bjornas Startet 2.Mars.2015 Del på Facebook Startet 2.Mars.2015 Jeg ønsker å toppe batteriene mine mens jeg ennå ligger i vinteropplag. Jeg har allerede ladet (ett av) dem med min C-TEK-lader. Jeg satte da på klemmene direkte på polene, og ladet til laderen lyst grønt (oppladet). Etter at jeg koblet fra laderen, la jeg merke til at batterimeteret mitt likevel lå på rundt 84% - mens det jo skal være på 100% med fulladede batterier. Batteribryterne var ikke på da jeg ladet batteriet. Kan det tenkes at disse må være påslått når batteriene lades, slik at strømmen "flyter fritt" mellom batteriene? Andre tips til hvordan batteriene best kan lades via en "standalone" batterilader (altså ikke båten sin)? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
fist Svart 2.Mars.2015 Del på Facebook Svart 2.Mars.2015 Jeg vil gjette at batterimeteret er avhengig av å registrere strøm gjennom en "shunt", en liten motstand som ofte er koblet til batteriets minuspol. Dersom det er slik hos deg, må minusklemmen fra lader kobles slik at strømmen går gjennom shunten, altså ikke rett på minuspolen. For å registrere lading må batterimetert også være aktivt når du lader, men det er det gjerne alltid? Det er altså fullt mulig å lade batteriet uten at meteret "ser" at det går strøm inn på batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 3.Mars.2015 Del på Facebook Svart 3.Mars.2015 Min batterimonitor har knapper for "manual synchronize", da resettes batterimonitoren tilbake til 100% Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.