Raymond Romsdal Startet 2.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 2.Mars.2015 Har en Volvo Penta AD41P-A som har havarert.. og vi hadde en finger på lekk dyse som årsak til stempel som har reve seg.. stempel nr.1 på motoren.. ingen alarmer på varmgang eller tegn på varmgang. Har fått testet dyse og denne er det ikke noe nevneverdig feil med.. Anbefalt og bytte dysespiss men, han kunne ikke si at den var årsaken til havariet... Så da er man tilbake på lure benken.. hva har forårsaket dette... er åpen for ideer? Har etter det jeg har skjønt utelukket dieselpumpen da denne bare bygger opp trykket.. og så lenge dyse ikke lekker og åpner på trykk så er det ok... Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 2.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2015 Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 2.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2015 Oljekylningen för cylindrarna. (Underspylningsdyser? Stavning??) Kan täppa till sig. Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 2.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2015 Får prøve å spyle igjenna kanalene i blokka med no lurium og trykkluft.. se om det kommer ut no gugge Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 2.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2015 Hadde et lignende tilfelle på en AQAD 40B og da viste det seg at det var en sprekk i sylinderforingen. Hvorfor er ikke godt å si fra tid til annen skjer det jo ting med motorene som ikke alltid er like enkelt å forklare. Men nå kan du jo være glad for at du har en motor med løse foringer som er enkel å reparere Sitér dette innlegget Link to post
cavaler Svart 2.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2015 Hei, når et stempel havarerer sånn som dette vil eg tro det skyldes for mye varme/for dårlig smøring, hvis det er kun dette ene stempelet som er havarert må en skjekke kjølekanalene rundt sylinder/foring, dårlig kjøling vil gi lokal overoppheting og ekstra stor påkjenning på smøreoljen som skal holde en oljefilm mellom stempel og sylinder/foring ,med for høy temperatur og/eller for dårlig kvalitet på oljen, så vil ikke oljefilmen opprettholdes og en vil få en rivning på stempel/sylinder. Mvh Rune Sitér dette innlegget Link to post
fabia Svart 2.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2015 sjekk dysene for underspyling, de har veldig små kanaler. Er de tette så går det galt. er du i det minste tvil så bytter du de, det anbefales ikke å prøve å rengjøre de. de er selvfølgelig svinedyre...... Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 2.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2015 Er ikke denne motoren bygd sånn at underspylingsdysene er før oljefilteret. Noe som ble gjort om på senere modeller? Mener å huske at det har vært snakk om dette, og at riving i sylindere ikke er et "uvanlig" fenomen pga. tette underspylingsdyser. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 2.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2015 Vil berre tilføya at det er veldig kurant å sjekka spyledysa no når du har stempelet demontert. Dysa står på ei pinneskrue i underkant av sylinderforingen. Demonterer du denne forsiktig så kan du lett sjekka om det verkeleg er den som er årsaka. Dysa er montert direkte på ein samlekanal i blokka som forsyner alle underspylingsdysene. Det er difor lite sannsynleg at det er tett før den respektive dysa... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 3.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2015 Sjekk denne tråden. https://baatplassen.no/i/topic/15009-havari-kad42/ Her er endel bilder og info ang underspylingsdyser, modifisert oljedistribusjonshus etc. på 40 serien. Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 3.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2015 Min motor tipper jeg har huset som levere olje før filter til dyser.. demonterte underspylingen før foring ble fjernet og dysa kunne man fint blåse igjennom.. vet det ikke er en direkte god teste :) men, den var værtfall litt åpen.. Det er lite belegg i kjølekanalene men, ikke noe nevneverdig.. Ingen vann i olje eller olje i vann.. etter det jeg kan se til nå så har vi ingen direkte årsak til at det har skjedd.. derfor litt usikker.. Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 3.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2015 Skuren kolvring?Kunde tyärr inte se bilderna. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 3.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2015 Ser jo ut som det har vært drit i sylinder.. Er det kanalhull under nederste stempelring? Kan det være tett? Ser nesten ut som det har vært skade i stempelring. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 3.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2015 Minner meg om tiden med mopeder og trimming :-) da så også stempel og sylinder slik ut ved skjæring pga av varmgang og lite smøring. Ikke sammenlignbart kanskje men :-) Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 3.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2015 Er og inne på smøreproblem iom. at dieseldysa er delvis friskemeldt.. Sitér dette innlegget Link to post
Terje Svart 4.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2015 Skru av oljeunderspyling dysen, så ser du fort om denne er tett. Denne følger også med ny, når du kjøper nytt stempel/foring. Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
raymondromsdal Svart 4.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2015 Klarer å blåse igjennom den så helt tett er den ikke.. Prøve å spraye bremserens igjennom den å se om det kommer mye guffe ut Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2015 Var olja normalfarget ? Kanskje motor er utslitt og har gjennomslag som gjør olja tykk og seig og så går det slik. oljepumpa kan vel nesten ikkje gå i stykker på slik motor. Kan også være bunnfall rundt sylinderforing som har begrenset vannkjøling. Tok du noe test før du demonterte? Feks sylinderlekkasjetest ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Havlengt Svart 5.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2015 Som nevnt tidlegare; Korleis var "allmenntilstanden" på motoren ellers? Stikkord: - timetall - oljetrykk ( kald / varm / hard belastning ) - kompresjon ( på intakte sylindrar ) - driftstemperatur I forkant av havari ( endringar ) - tilstand på oljekjølarar, eksosbend og varmevekslar Det er litt "mote" å peika på underspylingsdysa, men denne tilstanden på denne er lett å kontrollera / eliminera som årsak. Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 5.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2015 Fikk ikke tatt komp test. timetallet er 500timer, oljetrykket har vært stabilt og fint etter nåla på dashn.. tilstand på oljekjøler har jeg ikke kommet til enda.. den er neste som skal syrevaskes.. temp nåla har alltid vært stabil.. om den peaka i øyeblikket før havari vet jeg ikke men, har vanskelig for og tro det.. Motoren bærer preg av lite vedlikedhold... tror aldri dysene har vært ute bland annet.. var lite grums i bunnpanna men, var noe avleiring.. så at dette kan ha gått i dysa er en mulighet.. var dog flatt vann når dette skjedde.. 3t tomgangskjøring, så opp i plan og etter 50sek.. i plan så gikk det skeis.. putra heim på en motor.. Sitér dette innlegget Link to post
furhan Svart 6.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2015 Jeg har hatt havari på min TAMD 41A i sommer. Det skjedde også på samme måte som hos deg. Hadde kjørt i mange timer på tomgang for så å dra den opp i plan. Da gikk det også ca 30 sekunder før alt gikk galt. Mistet plutselig all trekkraft og fikk en metallisk bankelyd i motoren. Kjøpte en nyoverhalt 41P-A motor, og har ikke åpnet den gamle ennå. Regner med å finne det samme som hos deg. På min motor var det litt lavt oljetrykk på tomgang (i underkant av 2 kg). Vet ikke om det kan ha vært en medvirkende årsak? Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
Bårdp Svart 6.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2015 En ting som kan være vært å kontrollere er ventilene. Om en ventil ikke tettet skikkelig kan motoren slutte å tenne på den sylinderen på tomgang. Da vil det bygge seg opp med diesel som vasker vekk oljefilmen i sylinderen. Når en så drar på skjærer det seg. Sitér dette innlegget Link to post
Terje Svart 6.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2015 Underspylingen "starter" ikke før du har et oljetrykk på ca. 2,2 bar. Så lenge tomgangskjøring, der du havner under 2,2 bar er ikke bra for motoren. Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
Bårdp Svart 6.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2015 Underspylingen har da ingen funksjon på tomgang. Den er der for å kjøle stemplet på høy belastning. Om motoren havarerte etter kun noen sekunder på ful fart kan du nokk se helt bort fra underspylingen. Om den hadde vært problemet ville havariet skjedd etter en tids kjøring med høy belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Terje Svart 6.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2015 Det jeg mente var, at hvis du f.eks har litt lavt oljetrykk, og ligger rundt 2 bar ved f.eks. 2000 rpm, blir det som tomgangskjøring og høy belastning. Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.