Jump to content

Kjøleskap trekker myye strøm. Kjøpe nytt?

All In

Recommended Posts

Hei

Båten min er fra år 2000 ( Sollux 850), og hadde orginalt kjøleskap. Husker ikke volumet i farten men vanlig størrelse på 45-50 ltr.

Når jeg fikk båten hadde jeg en " rydde jobb" i det eletriske annlegget det jeg også monterte en

NASA BM-1 Batterimonitor. Hadde forholdsvis stort strømmforbruk frem til jeg byttet til nytt kjøleskap type Isotherm.

Så min erfaring er god mtp bytte skap. Ny teknologo, isolasjon etc..

Leste bla en tråd her på forumet med å montere en liten pc vifte bak på kompressordelen for bedre varmegjennvinning, på det nye kjøleskapet var dette ferdig rigget.

Sommeren 2014 med 22 døgn i båten i ett strekk og solsteik stort sett hver dag jobbet kjøleskapet mye for å holde kulden så i vinter har jeg montert en lufteventil for å få skiftet ut litt luft under benken bak skapet, om dette gjør utslag vil tiden vise :)

Summasumarum, hos oss ble det mindre strømmforbruk etter nytt kjøleskap kom ombord.

larss

Jeg har et stort kjøleskap med separat frysedel nederst(egen dør). Skapet er fra 1999 da båten var ny. Jeg har en vag følelse av at det bruker veldig mye strøm. Vil dagens kjøleskap bruke merkbart mindre strøm? Går det an å bare bytte ut kompressoren?

Kjøpe nytt kjøleskap koster veldig mye i denne størrelsen, så jeg vegrer meg for det.

Så gammelt så synger det nok på siste verset..... veldig dyrt å kjøpe nytt. Kanskje mulig å finne deler på nett i USA. Fant noe til mitt hos en RV forhandler, men det nærmet seg nypris med deler, frakt og ombygging. Nyere vil bruke mindre strøm, men usikker på hvor mye

Kanskje lurt å ta ut kjøleskapet og sjekke lufting og vaske støv osv

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Hei

Bildet ditt viser ikke hvordan det ser ut over og under kjøleskapet ditt, har du god nok ventilasjon.?

Den "varmen" som du tar ut av kjøleskapet ditt kommer ut på baksiden av skapet. Ordentlig ventilasjon på baksiden av skapet for å få bort denne varmen er alfa og omega. Dette kan redusere det totale strømforbruket på det skapet du allerede har.

Er det varmt i rommet hvor skapet står så øker tapet og kompressor jobber mere, dette akkumulerer og lager varme på baksiden av skapet, Denne varmen må vekk.

Forskjellen i strømforbruk på gammelt nytt ligger ikke alltid i strømtrekket når kompressoren går , men hvor mye den går.(antall timer i døgnet)

• 2 uker senere...

Var i båten i dag og tok noen bilder med mål. Kjøleskapet er fra 1998, men virker som det skal. Men jeg synes batteribanken fort blir tom, så jeg vurderer å gjøre tiltak. Kanskje det er fryseren som er fienden her? Ser at jeg har plass til relativt stort kjøleskap, men det koster det hvite ut av øya. Lufting er på siden, og det er ikke mulig å lage bedre lufting.

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Bare for å vise hva det vil koste å kjøpe nytt orginalt.......

http://www.ebay.com/itm/CARVER-YACHTS-NOVA-KOOL-RFU8000-STAINLESS-AC-DC-BOAT-UPRIGHT-REFRIGERATOR-/141390703687?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item20eb8aec47&vxp=mtr

Så at kjøleskapet ditt var ca 120 cm høyt, Det finnes 230v kjøleskap i den størrelsen.

Ville tatt ut skapet og sjekket lufting og mulighet for å bedre denne. Støvansamling på forskjellige deler kan også forringe kjøleeffekten (har eg hørt :wink: )

Maxum 4100 scb, Chenette III

Lufting er på siden, og det er ikke mulig å lage bedre lufting.

bilde

Ikke for å være vrang, men kunne det være mulig å lage lufting i panelet mellom skapet og microovnen? Hvis du i tillegg kunne få lagt inn en ventilasjonsslange f.eks. fra kjølen og opp på undersiden og sette inn en PC vifte kan du få tilført mer kjølig luft slik at du får bort vesentlig mer varme. Dette vil være særlig effektivt på sommeren når det er varmt inne i hytta.

Lån et tangampermeter og mål trekket X tiden det går

Forsåvidt et godt tips til å starte med. Forstår jeg det rett at jeg da tar ut kjøleskapet, og setter amperemeteret på mens dette går over en viss tid? Logger apparatet Max og min?

Denne? http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Maleinstrument/Tangamperemeter-DCM-1000-P-15288/

Eller denne? http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Maleinstrument/Tangamperemeter-DCM-6003-ACDC-15287/

Redigert av All In (see edit history)

Tangamperemeteret logger ikke, men forbruket når kompressoren går er konstant. Så det ser du der og da så snart den starter opp.

Ellers så synes jeg du har en veldig liten forbruksbank for en såpass stor båt med mye utstyr. Jeg ville som et minimum ha doblet denne. Gjerne mer.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Tangamperemeteret logger ikke, men forbruket når kompressoren går er konstant. Så det ser du der og da så snart den starter opp.

Ellers så synes jeg du har en veldig liten forbruksbank for en såpass stor båt med mye utstyr. Jeg ville som et minimum ha doblet denne. Gjerne mer.

Les: den ene batteribanken. Jeg har to slike banker, men vender mellom. I tillegg eget batteri til thruster og eget batteri til generatoren. 480 ah burde rekke til noen dager i uthavn. Har en 50ah smartlader.

OK! Litt rart at det er splittet opp i 2 banker da. Men med såpass mange og store forbrukere du har vil selv ikke 480Ah holde spesielt lenge.

Jeg har 230Ah forbruk i min lille snekke, med et minimalt kjøleskap og ingen varmer etc. Likevel må jeg skru av kjøleskapet etter to døgn, selv om det kun er kjøleskap, TV og litt lys som blir brukt. Så at du klarer stort mer med 480Ah og alt utstyret du har tviler jeg egentlig sterkt på.

Ser ellers at kjøleskapet er konbinert 12/110 volt, og slike kombimodeller er vel ikke kjent for å være spesielt energivennlige?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Kompressor i skapet er en Danfoss BD35F og det er vel en helt ok kompressor. Kompressor koster 4-5000,- pluss arbeid etc.

Om du bytter kompressor vil det neppe bli noe særlig bedre.

Du bør kanskje legge om bruksvaner, ikke ha på max kjøl, men noe mellomting. Fryse delen er nok med på å trekke strøm også.

Batteribanken kan og være slitt, når den er på 12.2 volt er batteriene 50% utladet og det må brukes en del

tid på å få de fullt oppladet igjen. Om det er ufullstendig opplading, tappes de fort ned. Kanskje starte generator før batteriene er utladet.

Det er option for å koble en 12 volts vifte på kompressor terminal og også mulighet

for å justere max rpm fra 2000-3500 rpm med en serie motstand. BD35F kompressor kan og brukes direkte sammen med solcelle panel f.eks 150w, så du kan begrense tapping av batteriene.

Lednings tverrsnitt er og viktig så det ikke blir tap i ledningene. Bør være 6 kvmm om det er mer enn 2,5 m lengde fra batteri (strømkilde).

Effekt forbruk ligger på rundt 100-150 watt, eller ca 5-6 A ved 0-5 grader, når kompressor går.

Det er en beskrivelse på kompressor i link her: http://www.novakool.com/support/documents/R134a_12-24V_DC_11-01_Cn46c702.pdf

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

All In: lurt å ha de oppdelt i to banker, for da har jeg kontroll slik at ikke alt plutselig står tomt.

Då skulle jag nog övervägt att slå ihop batteribankarna och istället komplettera med en batteri-monitor dvs en 'tankmätare' som visar batteristatus i Ah.

Det ger Dig bättre info och bättre möjlighet att undvika att djupurladda batteribankarna.

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

Et skap på nesten 200 liter, derav et stort volum fryser (eller kommer dette i tillegg?) med en puslete BD35 kompressor? Her må det være noe som ikke stemmer. BD35 komressorer finner vi typisk i små skap på 40-50 liter og oppover. Mitt Waeco 140 liters skap som jeg kjøpte for et par år siden har en Danfoss BD50. Selv på de varmeste dagene i fjor sommer hadde den kapasitet til bare å gå nå og da, og med lange pauser.

Med en BD35 i dette skapet ville den vel gått kontinuerlig? For ikke å snakke om et stort 200 liters skap med en stor fryserdel. Går kompressoren kontinuerlig genererer den myyye varme, og klarer du ikke kvitte deg med denne varmen er du inne i en vond sirkel hvor et bare magasineres mer og mer varme. Strømforbruket tør jeg ikke tenke på.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Innlegg nr 9 viser til et skap tilsalgs på eBay, om det er likt, så er det BD35F kompressor der.

BD35 er kanskje på maks 150w og passer til et mindre skap.

Ser at det er en annen modell 6200 på 170L ', som all inn har, den på ebay er RFU8000.

Så det kan være en annen kompressor, men RFU6200 er oppgitt til å trekke 5.2A på 12 volt når det er igang.

All inn kan kanskje ta skapet ut og sjekke hva det er. Og om det er montert vifte, som er ekstra utstyr og hvilken kabel

dim det er. Kanskje han kan forbedre ytelsen noe.

Innlegg nr 9 viser til et skap tilsalgs på eBay, om det er likt, så er det BD35F kompressor der.

BD35 er kanskje på maks 150w og passer til et mindre skap.

Ser at det er en annen modell 6200 på 170L , som all inn har, den på ebay er RFU8000.

Så det kan være en annen kompressor, men RFU6200 er oppgitt til å trekke 5.2A på 12 volt når det er igang.

BD50 har en begrenset forbrukt effekt på 100watt med elektronisk styredel montert. Det betyr ikke at det er det den avgir.

Det er noe som heter COP og det er virkningsgraden, som på disse ligger på 1,79 - 2.0.

Med andre ord avgitt kjøle effekt er 1,79 ganger forbrukt effekt.

Det er det samme begrepet vi bruker om f.eks varmepumper.

Disse kompressorene bruker R134A kjølemedie og er ikke så effektiv som R407A eller R410A som kan ha en COP på

4, dvs avgir fire ganger så mye som forbrukt effekt, om apparatet er riktig konstruert.

BD35 har begrenset forbruk til 5.2 A med elektronisk styre kort. Eller trekker ca 60 watt, COP er ca 2 ved 5 grader, så avgitt effekt er ca det doble ved 5 grader, eller 120watt kjølekapasitet.

Håper det forklarer noe.

All inn kan kanskje ta skapet ut og sjekke hva det er. Og om det er montert vifte, som er ekstra utstyr og hvilken kabel

dim det er. Kanskje han kan forbedre ytelsen noe.

Oj, her kom tips som ligger langt over min fatteevne. Må jeg ta frem kjøleskapet for å få sjekket hva det trekker? Jeg har en kompis som er elektriker, og som kan hjelpe meg med å måle Evt. Han spurte om det var likestrøm. Aner ikke svarte jeg... (Bare det ikke er Lillestrøm så er det helt ok for meg....hehe.)

Og vil jeg kunne bytte ut kompressoren til en R407A eller 410A? Passer det i dette skapet? Pris?

Setter pris på at dere engasjerer dere, for dette har ikke jeg greie på.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...