Jump to content

Origo eller Cook Mate ?


kibo

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Men, heller litt lukt å ei flaske rødsprit enn å ha gass i båten i sommervarmen:)

Jeg skjønner ikke helt den. Jeg anser gassinstallasjon i båt for å være en nesten soleklar vinner, dersom man har muligheten ... største problemet er vel at det kan være vrient å få installert gass i en båt som i utgangspunktet ikke er planlagt for gassinstallasjon.

  • Sikkerhet - angsten for gass er irrasjonell. Ja, konsekvensene er svært alvorlige dersom noe går galt med gass - men en gassinstallasjon som er ihht forskrifter og ISO-standarder er svært sikkert - ulykkesstatistikken tilsier at risikoen for at noe går galt med gassen er helt neglisjerbar. Brannfaren er antageligvis en del høyere for rødspritsbrennere og gassbrennere med løse småbokser, muligens lavere med Safeflame, og ganske sikkert lavere for elektrisk komfyr (men aggregatdrift innebærer kanskje risiki).
  • Lukt, fuktighet, støy etc. Skal man først ha åpen flamme i kahytten, så mener jeg gass er det aller beste, det brenner renest. Man bør unngå åpen flamme inne i kahytten, så her vinner vel Safeflame - samt elektrisk komfyr. Men, skal man avhenge av aggregatdrift for å kunne lage mat i uthavn, så blir det jo en del lukt og støy av dette ...
  • Matlaging - gassflammen kan reguleres på sekundet, dette er en stor fordel i matlagingen - elektrisk induksjonsovn er visst sammenlignbar. Et gassbluss med bare én ring har dog ofte et problem med at man ikke får justert effekten langt nok ned. Nå, godt mulig Origo etc er like gode eller bedre på justeringsmulighetene. Ja, også må jeg vel innrømme at den siste pizzaen min ble svartsvidd under lenge før den ble gyldenbrun på toppen.
  • Økonomi - brukskostnadene er vel lavest for elektrisk komfyr med landstrøm dersom man ikke betaler overpris for landstrømmen. Diesel og paraffin er muligens billigere enn gass - men gass på store flasker er ellers svært kostnadseffektivt. Nå, det er usikkert hva som er mest økonomisk dersom man tar med kapitalkostnader og avskrivningskostnader.
  • Installasjon - her er selvfølgelig små uahvengige apparater best - og i en båt som i utgangspunktet ikke er konstruert for en forskriftsmessig gassinstallasjon kan det være vrient å få installert gass.
Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...