Jump to content

Hva kan dette havariet skyldes, stempelhavari AD41P-A

Raymond Romsdal

Recommended Posts

Har en Volvo Penta AD41P-A som har havarert.. og vi hadde en finger på lekk dyse som årsak til stempel som har reve seg.. stempel nr.1 på motoren.. ingen alarmer på varmgang eller tegn på varmgang.

Har fått testet dyse og denne er det ikke noe nevneverdig feil med..

Anbefalt og bytte dysespiss men, han kunne ikke si at den var årsaken til havariet...

Så da er man tilbake på lure benken.. hva har forårsaket dette... er åpen for ideer? Har etter det jeg har skjønt utelukket dieselpumpen da denne bare bygger opp trykket.. og så lenge dyse ikke lekker og åpner på trykk så er det ok...

Hei, når et stempel havarerer sånn som dette vil eg tro det skyldes for mye varme/for dårlig smøring, hvis det er kun dette ene stempelet som er havarert må en skjekke kjølekanalene rundt sylinder/foring, dårlig kjøling vil gi lokal overoppheting og ekstra stor påkjenning på smøreoljen som skal holde en oljefilm mellom stempel og sylinder/foring ,med for høy temperatur og/eller for dårlig kvalitet på oljen, så vil ikke oljefilmen opprettholdes og en vil få en rivning på stempel/sylinder.

Mvh Rune

Vil berre tilføya at det er veldig kurant å sjekka spyledysa no når du har stempelet demontert. Dysa står på ei pinneskrue i underkant av sylinderforingen.

Demonterer du denne forsiktig så kan du lett sjekka om det verkeleg er den som er årsaka.

Dysa er montert direkte på ein samlekanal i blokka som forsyner alle underspylingsdysene. Det er difor lite sannsynleg at det er tett før den respektive dysa...

Min motor tipper jeg har huset som levere olje før filter til dyser.. demonterte underspylingen før foring ble fjernet og dysa kunne man fint blåse igjennom.. vet det ikke er en direkte god teste :) men, den var værtfall litt åpen..

Det er lite belegg i kjølekanalene men, ikke noe nevneverdig..

Ingen vann i olje eller olje i vann.. etter det jeg kan se til nå så har vi ingen direkte årsak til at det har skjedd.. derfor litt usikker..

Var olja normalfarget ? Kanskje motor er utslitt og har gjennomslag som gjør olja tykk og seig og så går det slik.

oljepumpa kan vel nesten ikkje gå i stykker på slik motor.

Kan også være bunnfall rundt sylinderforing som har begrenset vannkjøling.

Tok du noe test før du demonterte? Feks sylinderlekkasjetest ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Som nevnt tidlegare;

Korleis var "allmenntilstanden" på motoren ellers?

Stikkord:

- timetall

- oljetrykk ( kald / varm / hard belastning )

- kompresjon ( på intakte sylindrar )

- driftstemperatur I forkant av havari ( endringar )

- tilstand på oljekjølarar, eksosbend og varmevekslar

Det er litt "mote" å peika på underspylingsdysa, men denne tilstanden på denne er lett å kontrollera / eliminera som årsak.

Fikk ikke tatt komp test. timetallet er 500timer, oljetrykket har vært stabilt og fint etter nåla på dashn.. tilstand på oljekjøler har jeg ikke kommet til enda.. den er neste som skal syrevaskes.. temp nåla har alltid vært stabil.. om den peaka i øyeblikket før havari vet jeg ikke men, har vanskelig for og tro det..

Motoren bærer preg av lite vedlikedhold... tror aldri dysene har vært ute bland annet.. var lite grums i bunnpanna men, var noe avleiring.. så at dette kan ha gått i dysa er en mulighet.. var dog flatt vann når dette skjedde..

3t tomgangskjøring, så opp i plan og etter 50sek.. i plan så gikk det skeis.. putra heim på en motor..

Jeg har hatt havari på min TAMD 41A i sommer. Det skjedde også på samme måte som hos deg. Hadde kjørt i mange timer på tomgang for så å dra den opp i plan. Da gikk det også ca 30 sekunder før alt gikk galt. Mistet plutselig all trekkraft og fikk en metallisk bankelyd i motoren. Kjøpte en nyoverhalt 41P-A motor, og har ikke åpnet den gamle ennå. Regner med å finne det samme som hos deg.

På min motor var det litt lavt oljetrykk på tomgang (i underkant av 2 kg). Vet ikke om det kan ha vært en medvirkende årsak?

Hans Petter

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...