Biam1 Startet 25.Februar.2015 Link til dette innlegget Startet 25.Februar.2015 Hei dere, Må kjøpe meg en ny antenne for Riks TV i skuta før sommeren (TV er 24" Finlux LED med innebygd RiksTV dekoder). Forsøkte med en billig Biltema antenne i fjor, men funka dårlig!! Noen som har erfaring med den antenna som RIKS TV selv selger for båt ? TRIAX 150 UFO (ca 600 kr) Alternativet for meg er Glomex Avior.. (ca 800 kr) //Wester Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 25.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2015 Har også Finlux med innebygget dekoder. Her en slik Triax pluss forsterker. Funker greit. Har dog et inntrykk av at Glomex kan levere en bedre antenne. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Roger jo Svart 25.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2015 Høyde over havet er en viktig faktor, http://www.seatronic.no/antenner-tilbehor-tv-c-56_130/tv-antenne-glomex-nashira-p-3761 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
KevinM Svart 25.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2015 Godt spørsmål Wester, jeg lurer på akkurat det samme. Hva er målene på denne Triax antennen? Prøvde å finne det på Riks tv sine sider men ingen info. Er den 150mm i diameter? Har ikke så mye plass på hartopen pga. radaren osv. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 25.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2015 Kan ikke være optimalt å gjemme Tv antennen bak en Radar få den over. Er ikke to billige dobbelt så dyrt, hvis en etterpå må kjøpe den dyre allikevel. mange tråder om Tv antenner. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
TasleT Svart 25.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2015 Jeg har en slik UFO-antene fra Triax, og den funker fint - helt OK signaler når jeg testkjører den hjemme bak veggen i stua. Den er laget / innkapslet i plast, så det gjenstår å se hvordan den takler en maritim installasjon. Det får jeg tidligst vite mot sommeren. Men som sagt, helt OK innendørs, knall signaler, både kvalitet og styrke her jeg bor. Ikke noe problem med retning "mot sender" heller. Diameteren på min UFO er omlag 30-35 cm (litt pluss eller minus). Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
bert Svart 25.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2015 Jeg brukt en slik Glomex ca 25 i dia i 2-3 år funker stort sett perfekt der hvor jeg ferdes. Er vært litt dålig på Vestfold siden men det tror jeg skyldes Rikstv signaler. Sitér dette innlegget Link to post
8lv Svart 25.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2015 Er i farta og montere den største glomexen og spent på resultatet, men lurer på om noen vet om de har noe og si for signal kvaliteten på om den medfølgende kablen på 1 meter mellomtv og forsterker byttes ut med en som er lengre ? Sitér dette innlegget Link to post
MYVIVERA Svart 25.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2015 Jeg har akkurat installert en finlux 19" og glomex talitha fra maritim. Dette fungerte kjempefint, men har bare fått prøvd det i grønn sone på dekningskartet. Antenen er inni båten nå. Sitér dette innlegget Link to post
8lv Svart 25.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2015 Brukte du den med følgende kablen mellom tv og forsterker eller laga du en ny som var lengre Maxum ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2015 Du vil ikke merke noen forskjell om kabelen til TV'n økes til 2 - 3m. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
8lv Svart 25.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2015 Flott takk Lars H Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 25.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2015 Hei dere, Noen som har erfaring med den antenna som RIKS TV selv selger for båt ? TRIAX 150 UFO (ca 600 kr) //Wester Kjøpte denne antennen på Elkjøp ifjor + power inserter (strømforsyning). Virker fint for meg. Montert på lanternemasten over radar. Ps. Sjekk om TV'n har mulighet for "aktiv antenne", hvis ikke må du ha power inserter Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Loma Svart 25.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2015 Har og Finlux TV. Triax Ufo 150 og Power insert. Har ikke mye erfaring da dette var montert i fjor høst. Denne Finlux tv`n kan dessverre ikke levere strøm på antennekontakten så derfor må du truleg ha den Power insert boksen også. Sitér dette innlegget Link to post
MYVIVERA Svart 25.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2015 Brukte du den med følgende kablen mellom tv og forsterker eller laga du en ny som var lengre Maxum ? Ja, jeg brukte den som følget med 1m. Men Lars vet hva han snakker om, så den kan du nok øke lengden på. Er en del i Drøbak, så der blir det nok spennende å se til sommeren ang signal, hørt det er dårlig der, og det ser sånn ut også på signalkartet. Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 25.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2015 Kjøpe Triax for to år siden. Har virket godt så langt. Høyde og fri sikt er det som gjeller. Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 26.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2015 Har Triax og er fornøyd. En fordel er også at strøm forsyningen har 2 utgangen, utgang 2 brukes til DAB radio og det ble suksess. Etter dette har jeg faktisk DAB signal bortimot overalt hvor jeg ferdes Men når det gjelder antenner vil jeg tro at størrelse også teller. Ser at Glomex har en som har vesentlig større diameter dette er sikkert positivt om en har plass til denne. Er de av samme størrelse så vil jeg anta at de fleste merker blir å likestille. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
MajorAndy Svart 26.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2015 Jeg har haft en sådan i tre år nu. Jeg har stort set altid et godt signal, men der har været situationer hvor jeg ikke har kunnet se TV. Men det er nok svært at undgå med tanke på skygge fra fjell, bygninger mm. Der er sikkert bedre antenner med bedre forstærkning, retningsbestemte mm, men der er jo også forskel på godt og godt nok. Brugsområdet har været Bohuslän og danskekysten fra København til Skagen. Antennen sidder på Targaen og er efter tre år nu blevet lidt mat i overfladen men ser ellers fin ud. Jeg har købt et svensk Boxer "kontantkort" som man kan aktivere en måned ad gangen. Det har fungeret fint og gør at jeg kan se de fleste kanaler i Boxer-pakken i sommerferien. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2015 Ja, jeg brukte den som følget med 1m. Men Lars vet hva han snakker om, så den kan du nok øke lengden på. Men jeg snakker ikke om lengder på 10m, da kan tapet i kabelen bety noe. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
TasleT Svart 26.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2015 Enig med Lars, jeg ville bli litt betenkt med mer enn 4-5 meter koaks. Riks-TV sender på såpass høye frekvenser at tapet i koaksen kan bli en faktor å regne med (alt etter type koaks). Dobbeltskjermet koaks kan være en fordel, den plukker ikke opp støy så lett. Men for all del, det er lov å prøve seg fram... Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
Bigmac Svart 17.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2016 (redigert) Mange tråder om Riks TV, men skriver om min lille oppdagelse her (sorry hvis det har blitt nevnt før): På noen steder har jeg slitsomt mye forstyrrelser på Finluxen med Riks TV kort i ryggen. Antenna er 16moh i toppen av masta. Irritert meg grønn over dårlig signal til tider. Men i kveld så koblet jeg fra koaksial kabel fra kontakten - og etter det har bildet vært perfekt. Har sikkert noe å gjøre med kabel lengder, vinkler, solstormer og annet. Men om du har "garbbel" mottak så prøv å koble fra kabel på ulike steder. Redigert 17.Juni.2016 av Bigmac (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2016 (redigert) Jeg får samme effekt med å dempe/øke signalet med antenneforsterkeren. 19m koaksial kabel, samme TV. Redigert 18.Juni.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Steini Svart 18.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2016 Eg har også ein finlux 24" med rikstv og glomex antenne, samt forsterker. Har hatt fint signal fra Bergen til Fredrikstad. inkl ein del uthavner, og ankerplasser. Er ikkje heilt sikker på kva type glomex det er, men det er nok ein litt eldre type, som står montert i toppen av masta mi. Må selfølgelig tune inn kanaler på nytt innimellom når ein har flyttet seg ein del mil. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Lars H. Svart 18.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2016 De fleste mottakere har et sted i menyen der en kan se "stolper" for signalstyrke og kvalitet. Har en dårlig mottak med feks. frysing av bldet, regulerer jeg forsterkningen på antenneforsterkeren til max signalkvalitet, IKKE signalstyrke. For sterkt signal kan være like ille som for svakt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.