Jump to content

Parallellkoble batterier


Albinisten

Recommended Posts

Skal kjøpe inn to (eller tre) nye batterier i båten og parallelkoble de sammen. Er ikke god på elektro og har ett praktisk spørsmål jeg skal gjøre mitt beste for og forfatte korrekt; når x antall batterier er kobla sammen så er det vel slik at de i sum opptrer som ETT kraftig batteri, to 110 amper blir til "ett 220"? Det blir visst flere en ett spørsmål, og her kommer neste: har en eber dieselvarmer som skal kobles direkte i batteri pga. At vifta i den skal kunne kjøre seg ned selv om en skrur sv hovedbryter, så altså om det nå er slik at alle mine batterier nå egentlig er ett stort batteri kan jeg da bare koble denne varmere på pluss og minus på hvilket som helst av disse batteriene?

Link to post

Hvor lenge skal egentlig den eber'en kjøre vifta etter at den er slukket? Min brenner (en gammel Ardic) går vel et minutt eller to, og når jeg skal forlate båten står uansett hovedstrømmen på lengre enn det - det er jo alltids litt å "ordne" før man går ut. Ergo er det ikke noe problem med luftingen i etterkant, den stopper uansett en god stund før jeg tar hovedstrømmen.

 

Mulig rutinene hos deg er annerledes, eller at eber'en må gå uvanlig lenge, men i motsatt fall ville jeg anbefalt den å være koblet på hovedstrømsbryteren.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post

I dette tilfellet går det trolig bra med så lite som denne viften tar fra batteriet.
Men ellers er det bedre å nevne at koblingen burde gjøres slik at -alle- batteriene belastes likt.

 

Gjør man ikke det med en gang da kommer kanskje nestemann på ideen å koble sin 2000W-inverter på samme måten.
Noe som går helt sikker galt i mange tilfelle.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Du har helt korrekt Albinisten. Når du har koblet sammen batteriene er det i ditt tilfelle helt uten betydning hvor du kobler til diesel varmeren din. (I enheter hvor man har høyt strømtrekk kobles + til batt 1 og - til batt 2)

Jeg har gjort det på samme måte; koblet diesel varmer rett på batteriene med anbefalt sikring i serie.

Men bruk gode kabler med anbefalt tverrsnitt mellom batteriene.

Redigert av rikksn (see edit history)
Link to post

Da kobler jeg pluss på første batteri og minus på siste, virker i og for seg logisk. Jeg trenger også noen råd angående valg av type batteri, det planlegges solcelleanlegg i båten og det er ikke umulig at kommende sesong blir uten innenbordsmotor som går. Er altså avhengig av gode batterier og ett solcelleanlegg som lader batteribanken tilstrekkelig. Greit og ta høyde for at det kommer nye remedier inn i båten som også trekker strøm, f.eks kjøleelement i kjøleboks etc.

Link to post

Også bør batteriene være av samme type og alder. Blander man sammen batterier med forskjellig hvilespenning, vil man risikere at det beste batteriet utlades gjennom det minst gode batteriet. Det er blitt påstått at dette er skadelig for batteriene.

 

Ihht min elektrokompetanse vil ikke dette forårsake større problemer enn at den totale ladningen vil falle relativt raskt fra 220 Ah så snart man kobler vekk laderen, selv om man ikke har forbruk koblet til batteribanken. Ihht min elektrokompetanse bør ikke dette være noe problem under ladning eller under forbruk. Nå skal det sies at jeg ikke er noen ekspert på dette, det kan jo godt hende at det er noe her jeg ikke helt forstår ;-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Irriterende med "dobbelttråder". Jeg reitererer det samme som jeg skrev på duplikattråden her:

 

Batteriene bør være av samme type og alder. Blander man sammen batterier med forskjellig hvilespenning, vil man risikere at det beste batteriet utlades gjennom det minst gode batteriet. Det er blitt påstått at dette er skadelig for batteriene.

 

Ihht min elektrokompetanse vil ikke dette forårsake større problemer enn at den totale ladningen vil falle relativt raskt fra 220 Ah så snart man kobler vekk laderen, selv om man ikke har forbruk koblet til batteribanken. Ihht min elektrokompetanse bør ikke dette være noe problem under ladning eller under forbruk. Nå skal det sies at jeg ikke er noen ekspert på dette, det kan jo godt hende at det er noe her jeg ikke helt forstår ;-)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
hht min elektrokompetanse bør ikke dette være noe problem under ladning eller under forbruk. Nå skal det sies at jeg ikke er noen ekspert på dette, det kan jo godt hende at det er noe her jeg ikke helt forstår ;-)

Nok et innlegg av typen: "Dette har jeg ikke greie på, men det er sikkert slik at . . . . . . " :nonod:

Sorry, jeg kunne ikke dy meg. :lipseal:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det fine med kvalitetsfora er jo at man blir fort korrigert dersom man tar feil. Så hva er feil i ressonementene mine?

 

Har man to toppladede "hvilende" parallellkoblede batterier med forskjellig hvilespenning, så får man en utladning fra batteriet med høyest hvilespenning. Dette er ikke ønskelig, med jeg ser ikke at dette kan være særlig skadelig.

 

Utsetter man batteriene for ladespenning, så spiller hvilespenningen ingen rolle.

 

Har man et signifikant forbruk, vil batterispenningen synke slik at begge batteriene tappes, og hvilespenningen er heller ikke relevant

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Det er klart, men det er noe helt annet :-)

 

Det er påstått til stadighet at man ikke må blande sammen ulike batterityper ved en parallellkobling av batterier. Jeg kan skjønne at det kan være dumt å parallellkoble fulladede hvilende batterier med forskjellig hvilespenning, men såfremt begge batteriene sånn omtrentlig følger "typisk blybatterikarakteristikk", kan jeg ikke skjønne at batteriene skulle ta varig skade av en slik parallellkobling - og for en batteribank som er mye brukt og typisk alltid enten lader eller brukes kan jeg heller ikke se noe problem med dette.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Å blande sammen forskjellige batterityper, tror jeg at selv ekspertisen på batterier er enig i at ikke er optimalt. Og å koble sammen et splitter nytt batteri med et dødt 10 år gammelt batteri, er vel selv en konditor enig i at ikke er bra. Men dersom en kobler sammen et 3 år gammelt, la meg ta et navn som Varta med med et nytt Varta batteri med samme spesifikasjonene, hva så? Det tviler jeg på at det finnes noen her på et "batteriamatørforum" som dette som kan gi et fullgodt svar på.

 

Ellers er jo spørsmålet hva en forventer og er fornøyd med av levetid og ytelse for et batteri i båten. Selv forventer jeg en levetid med god ytelse på et forbruksbatteri på 8 - 10 år. Og det er godt mulig å oppnå. Økonomisk er det kanskje like greit å bytte batterier hvert 3 - 5 år? Men det er en helt annen diskusjon.

 

Men igjen: Her er det mange som tror, har hørt eller har hørt av en annen som har hørt av en . . ..

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
JRK : Og ikke minst batteriladere bør kobles til + på det ene batteriet og minus på det andre. Spesielt viktig om det er litt avstand mellom batteriene.

 

Hvorfor det egentlig ? Det er jo neppe noe spenningsfall av betydning mellom batteriene da kablene i paralellkoblinger er normalt ganske tykke. Vel, mulig det er en fornuftig forklaring på det, men skulle likt å vite det da. :confused:

Link to post

Hei om du søker opp tråden " hvor fy fy er det å blande forskjellige batterier" så står det meste der. Selvutlading mellom batterier til det batteriet, med lavest hvilespenning er ikke til å unngå. Det beste eksempelet på dette er at alle batterileverandører anbefaler å topplade batteribanken på høsten for så å separere batteriene før lagring.

Link to post
Det er jo neppe noe spenningsfall av betydning mellom batteriene da kablene i paralellkoblinger er normalt ganske tykke

 

Men disse kablene er ikke alltid "ganske tykke", og med mye strøm, blir det stort tap. Verden er ikke ideél, og spesielt ikke batteriverdenen! Det er faktisk noen som har et batteri på styrbord side, og et annet 3 - 4 meter unna på babord side av båten. Greit med vektbalanse sies det.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Forklaringen er at noe spenningsfall blir det. Dess lengre ledninger og dess mindre kvadrat, dess større blir spenningsfallet. Om man kobler pluss til det ene batteriet og minus til det andre så balanserer dette ut mellom batteriene og de får identisk lading. Om det ene batteriet ved hver lading får litt mer lading så vil vilespenningen på dette bli litt høyere i løpet av sommeren. Vi snakker om små verdier her. La oss anta 0.05 volt Om batteriene står sammenkoblet så vil det beste batteriet dra seg ned mot det dårligste i løpet av vinteren. Dette gjentar seg neste vinter og neste vinter. Etter 5 år representerer dette en hvilespenning på kanskje 0.25 volt under normal hvilespenning og da er kapasiteten og 25 prosent lavere en den skal være. Ikke heng dere opp i tallene her, de er bare valgt for eksempelet.

Link to post
Svart (redigert)

For all del, det er mye oppklarende i innleggene her, men nå er tråden i ferd med og skli ut i noe helt annet enn hva den ble starta som. Jeg har ett nytt spørsmål, er det trygt og forlate båten noen timer mens batteriet står til lading? hovedstrømbryter står AV så all strøm er kobla ut. Ladern er en 12v 10 amp lader. Som tidligere nevnt er jeg amtør hva elektro angår og er usikker på om det kan skje noe "skummelt" som kortslutning, overoppheting som igjen ka føre til brann etc, mens båten ligger i havna uten tilsyn. Batteriene er 2x110 amp parallellkobla.

Redigert av Albinisten (see edit history)
Link to post

Jeg har ett nytt spørsmål, er det trygt og forlate båten noen timer mens batteriet står til lading?

Ja, absolutt! Men det bør være en lader du kan stole på. Biltema har en 25A-lader som enkelte har rapportert at har blitt veldig varm.

 

Lar du imidlertid båten stå dager og uker med batterilader tilkoblet og uten tilsyn, så er det veldig viktig med en pålitelig lader som faller ned til floatlading som den skal, og ikke leverer for høy spenning, og selvfølgelig også ikke tar fyr, slutter å virke, etc.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...