Jump to content

Seiling/gå med motor med cockpittelt slått opp

Eyghtene24

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter en seilbåt som blant annet skal ha et cockpittelt. Dette for at en skal kunne strekke ut lengden på sesongen. Jeg ser for meg at det evt også går an blåse varmluft inn i teltet så en får en fin og behagelig opplevelse når en er ute og seiler eller bruker motor under transport.

Er det noen her på forumet som har erfaring med å seile/gå med motor med cockpitteltet oppe? Jeg ønsker å ha en diskusjon om dette med utveksling av erfaringer.

f.eks. Hvilke båter egner seg best til dette eller som ikke egner seg.

Tenker du må si noe om båtstørrelsen og budsjett.

Alle kan ha cockpitkalesjen for motor. Problemet er storseilskjøtet når du seiler. Skal du ha hele kalesjen på, så må skjøtepuntet være fremme på dekk, forran sprayhood.

Dog ser du ikke seilet så godt når kalesjen er på, samt at sidevegger kommer gjerne i konflikt med skjøtevinsjene til forseil.

Støtter synspunktene fra baatsman og Eureka. Husk i tillegg på at om man seiler så er det også greit at vinsjene kan betjenes selv om teltet er oppe. Selv hater jeg å ferdes med cockpitteltet oppe, og normalt feller jeg også ned sprayhood når jeg seiler. Løsningen med kort telt som stopper før rattet er bra, da kan man i hvertfall stå oppreist og ha godt utsyn.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Vi har kalesjen over cockpit oppe stort sett hele året. Vi bor i den kalde delen av Norge, men liker å ha det varmt likevel. Vi seiler for å kose oss, og da er det ikke noe problem å ha det oppe. Hadde vi drevet med regattaseiling hadde nok situasjonen forandret seg. Jeg er kan stå i cockpit med litt knekk i nakken og ender av og til med å stå i døra til salongen et trappetrinn ned. Stort sett sitter vi og styrer.

Vi har det varmt i salongen når vi seiler og har døra åpen slik at det kommer varme opp i cockpit. På de kaldeste vinterdagene er det ikke særlig varmt i cockpit, men det er lunt. På tåkete dager opplever vi dugg på kalesjevinduene, det problemet har vi ikke klart å løse tilfredsstillende enda.

Vi har en liten båt, en columbie 66 på 22 fot. Dersom båten hadde vært større ville jeg laget et uttak for varme fra dieselvarmeren i cockpit.

Jeg har ingen problemer med å gå for motor med taket på cockpitteltet oppe, men jeg liker ikke å ha på veggene under fart, selv om det regner. Det begrenser sikten for mye. Nå skal det sies at jeg kan stå nesten helt tørt med taket på teltet oppe, men benkene foran rattene blir våte. Resten av familien er derfor nede i båten når det regner og vi er under fart, hvis de ikke vil ha på seg fullt regntøy.

Tilsvarende for seil - da tar jeg heller på meg skikkelig tøy enn å bruke cockpitteltet, fordi jeg ikke ser seilene når teltet er oppe. Når jeg seiler vil jeg se seilene for å ha full kontroll. Jeg testet seiling med taket oppe én gang i fjor sommer, og likte det ikke.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg har også store vinduer i mitt cocpittelt, men når der regner og gjerne dugger litt på vinduene samtidig som vinden får sidene til å bevege seg litt er det ikke lett å ha full kontroll på alt som skjer rundt båten. Da tar jeg ned veggene og ser rett ut, uten hindringer.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg fikk laget en kalesje til min Omega 36, som kan være oppe når vi seiler. Det er god plass til å stå ute med full oversikt, om en ønsker. Det er plass til 5 under kalesjen, (da sitter en i lukeåpningen). Kalesjen er festet med en bøyle og den legger seg over bakkant av sprayhood. når den er sammenslått.

bilde

bilde

bilde

Her ser vi at kalesjen er sammenslått og ligger over sprayhooden. Det er gjort på under 1 min å slå den sammen.

Jeg fikk sydd telt i fjor våres. Strålende fornøyd.
Går for motor og for seil med kalesjen oppe. (Ved bruk av hovedseil så må jeg splitte å legge ned bakre del av kalesjen.)

Liker også å ha siden(e) oppe for bedre sikt.

Sjøsatte på Mandag som var. :thumbsup:

bilde

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a boat!"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...