylindrene" fylles/tappes og det er disse endringene som gjør trykkdroppen.

Altså, fra fri til enten forover eller akterover, så skal "sylindrene" fylles for å presse sammen clutchplatene. Dette medfører trykkdropp.

På samme måte så vil en evakuering av trykket medføre en trykkdropp. Atså når jeg setter gear fra enten forover/akterover til fri!

Når motoren sviver så vil en fjærbelastet overtrykksventil sørger for at overskuddsoljen, som pumpen kontinuerlig skaper, går til smørning av lager og kraftoverføringer.

Pumpen er utstyrt med et vaskbart sugesil. Hvis denne silen, av en eller annen grunn, blir delvis tett, så vil trykket falle. Og det er dette jeg vil overvåke med den nevnte alarmkretsen !

Bjørn

• 3 uker senere...

Da dumpa det noen Kina-konvolutter nedi postkassa mi med bl.a. de nevnte tidsrele modulene.

Spent på å teste om de hadde ønsket funksjon!

Her noen bilder knipsa under test/tids-justering (5 sekunder)

bilde

Her er tidsrele-modulen koblet opp med tiltenkte varsellamper. Minustilførselen er ikke tilkoblet strømkilden enda.

Modulen er utstyrt med et vekslerele som passer utmerket til mitt bruk.

bilde

Her er minustilkoblingen nettopp tilkoblet slik at modulen får styrestrøm. Gul indikatorlampe på kortet lyser momentant når enheten får styrestrøm. Samtidig lyser tilkoblet gul varsellampe som indikerer "Pre-warning/Shifting" i tiltenkt system for geartrykk overvåkningen.

bilde

Etter innstilt tid (5 sekunder) aktiveres modulens vekslerele. Indikatorlampe på kortet lyser rødt, og det samme viser den tilkoblede røde alarmlampen.

Når jeg, i et kort øyeblikk, bryter/tilkobler styrestrømmens minustilkobling, så resettes enheten og sekvensen gjentar seg. Dvs. nye 5 sekunder før releet veksler.

Ja dette fungerte helt som ønskelig, og det til en akseptabel kostnad på hele 30,- inkludert frakt fra Kina.

Nå gjenstår trykkbryterne fra Elfa. Fikk mail om at de kan forventes levert i uke 15.

Bjørn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...