volvo_penta_ Startet 2.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 2.Mars.2015 Ser på en båt hvor selger hevder motor er 41 B 1992 mod. Vet at noen B motorer kom med et litt høyere ventildeksel for de bakerste sylinderne, med nippel for slange til veivhusventilering? men de kom også med eget filter slik som A motoren har? Denne har samme ventildeksel for alle sylindre, og da altså ingen slange der. Trodde at dersom det er 92 model, burde ny type ventildeksel vært faset inn i 1992? Var ikke skilt tilgjengelig for å se nummer, Sitér dette innlegget Link to post
furhan Svart 2.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2015 41A er vel bare produsert frem til 1989. Det høres rart ut at den har flate ventildeksler... Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
REM Svart 2.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2015 Både A og B har separate ventildeksler. De senere årsmodellene, fra -92/-93 kom med annen type veivhusfilter, hvor filteret lå innebakt i bakre deksel med slange til luftfilteret. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
volvo_penta_ Svart 2.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2015 Takk REM, det betyr at det kan være B motor selv om den har "lavt" ventildeksel på de 2 bakerste sylinderne? Noen som har bilder av sikre kjennetegn ellers? Tenker på eksos-spjeld som A motoren har? dieselpumpe etc? Sitér dette innlegget Link to post
Terje Svart 2.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2015 (redigert) Se oppå diesel pumpa, er det en grønn brakett der, er det garantert en A-model. Mange tar bort eksos-spjeldet, men ikke akkurat dette. Det er grønt, med en micro bryter, og en ledning på. Ellers så har du jo merkeskiltet/motornummer plata rett under diesel pumpa, der står det, uansett. Redigert 2.Mars.2015 av Terje (see edit history) Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
REM Svart 2.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2015 Jepp, B motoren ble de første årene levert med lave ventildeksler og canister type "Spin on" veivhusfiltre. Ellers er jo eksosbremsen et sikkert tegn på at dette er en A-motor med lavere kompresjon enn B versonen. Eksosbremsen sitter under turboen med et stag opp til eksosbendet fra aktuatoren som sitter skrudd fast nede på blokka. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
volvo_penta_ Svart 2.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2015 Et bilde her: Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 2.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2015 Ser akkurat ut som mine 41B, men sjekk eksosbremsen som REM sier. Antakelig er den ikke der og da er det B. Mine er produsert i 91. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.