.Torstein. Svart 25.April.2015 Link til dette innlegget Svart 25.April.2015 (redigert) Tøft prosjekt, blir spennende å følge med ? Redigert 25.April.2015 av .Torstein. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2100 Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Motorrommet mitt så ut som ditt, jeg brukte kraftvask/husvask og det ble reint som gull. Kjøpte en liter på Europris... Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 26.April.2015 Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Hekkan for et prosjekt - blir spennende å følge! Lykke til!! Sitér dette innlegget Link to post
Rs2-GTi Svart 26.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2015 Kraftvask har alltid jeg syntes var fryktelig dårlig - husker dog ikke om det var Europris sin jeg har prøvd. Men skal notere bak øret, men tror jeg trenger noe som er mye mye sterkere. Prosjektet kommer vel i mål, hvor fort avhenger mest på lommeboka. Usikkerhetsmomentet er hvor mye penger som går ned i maskinrommet. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 27.April.2015 Link til dette innlegget Svart 27.April.2015 Dette var spennende å følge med på. Gleder meg til fortsettelsen :) Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Rs2-GTi Svart 6.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 Sitér dette innlegget Link to post
Rs2-GTi Svart 6.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2015 Da sier jeg meg ferdig med å vaske ned båten i kabin, cockpit og i maskinrom - altså utvendig igjen. Prøvde meg frem med kraftvask, med globex 80, med Microl, biltema felgrens med oksalsyre og noe industrielt vaskemiddel. Kraftvask var elendig, det industrielle var veldig bra, mens de siste tre i grunn er likestilt. Felgrensen overrasket i forhold til pris må jeg si, men var dårlig på jordslag. Kjenner ingen olje / diesellukt igjen rundt båten, og alle flatene jeg forsøker å gni på virker rene. I cockpit er det en del jordslag og litt rustflekker igjen, men det må nok skures bort. Innvendig er det litt skitt fra oljen igjen som sitter i limet som har holdt filten i tak og vegger, men selve oljen virker å være borte. Men dette satser jeg på å pusse bort når kabinen skal preppes på et senere tidspunkt. Har pakket toppen av båten inn i presenning nå, men en presenning egnet seg dårlig på en båt med denne formen. Tror ikke den kommer til å overleve noe uvær, så har innsett jeg må få båten tett relativt kjapt. Derfor må neste sak bli å fikse dør til kabin, alle skroggjennomføringene og drenslangene til dekket. Men tror jeg tar noen dagers pause fra båtskruvingen, har gått litt lei nå. Må bare sette meg delmål, så når alle gjennomføringene er bestilt blir det å få båten tett så den teoretisk kunne blitt sjøsatt. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 Er du sikker på at ikke denne båten heller skal få dø? Det vil koste mye tid å penger å få noe brukbart av den, og muligheten for at du går lei eller gir opp underveis er vel også tilstede. Da vil du ikke klare å få igjen det du har lagt ut. Hva er budsjettet og hva får du for den summen som du kan bruke fra dag 1 ? Lykke til uansett valg Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 Er du sikker på at ikke denne båten heller skal få dø? Det vil koste mye tid å penger å få noe brukbart av den, og muligheten for at du går lei eller gir opp underveis er vel også tilstede. Da vil du ikke klare å få igjen det du har lagt ut. Hva er budsjettet og hva får du for den summen som du kan bruke fra dag 1 ? Lykke til uansett valg Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 7.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 Om man har dette som en liten hobby,så spiller vel ikke pengene så altfor mye... Noen synes faktisk det er artig å pusse opp en båt selvom det koster litt kroner, men klart er man en person med 10 tommeltotter og må kjøpe tjenester kan dette bli en dyr afære... men trådstarter virker som en nevenyttig mann så han får den nok på sjøen igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Rs2-GTi Svart 7.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2015 Det er som MorganX sier, hadde jeg ikke kunnet gjøre så og si alt selv så hadde det aldri blitt gjenoppbygging. Jeg kunne det meste, men noen båtspesifike ting må jeg lære meg underveis. En annen ting er hva får man når man kjøper båter på 25-30 fot til en OK penge? Jeg oppdaget i allefall mye jallamekk mens jeg rev ned min båt. Hva som angår driftssikkerhet kommer den til å bli ekstremt mye tryggere enn hva den var. Har vært heldig så langt med innkjøpene. for 3700 har jeg kjøpt inn komplett hekkaggregat med cylindere og transom plate. Neste ut er alle skroggjennomføringer og ventiler, samt slanger til drenering av dekket, og selvfølgelig nye pakninger og belger til aggregatet. Så den er klar for å flyte på havet igjen (teoretisk, den skal ikke ut på enda lenge) for sånn ca 7-8000 kr. Deretter blir det brukt 6.2 Diesel motor som jeg flytter mariniseringssettet over på også legge opp ny styring og instrumenter. Så må jeg se litt på trimplanen. Men da er tross alt båten teknisk klar til bruk, og prisen der vil nok være ca 20.000 kr totalt. Salong utendørs kommer jeg til å lage selv, men langt enklere enn orginalt. Det blir en ren L formet sittepute i bunn, og separat rygg trukket inn på babord side. Orginal førerstol trekkes opp igjen. Innvendig blir tatt til neste år, kommer jeg i mål så båten er brukende i løped av dette kalenderåret sier jeg meg veldig fornøyd. Å kjøpe en slik båt med diesel koster jo rundt 150.000. Så om jeg legger 50.000 i den så vil den jo fremdeles ha veldig bra bruksverdi. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 8.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 Som hobby og fremtidig bruksverdi gjør nok båten nytte bade nå og den dagen den havner på sjøen. Og ja det er et godt argument at du vet hva som er gjort og slipper å forhold deg til det ukjente (men den motoren du kjøper er jo uansett et usikkerhetsmoment) Men gitt at du kommer I mål med 50 000 I utlegg og vil selge den igjen. Hva får du for den da? Blir den noe bedre enn I stedet kjøpe en av disse og være på sjøen til helgen? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=56742727&searchclickthrough=true http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=56804179&searchclickthrough=true I tillegg finnes det en rekke prosjekter hvor det kun er motor som må fikses og ikke en komplett oppbygging av båt slik du må gjøre. Men mulig det er kun meg som ikke ser gleden I å bygge opp noe selv .Ønsker deg lykke til med prosjektet. Og godt dokumenterte oppussingstråder er vi glade for her på forumet :-) Sitér dette innlegget Link to post
Rs2-GTi Svart 8.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2015 Nei salgsverdien bryr jeg meg lite om, bare bruksverdien blir bra. Hadde vært enklere med et annet prosjekt helt sikkert, men jeg ville gjerne i så fall hatt båt med toalett, kokemuligheter, litt plass både innendørs og utendørs og diesel. Da blir det en helt annen økonomi enn jeg har råd til nå. Og husk at så lenge den er ferdig teknisk og i cockpit så kan den jo også brukes en sesong på finværsdager, og der havner jeg kanskje for 25.000 kr ... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.