Jump to content

Parallellkoble batterier

Albinisten

Recommended Posts

Enig, eller for å si det så: Før et elektrisk system skal arbeide uten oppsyn burde den kontrolleres nøye.
Dvs. noe helt normal og regelmessig sjekk, som alle bør gjøre noen få ganger hvert år.

Man sjekker jo f.eks. også oljen regelmessig for å unngå skader,
med det elektriske og sjekk av batterier burde det være det samme.

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

JRK : Forklaringen er at noe spenningsfall blir det. Dess lengre ledninger og dess mindre kvadrat, dess større blir spenningsfallet. Om man kobler pluss til det ene batteriet og minus til det andre så balanserer dette ut mellom batteriene og de får identisk lading.

Joda, klar over det, og enig til en viss grad, men bare for å utdype litt hva jeg mener.

Om jeg tømmer vasken for vann er sluken i vasken en motstand som gjør at tømmingen tar litt tid. Om avløpet under sluken tetter seg til, slik at det bare siver ut en liter i timen er det tilstopningen som nå er motstanden og ikke sluken. Sluken utgjør ingen motstand lenger.

Slik er det vel med lading av batterier også. Det er vel motstanden i selve batteriene(tilstopningen) som bremser strømmen til syvende og sist, og ikke motstanden i kablene(sluken) Litt flåsete forklaring på hva jeg mener men , men... :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...