Chris284 Svart 10.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 (redigert) Hei. Tror neppe du kan bytte kompressor etc. til R407 eller R410. De er beregnet for 230volt og brukes for det meste i varmepumper/ac anlegg. R134 kompressor er beregnet for mobil bruk og 12volt og skreddesydd for f.eks marint bruk tilpasset lavt strømforbruk. Men du kan ta ut skapet og se om det er montert vifte, om du ikke hører en når kompressor går. Vifte vil trekke ut varme og få opp virkningsgraden. Om det er montert for tynne kabler, vil tykkere kabel gi mindre tap i kablene. Skapet ditt bør ikke trekke mer enn 5.2 A når det er igang, så om batteriene tappes fort, kan de ha dårlig lading selv om de er relativt nye. 12.2 volt betyr 50% utladet. Erfaringsmessig tar det lang tid å få de opp til 100% igjen, så om du ikke har full kontroll på lading, kan de f.eks bare være 75% oppladet når du begynner å tappe de. Ikke så enkelt som f.eks at et 100Ah batteri som er 50% utladet skal ha tilført 50A i en time. Så du burde få innstallert et batteri monitor system, så du får bedre oversikt over batterienes tilstand. Det kan selvfølgelig være noe feil med kompressor eller lekkasje, men da ville du ikke få noe kjøling i det hele tatt. Kompressorene vil fint holde i 15-20 år og kanskje lenger. Vet ikke hvilken temperatur du har i skapet. Om det mye åpent og du setter ofte inn varme ting, vil kjøling selvsagt bli dårligere. Redigert 10.Mars.2015 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Roger jo Svart 10.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 100A solcelle holder kjøleskapet i drift fra mai til oktober. Har ingen problem med varmen. kjøleskapet blir så kalt som jeg vil ha det. Har ingen indikasjon på at forbruket er større i dag. I 2009 logget jeg dette . Har en Steca PR 1515 15A regulator og et Isotherm 85 ltr ASU skap. På 30 dager i ferien var forbruket til kjøleskapet 876Ah ut av batterieteller 29,2 Ah på 24 timer. i snitt 1,2166A" Har også funnet ut at når fryseboksen er tom sparer en strøm med å slå over til manuell kjøring, men da får en ikke isbiter i drinken. Fin måte å avrime fryseboksen på. Dette sier Isoterm Det är alltså förkastligt att stänga av kylenunder natten. Det sparar heller ingen ström.ISOTHERM kylaggregat kan manövreras på två sätt. I läge "NORMAL • AUTO erhålles automatiskt optimal temperatur i boxen till absolut lägsta belastning på batterierna.I läge "MAN. TEMP" kopplas automatiken delvis bort och temperaturen kan ställas efter individuellt önskemål (fig. C).I mittläget är aggregatet avstängt.I läge "MAN.TEMP":Detta läge kan användas när man inte behöver prioritera lägsta strömförbrukning, ligger på landström, har solceller eller av annananledning vill åstadkomma kallare eller varmare temperatur i boxen. Automatiken är då urkopplad och temperaturen regleras manuelltmed reostaten, och vid markeringen "A" passeras kylmagasinets temperatur för "Ackumulering", ungeför –8°C.Då kompressorn i detta läge startar för att hålla den inställda temperaturen, går den på så lågt varvtal som möjligt, då lägsta ljudnivåfrån kompressor och fläkt är önskvärd, eftersom båtmotorn ej är igång. PS. Ha alltid nok øl i skapet og legg inn like mange som en tar ut. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Seasu Svart 10.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 For å måle trekket må du ha tangampermeteret over ledingen til kompessoren. Dette kan gjøres ved sikringsskap eller inn på kompressor. Mitt kjøleskap er 3-4 år og kompressoren går mye. Dro ut en plate bak kjøkkenet og fjernet rillene over luftehull. I år monterer jeg vifte i luftehullet. Skulle jeg bytte blir det boks eller kjøleskap med hengende skuffer Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 Må jeg ta frem kjøleskapet for å få sjekket hva det trekker? Jeg har en kompis som er elektriker, og som kan hjelpe meg med å måle Evt. Han spurte om det var likestrøm. Tror jeg ville sett meg om etter en annen kar til de målingene. Elektriker bør man ikke være, det holder å kunne litt grunnleggende om 12V i båt. Når jeg tenker meg om er det kanskje ikke noen fordeler i det hele tatt å ha med en elektriker på dette, med unntak om du kjenner en med fagbrev innen bilelektro. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.