Jump to content

Behandling av stålror??


index

Recommended Posts

De av dere som har stålror: Hvordan behandles dette før bunnsmøring? Ser at mitt er halvt om halvt rustbrunt og svart (bunnstoff). Bør dette renses for rust og behandles med antipest eller lignende, eller holder det å bunnsmøre over det hele? Den gamle båten har glassfiberror, så dette var en problemstilling jeg ikke har vært borti før... Noen gode tips?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hadde syrefast ror på gamlebåten. Etter å ha skrapet og slipt ned hele buinnen slipet jeg også ned bunnstoffet på roret (dum som jeg var). På båten primet jeg 4 strøk light primer og derretter 2 strøk hardt bunnstoff. Det holdt bra. På roret primet jeg 2 strøk og 2 lag bunnstoff. Det var like blankt etter kort tid i vannet.

Året etter fikk jeg tips om å syrevaske det først med saltsyre (HCL) og derretter prime og til slutt med bunnstoff. Da holdt det.

 

Om du kan bruke samme prosedyre vet jeg ikke. Tror også det er lurt å slipe med relativt grovt papir.

 

:eek:

Link to post
Share on other sites

Hei index!

har ikke noe svar til deg - bare maken spørsmål! :o)

Har også et ror av syrefast stål på min Grimsøy 26 - og vet ikke hvordan jeg skal forholde meg med tanken på bunnstoff! :o/

 

I fjor ved sjøsetting hadde jeg det så travelt at jeg ikke behandlet det i det hele tatt - og det var en yndet samleplass for rur! :rolleyes: Selvfølgelig. :nonod:

 

Bilde

 

Spurte forrige eier, men han hadde ikke det problemet. Båten gikk i ferskvann i Tyrifjorden...........

 

Kan en etsprimer, samme som brukes før man maler aluminium, være tingen?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Kan en etsprimer, samme som brukes før man maler aluminium, være tingen?

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan nok være tingen hos deg i alle fall. Men mitt ror er ikke syrefast, men vanlig stål! Og det ruster som fy se det ut til... Går ut fra at det beste nok er å pusse det ned og grunne det først. Får se hva tiden rekker til før sjøsetting. Må nesten ut når den gamle forsvinner..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

....men vanlig stål! Og det ruster som fy se det ut til... Går ut fra at det beste nok er å pusse det ned og grunne det først.

Til grunning av vanlig stål har jeg god erfaring med Corroless RUSTKILLER (Importør = Unitor A/S - Kolbotn). Et rød-brunt stoff som blir til en glatt og meget hardt overflate, glassaktig, nesten som brent keramikk! Hurtigtørkende. Meget god holdbarhet og slitestyrke. Kan overmales med f. eks. Bengalack.

 

Og selvfølgelig en diger "kladd" av en sinkanode på hver side av roret.....

 

Lykke til, index.

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei har stålror selv, og sliter med de samme. Har nå TO gode zink anoder det hjalp bra. Jeg bruker stålbørste på roret og fjernet all løs rust. derretter arcanol 2 strøk og så nonstop på topp. Nå hadde jeg båten på land i påsken, har vært på sjøen i 1 år, roret var mye bedre nå en ved tidligere slippinger. tror nok det finnes bedre grunninger en arcanol på markedet. det viktige er at ditt bunnstoff vil sitte på den gruningen du velger.

Link to post
Share on other sites

Da blir det nok stålbørsting og grunning ja. Så får vi se hvordan det utvikler seg. Anoder er det forøvrig nok av. En vanlig på hver side, pluss en slik rund flat roranode på hver side. Burde vel holde det.

 

Synes det var mye greiere med glassfiberror jeg. Ingenting som ruster, og alle fester i syrefast. Men det går vel greit med stål også.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...