Jump to content

Friksjon i vann med dårlig bunnstoff

jørn

Recommended Posts

Min hjemmehavn er i glomma så gror blir det aldrig. Bunnstoffet er flasset av litt her og der. Spørsmålet er: vil dette ha mye å si for friksjonen og dieselforbruk? Båten er en GP700se halvplaner med aksling. Tanken var å skrape alt ned og legge nytt bunnstoff, men får ikke tid i år, så blir kanskje neste år. Derfor virker det ulogisk å smøre i år, for så å skrape av igjen neste år.

Jeg hadde en Scand Baltic som jeg tok helt ned.

Det var ikke mange lag med stoff, men grunnarbeidet var dårlig, så det begynte å slippe.

Tok da jobben, og fikk 1-1.5 knops mer fart i snitt.

Trodde ikke det skulle ha så mye å si, men det var min erfaring.

Dieselforbruket har jeg ikke noe tall på.

Tror jeg hadde droppet stoffing i år for ditt vedkommende.

Lykke til.

Tok Skarpnesen helt rein i fjor, den så ut som et månekrater under. Toppfarten før jeg skrapte den ren var 15 knop. Skrapte, pusset la 4 lag epoxyprimer og bunnstoff. Toppfart etter denne operasjonen: 15 knop! Ble litt skuffet selv, men nå vet jeg i allefall at den er helt strøken under vannlinja!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...