Jump to content

Fikse sunket Bayliner 2455 - Alle tips mottas med takk!


Rs2-GTi

Recommended Posts

bilde

 

Min Bayliner 2455 gikk ned høsten 2013, og etter forsikringsoppgjøret fikk jeg beholde vraket. Båten gikk ned på 4 meters dyp på sandbunn og var under vann en liten uke. Bergningsselskapet gjorde liten/ingen nødhjelp på båten. Jeg tok ut motoren etter jeg fikk båten tilbake, og siden har båten stått der. Det ble noen småmerker i glassfiberen etter bergingen bare.

 

Har veid mye for/mot om jeg skulle orke en gjenoppbygging. Etter å egentlig ha slått det i fra meg, så har jeg vel i grunn nå bestemt meg for å begynne planlegging av gjenoppbygging til våren. Galskapen er at jeg nylig har fullført studier og har ikke mye penger å kaste i dette, så jeg har ikke råd til å være kresen på materialvalg etc (unntakene er jo det som går på sikkerhet). Men det er jo også grunnen til at jeg velger å gå den veien, økonomien er definitivt ikke der for å handle en ny båt som har de samme turmulighetene.

 

Jeg har bygget deler av hus alene, jeg er relativt stødig på glassfiber og jeg har restaurert flere biler fra bunnen - men båt er jeg ikke like stødig på, så tråden er litt for at dere andre kan holde meg i ørene underveis, hehe.

 

I dag inspiserte jeg båten etter 1,5 år for å få en liten statusrapport. Jeg tenker det må gjøres noe slikt som dette;

- Renske båten helt ned til glassfiberen med unntak av noe rekkverk og vinduer, kaste alle materialer som ikke er rustfritt, plast eller glassfiber.

- Avfette båten innvendig og utvendig med Microl og steamvaske alt for å få bort dieselrester som har satt seg rundt om kring etter den gikk ned

- Trekke opp kabinen på nytt og bytte ut deler av kjøkkenbenk og toalettinnredning (de tykkeste platene virker helt fine etter 1.5 år, de tynnere platene har tydelig slått seg av vannskader - tenkte å beholde de tykkeste som ser bra ut.

- Fjærne hele dashboardet og plukke ut alle målerene, montere eloksert alu over de gamle målerhullene og borre inn nye uorginale målere

- Overhale styring og gass (virker å ha overlevd fint, minimalt med treghet)

- Trekke nytt elektrisk anlegg, kun 12v med lademulighet fra landstrøm

- Bytte ut hekkaggregat

- Montere i ny motor

- Tenker å beholde vann/diesel/septiktank, men rense dem grundig.

 

Er denne planen helt på vidda, eller har jeg fått med meg det viktigste? Hell i uhell, motoren i båten var en marinisert Chevrolet 6.2 D og alle mariniseringsdeler ser ut til å ha overlevd uten større skader. Planen var derfor å handle en brukt motor og flytte mariniseringssettet over på dette, siden alt allerede er tilpasset. Ikke drømmemotoren, men de koster brukt rundt 4-5000 kr.

 

Når det gjelder hekkaggregatet har jeg allerede kjøpt et overhalt "undervannshus". Vet ikke helt hva jeg skal kalle det, altså delen du skrur av for å bytte belger. Dette og det gamle er et OMC Cobra. Siden forsikringsselskapet konkluderte med at "noe" her må ha sviktet når båten gikk ned, så ønsker jeg å bytte alt - så hva heter delen som er montert i mellom motor og "undervannshuset"?

 

I første gang er jeg ute etter litt tips og en reality check. Jeg har et håp om å slenge 20.000 i denne og få den på vannet igjen. I første omgang kommer jeg ikke til å fikse på bluss, kjøleskap og slike ting, det får heller komme med tiden.

 

Fortell meg gjerne at jeg er håpløs, men er det mulig å få dette til med mye egeninnsats. Er fingernem, så med litt pointers får jeg det meste til.

 

PS! Har noen tips til hvordan jeg skal gå frem for å trekke opp innredningen? Båter er jo et fuktig miljø, og båten hadde i utgangspunktet filt på vegger/tak/dørk. Er det en god løsning? Jeg lurer på å male direkte på glassfiberen opp til bunnen av sitteputene, også trekke toppen av veggene og tak i stede. Også i stede ha noen matter i bunn med trykknapper eller lignende. Hva tenker folk her?

Redigert av Raymond Engmark (see edit history)
Link to post

Hvis du har stram økonomi og ønsker å ha båt, selger du Baylineren for en symbolsk sum og kjøper en annen hel og fungerende båt. Det blir mye billigere. Kjøpe båt i deler blir alltid dyrere enn man ser for seg.

Jeg har et 14 fots prosjekt som blir skremmende dyrt i forhold til hva som er fornuftig. Selv om man prøver å holde ting low-cost, blir det dyrt om man skal gjøre ting skikkelig...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Ikke for å ta fra deg motet, men jeg tror nok også at dette fort blir dyrere enn man tror... Blir det ikke alltid det med båt? :smiley:

Har selv samme båt og har lagt ut stoooore summer i oppussing. Utrolig hvor mye "småplukk" det blir før man er ferdig.

 

Tolker det dit hen at hyd styring er "bergbar". Drev er dyrt, det er vel transom'en du tenker på som mangler kanskje? Den delen som er fast i akterspeilet?

Får sikkert tak i et brukt, men regn med noen kroner på nye deler også her.

Motoren går jeg ut fra har et Peninsular mariniseringssett? Pakningssett etc som evt trengs er fullt mulig å få tak i til disse, men sjekk pris..

Pumpeunit til drev koster fort noen kroner, her er mest sannsynlig det gamle defekt.

Trimplan bør være montert og virke med denne motoren (lite hest, mye vekt), 3-4000? (Har orig Peninsular 6,5l selv).

Batterier og grove kabler koster noen kroner, glødekontroll på motor trengs vel, instrumenter som passer givere på motor....

Dass, om denne skal på plass igjen, vil gi noen kroner i utgifter. Septikpumpe må da også monteres.

 

Fikk trekt opp salongen forut på min i fjor (trekantpute, seter, rygg x3), kom på rundt 9000. Stoff til båt er dyrt, kostet mer enn arbeidet.

L-sofaen oppe blir jo litt, + evt ny førerstol.

Hvordan ligger det an med kalesje? Det er jo et "must" på den båten.

Masse småplukk som lanterner, bryterpaneler, ledninger, koblingsmateriell, lamper osv vil totalt også lett koste litt.

 

Når det gjelder trekk i skrog: Denne filten som er brukt overalt har nok en funksjon, i tillegg til at det sikkert var billigste måte å lage det på. Filten er veldig "tilgivende" på underlaget, kan være veldig grov glassfiber under uten at det vises.

På disse båtene er jo filten limt rett på glassfiberen, ikke på paneler som er festet etterpå.

Har selv byttet ut deler av filten med "skrogtrekk" (standard ca 3 mm skum). Da vises absolutt alt av underlaget og det kreves enten mye pussing eller "smart liming".

Fullt mulig å få bra, men krever en del tid og kroner.

 

Hvis du har 20.000 som budsjettak og sommer 2015 som mål tror jeg nok ikke dette er gjennomførbart... Men har du tid til å vente på gode tilbud og er åpen for å bruke flere kroner over lengre tid, så er jeg enig i at det er utrolig mye båt på få fot!

 

Hadde jeg vært i din situasjon så ville jeg sjekke nøye alt som er planlagt brukt opp igjen, om det virkelig er i orden og hvor mye det evt koster å reparere. Ikke minst marinisering, drev og styring.

Så ville jeg skrevet alt som trengs på liste og sjekke pris på hver enkelt post. Og så plusse på noen båtpenger på det du har glemt :wink:

Da har du i alle fall en indikasjon.

Link to post

Kjell1: Ja det var jo dette jeg hadde tenkt i utgangspunktet, men jeg ønsker en båt med diesel, toalett og etterhvert kokemuligheter. Da er prisen fra 150.000 kr og oppover, og det kan ta lang tid før jeg får den muligheten desverre.

 

Index: Takk for oppmuntring, jeg tror det kan gå, men skjønner jo at man er avhengig av å finne noen skatter her og der for at det skal løse seg.

 

Sjøfare: Ja det var jo et pessimistisk svar :) Men jeg skjønner også hvorfor, båt har en lei tendens til å bli dyrere enn hva man tror. Motoren er en 6.2 D Chevrolet med BARR mariniseringssett som består av hydr. pumpe og brankettet, eksosmanifolder, raisere, bellhouse og coupler. Ellers ser motoren helt standard ut i mine øyne. Motoren er for øvrig ferskvannskjølt med en varmeveksler som er matet av impeller.

 

Hydr. styring tror jeg er bergbar ja. Motorrom ble flooda med ferskvann for å finne lekkasjen like etter båten gikk ned. Rattet er treigt, men ser ut til å være pga gro på transom. Transom sporet jeg opp på Ebay og Blocket i går, blir rundt 4000 kr med alt.

 

Trimplan vet jeg ikke tilstand på. Båten er for øvrig rundt 2500 kg med motor. Batterier kjøpte jeg sist på Jula til rundt 1000 kr stykket, og var tanken å bruke vanlige bilkabler. Blir dette et problem i forhold til sjøvann? Glødefunksjon tenker jeg å ta i fra bilmotor, og eventuelt lage releboks selv. Målere blir minst mulig og billigst mulig i fra Ebay. Men dass ja, da trenger jeg vel kverna. Selve toalettet har håndpumpe. Eller glemmer jeg noe?

 

Filt tenkte jeg å handle fra USA, og absolutt ikke sikte på noe luksus. Vet ikke om partybåt-prosjekt er det jeg ønsker, men noe i den duren - det skal bare være funksjonellt, er ikke ute etter å noen standard ut over det. Når det gjelder puter er planen å forsøke å trekke dette opp selv, for jeg er fult klar over at det kan være grisedyrt. Det blir ikke noe fancy med pene sømmer, det blir vanlige firkanter og that's it.

 

Ikke tro jeg avfeier svaret ditt, jeg bare forsøker å se løsninger. For meg er det i grunn to valg: billig båt eller ikke båt.

Hva det gjelder dørk så kom jeg over et amerkiansk forum hvor dem brukte "bedliner" i bunnen av båt. Hva tror du om det?

 

Hold gjerne dialogen i gang, jeg trenger definitivt innspill.

Link to post

Du får legge ut flere bilder innvendig så vi får ett intrykk av hvor mye skade det er. Når det gjelder puter ute kan du jo bare se om du kan vasket det og få løsnet skaitrekket og se om det er noe mugg på baksiden av det...er det ikke det er det jo bare å skifte skumgummi evnt kryssfiner på putene. Instrumenter kan du jo hende du er heldig å finne på Finn.no eller ebay. Tepper/filt i innvendig i den båten som har ubehandlet glassfiber i kabin er nok den beste løsningen,med skrogtrekk vil alt struktur på glassfiberen bli synlig.

Redigert av MorganX (see edit history)
Link to post

Huffda, var ikke meningen å være pessimist :smiley:

Kjenner meg litt igjen før jeg startet mitt prosjekt bare... Var veldig optimistisk, og det er en god og nødvendig ting for å starte/gjennomføre slike prosjekter! Men sluttsummen er lett å bomme på.

Derfor skrev jeg som jeg gjorde på slutten; skriv opp mest mulig, finn priser på alt, og ta en ny kikk da.

 

Høres ut som du har tenkt gjennom veldig mye allerede, men min erfaring er at det dukker opp uforutsette ting uansett. Da er det jo bare å håpe at det er ting som er billig å ordne.

 

Grunnen til at jeg nevner trimplan, drevtilt, septikpumpe etc er at alt med elektromotor ville jeg ansett som tapt. Av og til mulig å blåse liv i sånt igjen, men det er som regel kortvarig.

Så det var prisen, ikke vekta jeg mente med 3-4000 (klønete skrevet, ser det :lol: ) Ser på finn.no at trimplan ligger rundt der i pris, men igjen; sikkert mulig å skaffe rimeligere.

 

Så hvis vi sier 5000 for motor, 4000 for transom (med alt, inkl tilt/trim på drev), 2500 for trimplan/pumpe, 2000 i batterier, 1000 for kvern og repsett dass, 1000 (?) for filt så er vi allerede over 3/4 av budsjettet.

Fullt mulig å få båt av dette, men var bare litt skeptisk til å greie det for under 20 båtlapper.

 

Men som sagt; om du er åpen for noen midlertidige løsninger og klar for at det kan koste mer på lengre sikt så er jo en billig båt mange-mange ganger bedre enn ingen båt :thumbsup:

 

Gikk ut i fra at det var Peninsular siden det er ganske vanlig rundt disse årsmodellene, Barr har jeg dessverre ikke kjennskap til.

Å trekke opp selv som du sier er jo en sak som både sparer penger og gir god lærdom. Ser andre her inne som har blitt racere på sånt med utrolige resultater, så det greier du!

Mye er jo også trukket på kryssfinerplater, og det er en grei start.

Bedliner er jo til og med bombesikkert, iflg Muthbusters. Men koster ikke det noen kroner? Hos meg er det rett og slett korthåret vegg til vegg teppe. Sånt fås ofte billig hos teppeforhandlere, de har ofte feilkappede tepper med sterkt reduserte priser.

 

Om du skulle gå for dette prosjektet, så får du ha lykke til! Håper du da deler dine erfaringer med oss andre her inne :yesnod:

 

Btw: Du får la måsen få beholde de putene og heller skaffe nye :giggle:

Link to post

Det ble tre timer skruving i dag, på den tiden fikk jeg demontert ca 70% av interiøret. Måtte begynne en plass for å få litt oversikt tenkte jeg. De dårlige nyhetene er i grunn få tatt i betraktning at båten har vært under. De gode nyhetene er at jeg ser ikke noe mugg eller råte i kryssfineren. Ellers er alle "respatex" platene fuktskadet ser jeg, det bungler ut her og der, som skilleveggene på toalettet. Men hvor det er tykk tre ser det ut til å ha overlevd, som platen rundt håndvask og benkeplate rundt koketopp, bordet innendørs.

 

Godt at dag en ikke bydde på noen fallgruver om ikke annet.

Link to post

Trist å se en båt i denne forfatningen og jeg føler med deg Raymond. Du har ståpåvilje og da er mye gjort spør du meg. Jeg tenker at om du ikke får den igang igjen med 20000kr så bruk et år til. Da blir det båt igjen :yesnod:

Hva er galt med motoren du har foresten? Ble det bare en rusthaug av den?

Link to post

Maruma: Det ser ikke bra ut nei, men det bidrar ikke at ting er båte skittent og halvveis demontert også. Glassfiber med limrester er ikke en winner.

 

MorganX: Den er tett innvendig, utvendig skal jeg bygge en presenning over når jeg har fått avfettet og steamet. Før det ser jeg ikke helt vitsen.

Link to post

Vender tilbake til et tema jeg har vært inne på før. Hva med å male dørken, legge topcoat eller lignende undervannlinjen, også legge filt eller skrogtrekk fra sittebenk og opp? Hvilke materialer er det i bunn på disse båtene?

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=56526967 (Se salong)

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=51882585 (Se lugar)

 

Det har vært sopp plantasje der før, syntes filt i bunnen av en båt er å be om trøbbel.

Link to post

De gulvene er deler av inlinerene og er gel coat akkurat som utsiden av båten din. For å få sånn finish så må du isåfall sparkle med polyestersparkel først, så male med topcoat som du sliper og polerer blank. Hvis du har dårlig råd så maler du alt innvenmdig med 2-komponent fra biltema, så blir det hvertfall hvitt og delikat der inne. Så kan du bruke det sånn første året, og ta deg råd til noe finere senere.

 

At du bytter motor kan jeg forstå, men hva skal du egentlig med nytt drev? Drev tåler fint å synke, og eventuelle lekkasjer i de er som regel i belger eller slanger som du kan bytte.

Link to post

Høres ut som et godt tips, er veldig greit med løsninger som holder men kan oppgraderes senere. Drevet var tæret en del på i utgangspunktet, og dem som berget båten rotet bort deler i fra det (bla.a undervannshuset!) og behandlet ikke resten særlig pent. Nå har jeg jo kjøpt inn et omtrent ubrukt undervannshus, så da mangler stort sett bare transom platen i speilet.

Link to post

Jeg ville rensket ut alt som skal bort, og fått på plass motor/drev, elektrisk og instrumenter i første fase. Da har du en båt som kan brukes, og så kan resten tas etter hvert som økonomien tillater det.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

index: Grublet litt på den, planen min var i grunn å gjøre det motsatt vei. Delvis på grunn av at det med interiør er lave løpende kostnader, delvis for å være sikker på at interiør aldri ble noe av. Men når jeg tenker meg om, så vil det jo være en stor fordel å få den på vannet får man begynner med interiør, da vil jeg komme mye lettere til for å inspisere og reparere.

Er nesten ferdig å rive ut båten, blir kanskje en økt til helgen, satser på å være relativt helt ferdig da.

Link to post

Da er båten ferdig rensket opp, bare noe i motorrommet som gjenstår. Ganske positiv følelse, mye mindre oljesøl enn forventet, ingen råte (forutenom salong ute som ble kastet) og kun litt mugg på noen paneler som var løse og nå er kastet. Neste steg på listen er å dra ut alle ledninger og renske opp motorrommet. Etter det blir det å avfette og steame hele båten innvendig. Tenkte å brukte Microl siden jeg vet fra jeg kjørte lastebil at det tar all dritt. Noen grunner til at jeg IKKE burde bruke dette og en dieselsteamer på båt?

 

Har fjernet alle skroggjennomføringer og skal bytte de ut. Ellers blir fokuset på transom og styring. Gass/gir har overlevd å være sunket og fungerer helt optimalt ser det ut til.

 

Salongen ute er planen å gjøre den veldig enkel. Blir en L formet sittepute og bare rygg mot babord. For det første sparer man mye arbeide og det blir mindre komplisert, men syntes også båten ble større utvendig uten ryggen som deler opp dekket.

 

Alt i alt, jo mere jeg rensker jo bedre ser ting ut. Jeg lurer på om jeg skal håpe på å få båten opp og gå uten innredning slik at en prøvetur i høst er mulig.

Link to post

bilde

 

Begynnter å nærme seg ferdig rensket. Noen slangebiter og transomen + badeplattform igjen. Er glad jeg går denne veien, det er mange løsninger som er lite hensiktsmessige på denne båten. Noe får vi skylde på at verden går fremover, andre ting er bare slurv fra tidligere eiere.

Et spørsmål - under motoren er det en kuleventil som leder redd ned under båten. Har aldri lagt merke til den før, merkelig plassering. Går en slange til pumpetoalettet fra den. Mistenker at den suger saltvann til toalettet og videre til septik. Kan det være saken? Syntes uansett det er en dristig løsning med en kuleventil midt under båten, men men.

Får med en til person neste gang så jeg får tatt boltene som må holdes igjen på utsiden, så satser jeg på alt er vaskbart. Forresten kjempetrivelig å fjerne septikktanken i dag ... mmm!

Og ja - fikk tak i Transom til 1200 kr i nærheten, plukker det opp om noen dager. Skulle være bra. Positivt i forhold til budsjett. Negativt er at jeg ødela ene cyl på trimflaps, ingen anelse på hva de koster.

Link to post
  • 1 måned senere...

bilde

 

bilde

 

Nedplukkingen av båten er ferdig. Kun noen få trebiter igjen og dieseltanken som er innbygget, ellers er den helt rensket. Nå har vaskingen begynt. Før og etterbilde av motorrom. Prøvde med Biltema "avfetting", elendige greier. Gikk over på Globex 80, fikk bort ca 80% - derav navnet? ;)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...