rodfre Startet 1.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 1.Mars.2015 Vi har vokst ut av vår Nord West 900 og er derfor på utkikk etter nyere og større båt. Båten bør være nyere en 2000, ha tre lugarer (sengeplass til 5), flybridge, god uteplass og en sittegruppe der passasjerer faktisk kan se ut. Den engelske varianten har jeg ikke noe sans for. Vi har derfor peilet oss inn mot Nord West 390, Skorgenes 375, Viknes 1030 og Viksund St Cruz. Viknesen er jo ypperlig på det meste, men blir for mye "sjark" for min bedre halvdel. Viksunden har ikke tre lugarer, men den virker som solid bygget. Uteplassen kunne med fordel ha vært litt større. Nord West 390 oser kvalitet. Fruen syns det blir litt mye treverk og at den ene stikklugaren er klaustrofobisk. Eneste svakheten med NW i mine øyne er at den har drev. Skorgenesen falt i meget god smak hos rederinnen, den var lys og luftig og hadde god layout. Det er jeg enig i. Men jeg syns enkelte ting virket litt "simpelt". Det ser flott ut, men studerer man det litt grundigere så blir jeg ikke like imponert. Rekka vinklet usedvanlig mye ut fra båten, noe som er problematisk når man skal ligge inntil noen eller ved kai. Selvfølgelig kan det løses ved bruk av store kulefendere. Jeg syns at rekka i tillegg var veldig "lealaus" og myk. Motorrommet var ok, men litt trangt. Vindusheisen ved førerposisjonen var ikke optimal, i tilleg hadde det en tendens til å samle seg vann i brønnen hvor vinduet var i følge eier(??) Båten får skryt for sjøegenskapene og at den er økonomisk. Har søkt på nettet og finner svært mye negativt om forhandler, men ikke så mye om selve båten. Så er det noen her som eier eller har eid en Skorgenes 375 som kan dele sine erfaringer på godt å vondt? Hva bør man evt se etter på en visning? Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 1.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2015 Er det generelt noen som har noe å si om Skorgenes? Jeg "falt for" Nordic Rover, men leser i likhet med trådstarter ikke spesielt mye positivt om forhandler. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
brs Svart 1.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2015 Kjenner ikke til Skorgenes, men ta en titt på Galeon 390 Fly, fås med aksling og er en solid bygget båt med flotte løsninger. Sitér dette innlegget Link to post
rodfre Svart 1.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2015 Flott båt uten tvil, men sofagruppen "nede" er ikke helt optimal. Kjedelig for passasjerer å ikke kunne se fremover. Sjøsyken kommer vel fort også da Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 1.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2015 Sofa nede er nok litt smak og behag, har hatt begge deler og ville nok valgt sofa nede igjen.☺ Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 1.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2015 Hva med Saga 365? Kvalitetsbåt med sengeplass til 5. Har vel noen år på baken og er etterhvert også tilgjengelig i bruktversjon, vil jeg tro. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
brs Svart 1.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2015 Har Saga 365 3 cabiner? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2015 Vi har vokst ut av vår Nord West 900 og er derfor på utkikk etter nyere og større båt. Båten bør være nyere en 2000, ha tre lugarer Kjenner meg igjen i mye av beskrivelsene og kravene du stiller. Enig f.eks. i at Nord West er utrolig flotte båter, men drev er uaktuelt for meg. Synes også de er relativt heftig priset i bruktmarkedet. Vi har tidligere tittet på en Vaagen 40. Hvis du kommer over en slik bør du ta en titt. Du skal lete lenge etter en annen båt i den størrelsen med så romslige sidelugarer. Den har singelinstallasjon på v-gir, noe som gjør at motoren kommer bak salongen, ikke under. Siden den har singelinstallasjon er det også plass til drivstofftankene såpass langt bak. Dette gir bedre plass for lugarløsningene. Solid bygde båter i sandwich med isolerglass i vinduene, noe som gir en tørr og kondensfri båt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bergen dørk Svart 1.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2015 Nei, Saga 365 har ikke 3 kabiner, men 5 sengeplasser. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
rodfre Svart 1.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2015 Vaagen kjenner jeg godt. Kommer fra plassen den ble produsert og jeg kjenner båtbyggeren. Nydelige båter i topp kvalitet, uten tvil. Er dessverre få i markedet i tillegg til at prisen sannsynligvis er over vårt budsjett. Saga er også flotte båter, men ønsker litt mer marsjfart i tillegg til 3 separate lugarer. Sitér dette innlegget Link to post
rodfre Svart 1.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2015 Ingen konkrete erfaringer med Skorgenes 375? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 1.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2015 Se i denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?/topic/72976-Erfaringer-med-Skorgenes-375-Sonic Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
rodfre Svart 1.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2015 Takker. Det at rekka vinkler slik at den kommer utenfor selve skroget, er det normalt på nyere båter? Det ser jo flott ut, men det må være fryktelig upraktisk? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 2.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2015 (redigert) Feilpost Redigert 2.Mars.2015 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Chiefengineer Svart 2.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2015 (redigert) Er det ikke vel optimistisk å tenke 3 lugarer i denne båtstørrelsen? JA det finnes jo i f.eks. Viknes 1030 men det er ikke mange andre med et slikt alternativ. Her er en men den har drev: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=56236911&searchclickthrough=true Den større broren må være et bedre alternativ: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=56202584&searchclickthrough=true Oops, her var det en noe mindre og i en annen prisklasse med faste akslinger: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=55990870&searchclickthrough=true Redigert 2.Mars.2015 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 2.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2015 Noen få NW 390 er levert med akslinger og VP 63P på V-gir. Vet ikke hvor mange, men antagelig meget få. Så annonse og bilde av en på NW sin hjemmeside for noen år siden. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
ompera Svart 3.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2015 Har ein skorgenes 375 som eg er fornøyd med.Forhandler har vel fått eit dårligere rykte enn han forkjener spør du meg. Sitér dette innlegget Link to post
rodfre Svart 3.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2015 Galeon er utvilsomt fine båter av god kvalitet, men jeg liker ikke at sofagruppen blir så lav. Båten skal brukes hele året, så de som sitter på må ha muligheten til å se ut. Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 4.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2015 Vedr lav sofa, så ser en godt ut til sidene og sitter en på akterdekk så er det god utsikt i tillegg til at en sitter på den plassen i båten hvor det er roligst når sjøen er litt rufset. Nå er det slik at mange båter går litt høyt i sjøen med baugen( spesielt akslingsbåter) og det hindrer også utsikten fremover. Hadde ikke kjøpt sofa oppe pga flere grunner. Får en helt annen sofamiljø med sofa nede. Galeonen har kjøkken oppe på de fleste modeller 330-390-440 og det gir en fin oversikt for de som bruker litt tid på kjøkken, i tillegg får en 1 stikkcabin under, Dvs 3 cabiner. Nb. Galeon 390 leveres også med 2 cabiner, da blir kjøkken nede. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.