Sleipner93 Startet 1.Mars.2015 Del på Facebook Startet 1.Mars.2015 Hei. Etter stor oppussing av båten nærmer det seg snart å legge opp nytt elektrisk anlegg. Anlegget består av 70A dynamo, 1x 74ah startbatteri og 2x 110ah forbruksbatterier. Tidligere har det vært koblet ett helt vanlig rele imellom batteriene som ble koblet inn ved D+ fra dynamo, når motorene stoppet og D+ ble jord , klikka releet over så det kun ble brukt strøm fra forbruksbatteri. Over til spørsmålet, jeg planlegger å montere ett voltsensitivt rele og ønsker noen innvendinger på monteringen min. Tanken var å ta alt av forbruk fra forbruksbatteriene ( alt av elektrisk til motor også, innslag Osv) og kun ha direkte pluss til starter og jord fra startbatteri. I tillegg har jeg en 1-2-1+2 bryter som jeg kan anvende om forbruksbatteriene skulle være helt tomme å ikke har strøm til innslaget. Tanken med opplegget er at motoren startes, startbatteriet lades til det oppnår nok spenning og skillereleet vil slå over til kun lading av forbruk. Siden det ikke forbrukes noe strøm at startbatteriet (motorinstrumenter osv.) er det kun forbruksbatteriene som blir ladet når startbatteriet er fullt. Er dette ett korrekt / ok oppsett ? Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 1.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2015 I tillegg har jeg en 25A Ladac lader denne har kun en kurs ut for lading , bør denne også kobles igjennom skillereleet ? (Strengt tatt burde det vel ikke være nødvendig med tanke på at det ikke skal være forbruk fra startbatteriet ? ) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Mars.2015 Del på Facebook Svart 1.Mars.2015 Tanken var å ta alt av forbruk fra forbruksbatteriene ( alt av elektrisk til motor også, innslag Osv) Hvorfor også det du nevner i parentesen? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sleipner93 Svart 1.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2015 Tanken var så releet skulle slippen å veksle mellom lading til start og forbruksbatteriene hele tiden ? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 1.Mars.2015 Del på Facebook Svart 1.Mars.2015 Ser ikke helt vitsen med det. Motorinstrumentene bruker minimalt med strøm og vil ikke påvirke releet til å gjøre færre inn eller utkoblinger. Derimot ville jeg vært mer skeptisk til å ta startreleets styrestrøm fra forbruk. Gjelder for øvrig andre ting også som ankerspill og trustere. Styrestrøm til slikt mener jeg skal tas fra samme batteri som driver disse tingene, også startmotor. Det kan fort bli krøll om en batteribryter er avslått når man blander dette., Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.