Jump to content

Lage enkel og billig eksosgjennomføring for dieselvarmer

jensemann2

Recommended Posts

Har tenkt å montere en gammel Mikuni MY-16 jeg har liggende i båten i vår. Jeg har alt bortsett fra eksosgjennomføringen, og jeg gidder ikke kjøpe en ny for flere tusen kroner (disse gjennomføringene har jo en latterlig pris).

Tenkte derfor å bare bruke en vanlig enkel bronsegjennomføring, lage litt større hull i skutesiden (ca 5 mm større enn rørdiameteren)

Legge korkpakning på inn og utsiden, og skru til.

Vips, eksosgjennomføring til 50 kroner istedenfor 2000 kroner. Vil vel ikke være mye varme i enden av eksosslangen uansett eller?

Ps jeg har plastbåt

Alle mine eksosgjenomføringer til dieselvarmerne koster ca 98kr. Kjøper messing gjennomføring. Sliper vekk endel av gjengen så eksosrøret passer på. Borrer hullet hakket større enn gjennomføringen (vil jo ikke ha noe varmt på gelcoaten) skjærer ut 6 klingelitt pakkninger. Putter 3 på hver side og vips du har en gjennomføring som ikke er i kontakt med skroget, ikke missfarges og best av alt koster under 100lappen

Wallas har vel både luft og eksos i en å samme gjennomføring å derfor senker temperaturen? Har 5kw nå og den blir varm. Kork så tenker jeg at den kan smitte brunt, eventuelt brenne i gelcoat. Mye mulig jeg tar feil. Har brukt klingelitt som har stått i 6år på en 2kw webasto uten å lage merke eller bremme fast derfor anbefalingen

Dobbel gjennomføring på alle varmere bortsett fra 40D og 40Dt. Her brukes enkel gjennomføring.

De bruker også kork i gjennomføringen til kokeapparatene, og de blir også temmelig varme. Kork isolerer veldig godt både mot varme og kulde.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Jeg tenkte også litt det samme som deg. Dieselvarmeren i båten vår var montert inn med en standard skroggjennomføring da vi kjøpte den, med det resultat at gelcoaten var skadet i en omkrets av ca 15cm. Gjerrig som jeg er ville jeg imidlertid ikke kjøpe en original gjennomføring til blodpris. Men jeg tok en titt på hvordan den så ut i butikken, og gikk hjem og kopierte :giggle:

Gjorde det på følgende måte:

Kjøpte en standard rustfri skroggjennomføring, tror det var 5/4, det var ivhvertfall et par hakk større enn slangen fra eksosen (28mm innvendig dia.). Slike gjennomføringer er ikke særlig presise, så jeg dreiet et lite sylindrisk spor innerst. Fant meg en rørstuss som passet akkurat innvendig i eksosslangen. Dreiet en liten hylse som passet utenpå rørstussen og inni skroggjennomføringen. Hylsa nestet jeg fast i rørstussen, men jeg sveiset ikke hylsa i skroggjennomføringen, den laget jeg slik at den var passe treg å montere, måtte dunkes lett inn. Det hele tok ikke mye tid, men nå hadde jeg alt tilgjengelig i garasjen da :smiley:

Pila på bildet viser hvor jeg dreiet opp diameteren innvendig litt slik at den ble sylindrisk, deretter var det bare å tre i stussen med foring.

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...