Jump to content

Havari KAD42


Ingar

Recommended Posts

En venn av meg har denne motoren i båten, gangtid 600t.

I går stoppet den plutselig, og når han fikk startet igjen sto spruten ut av oljepeile-røret...

Som ventet viser det seg at et stempel har havarert.

Har skjønt gjennom div. innlegg at denne motoren er omdiskutert.

Er det som har skjedd en "typisk" feil?

Noen som kan antyde hva det koster å reparere en slik skade? :eek:

 

Lagt til: Senere i tråden ble det postet informasjon om hvilke motorer som har oppgradert oljedistribusjonshus.

Link to post
Share on other sites

Uten å være ekspert på området, mener jeg at årsaken til de problemene som har inntruffet på endel KAD 42 motorer er at dysene for underspyling( kjøling ) av stemplene går tett. På Kad 43 ble det gort en mindre modifikasjon som medførte at oljen blir tilført spyledysene direkte etter at den har gått igjennom oljefilteret. Denne ombyggingen er en grei sak å også utføre på KAD 42.

Da det ved oljeskift viser seg omtrent umulig å få suget opp all oljen fra punnpannen er det lett for at rester av avleiringer og partikler kan bli liggende igjen i oljen.

Hva denne reparasjonen koster totalt er jeg usikker på men antar at delene fort kommer opp i 20-30 tusen.

Link to post
Share on other sites

Nå kjenner ikke jeg 42 motoren spesiellt godt, men har da lest litt om problemer med den.. I uniten er det mange av disse motorene og påfallende mange har hatt havari på 5. sylinder, det er ofte eksosventilen for forårsaker dette. Den brekker og raserer resten denne sylinderen med stempel og hele sulamitten. Dette har også skjedd på 41 P motoren blant annet...

 

Hva som er galt med den 42 som du omtaler vet jeg ikke, men at det koster noen høvdinger å få skikk på den er nok sikkert...

 

 

Non klipp fra uniten

 

****

Busted Ex valve on #5 piston

Any Idea what would cause a shattered ex valve, that is what happened to my 42 here recently. Motor is out, injectors will be gone through as well as the injector pump. Thanks

 

****

That's what happened to mine some 5 years ago. Had kad42B drop #5 exhaust valve. Of course it crushed the piston, etc. Shop sent injector to Volvo and they said it was due to an overheat. The engine was never overheated, but they said maybe just that cylinder. We speculated that if that was indeed the case, it probably had something to do with oil reaching the piston via the oil spray nozzel. That happened at 500 hours.

PS: Don't forget to check turbo for damage

 

****

broken exhaust valve on #5 cylinder, tamd 41p, wiped out piston turbo head, etc,etc going for new engine. volvo was helpful, as was mechanic. however still not sure why this happened. no overheat, oil loss, water intrusion, all valve keepers were in place. second time this happened in less then 50 hrs. of use. same cylinder, same valve. i did not own the boat first time i only had it for short while before this happened. maybe poor workmanship on mechanics end i dont know, but 2 times is way to coincidental. just would like to know what caused it to happen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Var på Båter i Sjøen messa idag og snakket nettopp med Ellingsen fra Holmen om dette problemet. Har selv kjøpt båt med 2 x KAD 32 som er en 4 syl utgave på de samme premissene som KAD 42 (6syl). Har visst ikke skjedd på KAD 32 og det ble bemerket at det var lengre blokk på 42 samt flere underspyldyser/kjøledyser. Dette kombinert med billig/feil olje kunne være årsåk til havari. Mulig avleiring i dysene. Motorene er nokså kresne på riktig olje.

 

Til Ingar: Det er vel bare å begynne å skru for å se hvor stor skade det har blitt. Som før nevnt kan jo en brukket ventil gjøre vei i vellinga og karnøfle både blokk,stempel,råde og topp.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Flere har hatt problem med denne motoren.

 

De jeg kjenner og har hørt av andre har fått problem etter ganske få brukstimer. Det har kanskje vert andre årsaker, men resultatet har vert en skadet sylinder. I disse tilfeller har Volvo tatt reparasjone gratis. Vet ikke om det også gjelder ut- og innmontering av motoren.

 

Så vidt jeg har forstått har det ikke vert helt enkelt å få Volvo til å dekke reparasjonene ved første reklamasjon. Ofte har lokal forhandler vert mer restiktiv enn Volvo sentralt.

 

Tror jeg ville kontaktet Volvo før man går i gang med demontering. Vet ikke om dette kan dekkes under garanti, men fabrikanten strekker seg vanligvis langt når det gjelder feil som går igjen ved motorer.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar! Nå har verkstedet (autorisert Volvo) plukket motoren ifra hverandre. Skaden skyldes at et stempel har skåret seg som følge av at olje-dysen var defekt. De anbefaler følgende: Bytte stempelringer på alle sylindere. Boring Bytte alle rammelager. Bytte alle oljedyser. Estimert pris kr 60k.....

Noen enkel måte å modifisere den til KAD43 hadde de slik jeg skjønte det ikke hørt om. Synes det virker merkelig å anbefale å koste på motoren et slikt beløp uten at denne svakheten blir eliminert. (Med forbehold om at disse opplysningene har gått via båteieren..)

Er det andre ting som skiller 42/43? Motoren det er snakk om har gått mesteparten av sitt 600 timers liv uten kompressor, denne ble demontert da den ikke gav noe nytte-effekt. (halvplaner).

Link to post
Share on other sites

Lurer litt på om det volvo verkstedet er helt autorisert :rolleyes:

 

Volvo sine foringer kan ikke bores. De må, ved skade, byttes.

Bestiller du nye sylinderforingssatser kommer disse komplett med nye typen stempel (43) stempelringer og oljedyser.

Bytte rammelager ?? det må være pga slitasje, for disse er like på 42 og 43.

Ellers er ombygningen som tidligere nevnt enkelt å greit at huset til oljekjøleren skiftes.

Den nye gir olje til underspylingsdysene ETTER at oljen er filtrert

 

Dette blir da stort sett det som er forskjell på 42 og 43 ! Ny type stempel ny type stempelkjølingsdyser og ny type oljekjøler !

 

 

 

"Estimert pris kr 60k....."

 

Tja ... dyrt, men størstedelen her er nok desverre timepris !

Link to post
Share on other sites

Noen enkel måte å modifisere den til KAD43  hadde de slik jeg skjønte det ikke hørt om.

<{POST_SNAPBACK}>

Har sett flere båter med 42-motorer til salgs hvor det står i annonsen at motorene er overhalt og oppgradert til 43-motor. Hva det går ut på vet jeg ikke men det går jo an å ringe på en av annonsene og høre hva det går ut på.

 

Det samme er tilfelle på 31A motoren hvor man ved en overhaling kan modifisere den til en 31B.

Link to post
Share on other sites

De anbefaler følgende:

Boring

Boring?? Snodig. Så vidt meg bekjent er ikke overdim stempler til Volvo tilgjengelig.

 

Det samme er tilfelle på 31A motoren hvor man ved en overhaling kan modifisere den til en 31B.

<{POST_SNAPBACK}>

Det stemmer Saga, men relativt dyrt da du må bytte stempler og foringer + dyser. Bare dysene til en 41 motor kommer på 11000 lapper hos Volvo i Norge. Handler du hos Volvo i Strømstad for du imidlertid de samme dysene for 6500,- Hvor mye du sparer på også å kjøpe stempler og foringer der vet jeg ikke, men jeg vil tro det er betydelig. Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Men jeg har ennå ikke hørt om noen som har klart å oppgradere en VOLVO til å bli MOTOR  :wink:  :wink:

 

For nye båtplassenmedlemmer (og til ergrelse for noen av de gamle) tar jeg sjansen på å gjenta at jeg har hatt en Volvo   -   og at det var ganske nøyaktig en for meget . . . .

<{POST_SNAPBACK}>

Poseidon da - her bringer du jo ikke noe ny kunnskap :wink:

Sett litt i persektiv så er VP en av de største aktørene på marine diesel motorer til fritidsbåter i verden -dvs. at det er fryktelig mange som har slike motorer i båtene sine. Atpåtil ser vi at stadig flere store båtpordusenter putter disse grønne "moringene" i bunnen av båtene sine. Enten så er du en av de få i verden som har innsett at resten av verden tar feil - eller så kanskje det er omvendt? :wink:

Og dette innlegget ga jo ikke mer klarhet i KAD 42 - så ikke lag noen debatt om Volvo er bra eller dårlig. Til det er det andre ting som er viktigere å finne ut av.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men jeg har ennå ikke hørt om noen som har klart å oppgradere en VOLVO til å bli MOTOR  :wink:  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, du er vel kanskje inne på noe der, Poseidon. :lol:

Ifølge en jeg kjenner, så har Volvo aldri laget egne motorer heller. Det er visstnok gamle Hanomag motorer som er basis for en del av de. Men jeg vet ikke noe mere om det. :rolleyes:

(Hilsen en som har grønn moring i kjelleren selv. Foreløpig uten trøbbel.... :smash::smash::smash: )

Redigert av GeirFrode (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjedelige greier!

Motoren er vel såpass gammel at man bare kan glemme å prøve seg med noe reklamasjonskrav overfor Volvo..?

Etter min mening så burde Volvo her ha fått oppgradert alle 42-motorene til 43-spyling så snart de ble klar over at dette var et vanlig problem - men det ble vel billigere for dem å la det skure og gå, og så heller ta kostnaden på de motorene som røk innenfor vanlig reklamasjonstid...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ser at de har renoverings satser med alt som trengs hos Drevia for ca. 30.000 NOK

 

Klippet følgende fra www.drevia.se

 

Renoveringssats till KAD42A/B, KAMD42A/B, TAMD42B (Waterjet)

Innehåll

- Sotningssats

- Tilläggssats

- Packningssats laddluftkylare

- Vevlagersats standard

- Anslutningssats till turbo

- Ramlagersats standard

- Ramlager axial standard

- Cylinderfodersats standard

 

Satspris 35.537:- SEK

Link to post
Share on other sites

Hadde same problemet i sommer. Havari på ein 41p motor 1997 mod ca 700t. Sylinder nr 1 var "revet" På grunn av lang ventetid på verksted, gjorde eg jobben sjølv. Operasjonen var enklare en eg hadde forestilt meg, så etter vel ei uke var jobbe gjordt og motoren startet opp. Eg fekk god bistand frå det verkstedet som eg nytta, Solheim Diesel i Florø, Dei inspiserte skaden og anbefalte meg å berre skifte den sylinderen som var defekt og veivlager. Fekk dei og til å sjekke dyser og ventiler ++. Totalkostnad under 10 tusen. Vel 7 tusen i deler og ca 2.5 i verkstedarbeid. Så det å skift meir en nødvendig stiller eg meg tvilande til. Stempelringer og sylinder burde holde minst 10000 timer med normalt kjør.

Det som eg synist var meir merkelig var at samme kven eg spurde om årsaka til havariet, fekk eg det samme svaret "sjit happend"

Eg har i ettertid kjørt motoren ca 30-40t og alt ser ut til å vere ok.

Link to post
Share on other sites

Det som eg synist var meir merkelig var at samme kven eg spurde om årsaka til havariet, fekk eg det samme svaret "sjit happend"

<{POST_SNAPBACK}>

Det må man jo si er betryggende.... :cryin:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

At slike havarier skjer pga dårlig olje kan jo være. Men jeg kjenner til ett havari av en slik motor hvor forre sylinder skar seg etter få hundre timer og den motoren har garantert ikke gått på annen olje enn Volvos egen olje. Oljeskifts intervallene var fulgt også. VP forhandler forskutterte reparasjonen men jeg mener å huske at det var intens telefonering med VP importøren før de åpnet lommeboka og betalte kalaset.

Link to post
Share on other sites

Har her fått med meg at KAD 42 har en svakhet med underspyling av stempel.

Holder på som sikker mange andre her å fantaserer om større båt.

På mine "drømmebåter" så går ofte KAMD 42 igjen.

ER dette den samme motoren?

Eller er det en videreutviklet motor på gammle KAD 42 ?

 

Kan noen ellers si noe +- om KAMD 42

Link to post
Share on other sites

KAD = drev og KAMD = aksling, slik jeg har forstått det.

<{POST_SNAPBACK}>

:yesnod::yesnod::yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...