Jump to content

Hvilken motor til Scand Classic 25

Mr_Stian

Recommended Posts

Hei. Jeg har en Scand Classic 25 fot med en sliten VP MD21A. Jeg holder nå på og klargjør for og få løftet ut motor. Motor er i og for seg grei nok. Starter og går greit, men sliter med at den blir varm. Hadde håpet og kunne finne ut av det nå når jeg tar ut motor, men hvis jeg finner ut at jeg ikke greier og redde denne motor, hvilke alternativer har jeg?

Deletilgangen til disse gamle motorene er heller dårlig, så vil ha noe som det er greit og få deler til. Trenger ikke være så mye kraftigere enn det jeg har. Mener den er oppgitt til 64 hk eller noe rundt der!

Noen med tips?

Jeg er VAG mann, og har lekt litt med tanken på og marinisere en gammel golf 1,6 TD motor. Disse gir vel 75 hk hvis jeg ikke husker feil. Skuddsikre motorer med billige deler... Noen med tanker rundt dette?

Problemet med å sette inn en bilmotor er vel først og fremst at det kan være vanskelig å finne overgang mellom motor og gir, samt at du også må enten kjøpe nytt gir eller bytte propell eller begge deler.

Ellers hadde jeg kanskje kikket litt på en av de overhalte yanmarene på finn på rundt 30hk, det må jo være en flott motor for denne båten.

Eldre vw dieselmotorer er mye brukt av seilere på langtur (lavbudsjett). Den er lett å skru på, billige deler som er lett å få tak i. Den har høyt dreiemoment på lavt turtall som gjør den egent til båtbruk. Hvis du ikke trenger maks utnyttelse av hk, er den grei å tilpasse gir og propell. Kan sikkert bruke det du har, muligens du må ha en litt "lettere" propell.

Nåja! Ser ut som de som selger båtmotorer tror det er gull verdt! Så en tilsvarende min motor. Gått like mye og kun tatt ut av båt. Ikke overhalt. Skulle ha 20.000 for den. Så i går en yanmar motor som de solgte som delemotor til 19.000.

En 1,6td motor kan eg får for 1000 kroner. Og da koster det 2-3000 kroner og få den overhalt.

Det som koster her er og få en Varmeveksler som passer. Har funnet i England og de koster rundt 5000 kroner.

Hehe ja det er sant, mange tror jo at det er gull de selger,virker som mange har glemt at hk avgift er borte :-) så lenge arbeidslyst er til stede så går det meste, men syns allikevel vel en slik snekke fortjener noe annet en den kjipe 1,6 til VW:-) (den er sikkert bra og tåler mye men har skrudd nok på en slik til og få den i vranghalsen :-D ,men det er min mening :-)

Tipper (og håper)du finner årsaken til den høye temperaturen når du åpner opp endelokkene på alle kjølerne.

Ikke uvanlig å finne "ting og tang" der og/eller de tynne rørene nesten helt grodd igjen av saltavleiringer..

Ja og utløpet på eksosbendet. Ruster ofte nesten helt igjen der vannet skal mikses inn i bendet..

Vi krysser fingrene :pray:

De fleste sjøvannspumpene har en kam som sørger for at gummiimpelleren blir presset sammen når den roterer.

Er den slitt kan man oppleve at pumpen ikke leverer nok vann.

Redigert av Gudrun (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...