Mr_Stian Startet 25.Februar.2015 Del på Facebook Startet 25.Februar.2015 Hei. Jeg har en Scand Classic 25 fot med en sliten VP MD21A. Jeg holder nå på og klargjør for og få løftet ut motor. Motor er i og for seg grei nok. Starter og går greit, men sliter med at den blir varm. Hadde håpet og kunne finne ut av det nå når jeg tar ut motor, men hvis jeg finner ut at jeg ikke greier og redde denne motor, hvilke alternativer har jeg? Deletilgangen til disse gamle motorene er heller dårlig, så vil ha noe som det er greit og få deler til. Trenger ikke være så mye kraftigere enn det jeg har. Mener den er oppgitt til 64 hk eller noe rundt der! Noen med tips? Jeg er VAG mann, og har lekt litt med tanken på og marinisere en gammel golf 1,6 TD motor. Disse gir vel 75 hk hvis jeg ikke husker feil. Skuddsikre motorer med billige deler... Noen med tanker rundt dette? Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 25.Februar.2015 Del på Facebook Svart 25.Februar.2015 Problemet med å sette inn en bilmotor er vel først og fremst at det kan være vanskelig å finne overgang mellom motor og gir, samt at du også må enten kjøpe nytt gir eller bytte propell eller begge deler. Ellers hadde jeg kanskje kikket litt på en av de overhalte yanmarene på finn på rundt 30hk, det må jo være en flott motor for denne båten. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 25.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2015 Det med og få girkasse til og passe på bilmotor skulle jeg fått til... Har du linker til disse motorene? Sitér dette innlegget Link to post
Kslipp Svart 26.Februar.2015 Del på Facebook Svart 26.Februar.2015 Eldre vw dieselmotorer er mye brukt av seilere på langtur (lavbudsjett). Den er lett å skru på, billige deler som er lett å få tak i. Den har høyt dreiemoment på lavt turtall som gjør den egent til båtbruk. Hvis du ikke trenger maks utnyttelse av hk, er den grei å tilpasse gir og propell. Kan sikkert bruke det du har, muligens du må ha en litt "lettere" propell. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 26.Februar.2015 Del på Facebook Svart 26.Februar.2015 Det må da være like billig og finne seg en båtmotor som passer rett inn ..:-) Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 26.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2015 Nåja! Ser ut som de som selger båtmotorer tror det er gull verdt! Så en tilsvarende min motor. Gått like mye og kun tatt ut av båt. Ikke overhalt. Skulle ha 20.000 for den. Så i går en yanmar motor som de solgte som delemotor til 19.000. En 1,6td motor kan eg får for 1000 kroner. Og da koster det 2-3000 kroner og få den overhalt. Det som koster her er og få en Varmeveksler som passer. Har funnet i England og de koster rundt 5000 kroner. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 26.Februar.2015 Del på Facebook Svart 26.Februar.2015 Hehe ja det er sant, mange tror jo at det er gull de selger,virker som mange har glemt at hk avgift er borte :-) så lenge arbeidslyst er til stede så går det meste, men syns allikevel vel en slik snekke fortjener noe annet en den kjipe 1,6 til VW:-) (den er sikkert bra og tåler mye men har skrudd nok på en slik til og få den i vranghalsen :-D ,men det er min mening :-) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.Februar.2015 Del på Facebook Svart 26.Februar.2015 -det var en tråd her forleden om marinisering av bilmotor. Tror det var snakk om Audi-motor. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 26.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2015 Har lest den. Da var det snakk om 140hk Audi femmer. Det blir litt for mye til denne båten! :) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 26.Februar.2015 Del på Facebook Svart 26.Februar.2015 (redigert) Tipper (og håper)du finner årsaken til den høye temperaturen når du åpner opp endelokkene på alle kjølerne. Ikke uvanlig å finne "ting og tang" der og/eller de tynne rørene nesten helt grodd igjen av saltavleiringer.. Ja og utløpet på eksosbendet. Ruster ofte nesten helt igjen der vannet skal mikses inn i bendet.. Vi krysser fingrene De fleste sjøvannspumpene har en kam som sørger for at gummiimpelleren blir presset sammen når den roterer. Er den slitt kan man oppleve at pumpen ikke leverer nok vann. Redigert 26.Februar.2015 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 26.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2015 Sjøvannspumpen er helt ny! ;) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 26.Februar.2015 Del på Facebook Svart 26.Februar.2015 Se der ja. Da er det muligens kjølerinnsatsene.. Har overhalt noen slike motorer selv om det etter hvert er mange år siden. Ble overrasket over at kjølerne hadde klart å holde temperaturen sånn noenlunde selv om de var nesten helt tette. Så følger spent med på hva du finner. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 26.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2015 Jeg hadde ute selve varmeveksleren sist vinter og den så for så vidt grei ut. Renset den og monterte sammen. Så tror ikke det er den. Men får se hva som skjer når den kommer ut. Lager egen tråd på det. :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.