Jump to content

Hvor mye toler båten?


eysteind

Recommended Posts

Skal legge ut moring. Har surra kjetting rundt ein diger stein som veier ca 150kg(?). Problemet er å få denne ut på plass. Har tenkt å få kranbilen som løfter båten på sjøen til å løfte steinen på dekket på båten. Har tenkt å legge den på ein palle som igjen er polstra. Er Fryktelig redd for den owatrolbehandla(veldig effektivt),  nypolerte og voksa dekket. Lurer først og fremst på om båten/dekket toler belastninga. Kor er det evt. best å plasere steinen, framme eller bak?

 

Båten er ein saga 20. (20 fots plastsnekke).

 

Grunnen til at steinen er så stor, er at eg muligens(forhåpentligvis) med tida skaffar med ein større båt.

Link to post
Share on other sites

Hmm - jeg tror ikke jeg hadde losset 150kg med gråstein ombord på dekket i Sjømannen slik uten videre. Det går ikke ann at han med kranbilen kjører så langt uti vannet han kan da, og så "slenger" steinen så langt ut krana rekker? Eller blir det ikke langt nok? Hva med å legge ut noe plank som steinen kan gli på, og så dra den utover med båten?

Link to post
Share on other sites

Hei.

Har selv gjort noe lignende, men brukte en annen metode. Festet 2 tau i moring. Det ene tauet er det som skal opp til blåsa som jeg hadde vært ute og loddet der hvor moring skulle ligge og la til et par meter. Dette tauet brukes også av kranbil. Det andre tauet var noe gammelt, men sterkt nok til tyngden av stenen og fikk så kranbil til å senke stenen nesten ned til bunnen og surret det gamle tauet  fast i puller. Kjørte så båten ut til plassen der moring skulle ligge og kappet tauet. ( i dette øyeblikk skjer det noe). Det gjelder å holde seg fast og ta vare på det tauet som skal opp til blåsa. Det funket veldig greit, men man må være 2. Du får en test av om båten tåler det mens stenen ennå kan være delvis hengende i krana.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Hei

Amorosa hadde et godt svar. Steinen din veier 150 kg på land og ca 110 kg ? i vann.

Synes ikke det høres skummelt ut med vekten av en svær mann på rekka, men hvis du ikke har noe bra å knytte i kan du legge en 2"x4" plank på tvers av båten oppå rekka, tre tauet igjennom øyet på moringen og knytt endene sammen over planken. Setter du på ei lita blåse på tauet før du kutter får du opp endene isteden for å bruke propellwinsjen på det en vakker dag..

 

Siste alternativ er at kranbilen setter moringen på bunnen slik at du kan ta tak i tauet og slepe den ut dit du vil etterpå. Det er tross alt ikke tyngere enn at to mann greit holder tauet.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Det der må du ikke finne på!!! Hva med det øyeblikket du og kameraten

din skal til å buksere stein, kjetting og styretau over rekka. Er dere riktig

uheldige, går en av dere med ned. Forslaget til Amorosa er det eneste fornuftige,

hvis ikke kranbilen rekker langt nok ut.

 

Ben

Link to post
Share on other sites

Hva med en liten flåte?

 

Palle med en eller flere plastdunker i hvert hjørne festet med tau.

 

Ilen legges oppå og det hele tilrigges på fjære sjø.

 

Buksere på plass når arrangementet flyter opp og kutte et og ett plastkannetau slik at pallen kantrer.

 

Bruk kniv på ei stang fra en båt ved siden av flåten.

Link to post
Share on other sites

Kan du låne en jolle eller en landstedsbåt er det enda enklere.

 

Du legger et par kraftige bord på tvers, og legger moringen oppå den. I en liten pioner-jolle. som tåler en stöyt, legger du steinen oppi. Så ror du ut, og velter jolla. Selvsagt passer du på at du er 100 % sikker på at du ikke kan vikle deg inn i moringstauet, så du ikke blir med ned.  Bruker du plankene på tvers, så trenger du ikke velte båten, men det kan bli litt "action" ombord i det steinen går uti....

Link to post
Share on other sites

Det er hyggelig å se at kreativiteten blomstrer, men samtidig ser jeg for meg at enkelte av metodene nok ville gjøre seg best i underholdningsprogrammer av typen "Jackass"  -   eller kanskje "Utrolig, men sant".....

 

Fra spøk til alvor; det er nok Amorosa som skisserer den enkleste og tryggeste metoden. Hvis du kan få lagt moringen ut i sjøen med kranbil og deretter løftet den såpass at du får en taustropp over baugen på båten så burde resten gå av seg selv:

 

Sørg bare for å ha bøye/tau/kjetting pent oppsamlet og ryddet, slik at det ikke ender med "totlevase" eller "knute på tråden"

 

Flytt deg pent og forsiktig ut til der hvor moringen skal ligge  -  og sjekk enda en gang at alt er klarert og at dybden stemmer med tau-/kjettinglengden før du kapper stroppen, eller bare napper ut slippstikket.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

Den metoden jeg referer til blir mye brukt av fiskerne her på Hvaler når de skal legge ut moringer for hyttegjestene. De gjør skikkelig mål av alt og kobler alt ferdig med moring/tau-kjetting/og blåse på toppen. Dette "hiver" de på havet alt sammen og forholder seg bare til det tauet som skal kappes. Kjører dit hvor moring skal ligge og kapper, et lite rykk i båten og de er noen hundrelapper rikere. Brukte denne selv med en Nidelv 24 og frua framme i baugen, bare et problem som alle ombord må være klar over og det er når tauet kappes. Holde deg fast. Har et alternativ til men det har med vinter og is å gjøre og sånt snakker man ikke om nå som sola skinne fra en skyfri himmel.

Lykke til med prosjektet.

Link to post
Share on other sites

Hadde eg hat ein litt større båt, ville eg gått for Amorosa sin ide, men tør ikkje prøve på ein så liten båt. Trur dokke ikkje det går å legge steinen på ein palle heilt framme på dekk slik at belastninga blir fordelt på skroget?

Eystein,

 

Belastningen vil nok bli både større og mer ukontrollert om du legger steinen din på en palle på bakken.

 

Årsakene er flere:

 

Steinens vekt reduseres med ca 1/3-del når steinen henger i sjøen

Lasten får et lavere tyngdepunkt

Du slipper faren for ødeleggelse og skraping når steinen vippes i sjøen

 

(Du kan jo også tenke deg at vekten av din 150kgs stein, hengende i sjøen ikke utgjør mer enn en voksen mann som sitter/står på baugen   -   og det er du vel ikke spesielt betenkt over?)

 

Hvis du er betenkt på festingen ombord så vil jeg foreslå at du lar steinen henge i en "rundstropp" rett under baugen på båten. Dvs steinen blir hengende i en bukt, og de to øvre endene av denne bukten møtes oppe på bakken  -  gjerne inn gjennom hver sitt halegatt  -  og festes i hverandre, med en knop som du kan løse (eller kutte).

 

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

No er moringen på plass. For å gjere det enklest mulig, la eg den på dekk!

 

Palle vart for stor så eg brukte ei stor isoporplate. Dette gjekk heilt strålande og uten ei skramme/merke.

 

 

La steinen fremst på dekk, så propellen stod halvegs over vatn!, men med folk plasert bak i båten gjekk det greitt.

 

motoren starta som ein lek og det var svært hyggelig å komme på sjøen.

Verre var det med Myra`n, den som vi kjøpte usett. Motoren er fryktelig vanskeleg å få i revers, og når du først har fått den i revers, så står den i revers, så

var vanskeleg å legge til kai!!!!

 

IRITERANDE..................

Link to post
Share on other sites

:yesnod: Har selv lagt ut moring med egen båt på følgende måte: En lett markeringsbøye legges ut i nøyaktig posisjon. Dybden måles (med handlodd). Moringen gjøres klar med bøye og kjetting, eller tau i riktig lengde. Moringen henges i rundstropp over baugen, godt nede i sjøen. Dette kan gjøres med lastebilkran eller en kaikran, med moringen i egen bil-henger. Ta bøye og kjetting på dekk, og manøvrer sakte til posisjon. Man kan i rolige forhold gå et godt stykke med moringen hengende (SAKTE FART!!) I posisjon lempes bøye og kjettting overbord, se til at ingenting kan henge seg fast, kapp rundstroppen. Hiv opp markeringsbøyen, ferdig!

 

klk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...