Jump to content

TV Antenne "Riks tv" Triax UFO 150/ Glomex, erfaringer?

Biam1

Recommended Posts

Jeg har en slik UFO-antene fra Triax, og den funker fint - helt OK signaler når jeg testkjører den hjemme bak veggen i stua. Den er laget / innkapslet i plast, så det gjenstår å se hvordan den takler en maritim installasjon. Det får jeg tidligst vite mot sommeren.

Men som sagt, helt OK innendørs, knall signaler, både kvalitet og styrke her jeg bor. Ikke noe problem med retning "mot sender" heller.

Diameteren på min UFO er omlag 30-35 cm (litt pluss eller minus).

Hei dere,

Noen som har erfaring med den antenna som RIKS TV selv selger for båt ? TRIAX 150 UFO (ca 600 kr)

//Wester

Kjøpte denne antennen på Elkjøp ifjor + power inserter (strømforsyning). Virker fint for meg. Montert på lanternemasten over radar.

Ps. Sjekk om TV'n har mulighet for "aktiv antenne", hvis ikke må du ha power inserter

Maxum 4100 scb, Chenette III

Brukte du den med følgende kablen mellom tv og forsterker eller laga du en ny som var lengre Maxum ?

Ja, jeg brukte den som følget med 1m. Men Lars vet hva han snakker om, så den kan du nok øke lengden på.

Er en del i Drøbak, så der blir det nok spennende å se til sommeren ang signal, hørt det er dårlig der, og det ser sånn ut også på signalkartet.

Har Triax og er fornøyd. En fordel er også at strøm forsyningen har 2 utgangen, utgang 2 brukes til DAB radio og det ble suksess. Etter dette har jeg faktisk DAB signal bortimot overalt hvor jeg ferdes

Men når det gjelder antenner vil jeg tro at størrelse også teller.

Ser at Glomex har en som har vesentlig større diameter dette er sikkert positivt om en har plass til denne.

Er de av samme størrelse så vil jeg anta at de fleste merker blir å likestille.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Jeg har haft en sådan i tre år nu. Jeg har stort set altid et godt signal, men der har været situationer hvor jeg ikke har kunnet se TV. Men det er nok svært at undgå med tanke på skygge fra fjell, bygninger mm. Der er sikkert bedre antenner med bedre forstærkning, retningsbestemte mm, men der er jo også forskel på godt og godt nok.

Brugsområdet har været Bohuslän og danskekysten fra København til Skagen. Antennen sidder på Targaen og er efter tre år nu blevet lidt mat i overfladen men ser ellers fin ud.

Jeg har købt et svensk Boxer "kontantkort" som man kan aktivere en måned ad gangen. Det har fungeret fint og gør at jeg kan se de fleste kanaler i Boxer-pakken i sommerferien.

Ja, jeg brukte den som følget med 1m. Men Lars vet hva han snakker om, så den kan du nok øke lengden på.

Men jeg snakker ikke om lengder på 10m, da kan tapet i kabelen bety noe.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 1 år senere...

Mange tråder om Riks TV, men skriver om min lille oppdagelse her (sorry hvis det har blitt nevnt før): På noen steder har jeg slitsomt mye forstyrrelser på Finluxen med Riks TV kort i ryggen. Antenna er 16moh i toppen av masta. Irritert meg grønn over dårlig signal til tider. Men i kveld så koblet jeg fra koaksial kabel fra kontakten - og etter det har bildet vært perfekt. Har sikkert noe å gjøre med kabel lengder, vinkler, solstormer og annet. Men om du har "garbbel" mottak så prøv å koble fra kabel på ulike steder.

Redigert av Bigmac (see edit history)

Eg har også ein finlux 24" med rikstv og glomex antenne, samt forsterker. Har hatt fint signal fra Bergen til Fredrikstad. inkl ein del uthavner, og ankerplasser. Er ikkje heilt sikker på kva type glomex det er, men det er nok ein litt eldre type, som står montert i toppen av masta mi. Må selfølgelig tune inn kanaler på nytt innimellom når ein har flyttet seg ein del mil.

De fleste mottakere har et sted i menyen der en kan se "stolper" for signalstyrke og kvalitet. Har en dårlig mottak med feks. frysing av bldet, regulerer jeg forsterkningen på antenneforsterkeren til max signalkvalitet, IKKE signalstyrke. For sterkt signal kan være like ille som for svakt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...