Jump to content

Hva burde normaltemperatur i motorrommet være?

MaSa

Recommended Posts

Som tittel sier.

Jeg har to stk d3 190hk og lurer fælt på hva tempen burde ligge på i selve motorrommet.
Hører enkelte nevner ikke mer enn 20 grader høyere enn utetemperatur osv,.

er det 20 grader ute så burde ikke temp i motorrommet overstige 40 grader osv .

Noen andre teorier eller fasitsvar?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Har tempmåler i motorrommet. Stort sett ser jeg ikke mer enn 10-12 grader høyere enn utetemperatur under gange. Kan stige litt til rett etter stopp da luftgjennomstrømningen opphører.

Vanntempen spiller også inn. Om våren med kaldt vann holder motorrommet seg relativt sett kjøligere ift utetemperatur enn om det er 23 grader i vannet.

Mvh. SAP

Har måler selv, men glemt hva den har vist, kikker mest på motortemperaturen :)

Er ganske stort motorrom i båten, trur det er folk som har det verre enn meg når de skal ha kontrollsjekken sin :)

Tenkte og holde ett øye med dette nå som båten kommer på vannet om noen dager igjen .

Mente og huske at den visste opp mot 65 grader i fjor, mente det er altfor høyt.

Ca 10 grader over utetemperaturen er vel en grei regel.

Om motoren suger inn forbrenningsluft med en temperatur på 40-50 grader så lider jo motorens effektivitet under det.

Jo kaldere jo bedre.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Motorens overflatetemperatur er vel noenlunde lik uansett last på en varmevekslerkjølet marinemotor? Det meste av varme går ut med eksos og kjølevann.

Nå har ikke jeg noen rask båt, men har ikke registrert noen temperaturforandring i motorrommet på forskjellig last.

Som SoBo sier har de fleste marineturbodiesler (puh) vannkjølt manifoil og turbohus. Et av unntakene mener jeg er første generasjon D3 (160/190 etc) som jeg mener å ha hørt har tørr turbo.

VP relanserte i relativ stillhet D3 ca i 2009 (170/200/220 etc). Dette var en ny motor fra blokka og opp med bl.a helt annen layout på turbo/ eksosbendet, kjølesystem osv. http://www.klikk.no/motor/baat/article505502.ece

Vet ikke om den nye har våt eller tørr turbo...

Hvis så, så kanskje tørr turbo er en bidragsyter til at tempen går opp når du belaster motorene hardt MaSa?

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Jeg har aldri hatt over 39 grader i mitt motorrom uansett vann- og lufttemperatur. Ved forflytning i marsjfart med +/- 3 000 rpm over lengre strekninger midt i ferien så stopper den der.
Føleren står i forkant av motorrommet, ca på høyde med toppene på motorene.
På vår og høst når det er kaldere i lufta og sjøen så ligger den på 35-36 grader.

Tidligere så hadde jeg ganske høy temp i motorrommet. Men, så lærte jeg noe nytt her på BP. Min motor hentet sin luft via en slange gjennom veggen på motorrommet. Så fikk jeg høre at det vanlige var at motoren hentet sin luft direkte fra motorrommet og at det ble en stor utlufting og lavere temp da. Jeg fjernet slangen og motorrommet er blitt betydelig kaldere etter det....

Er vel en del elektroniske komponenter som kan få det kritisk går temperaturene over 70 grader. Gjelder actuatorer for gir/gass, trimflaps m.m. På ledningsiden er det store forskjeller, noen ledninger bør ikke ha høyere en 50 grader, andre tåler 70, og har de fått på varmebeskyttende strømper går det jo fint med over 100 grader. Regner også med at de som har ECU-er eller annen elektronikk, bør sørge for at det holder seg under 70 grader. Rent drivstofføkonomisk er det vel også en fordel at motoren henter så kald luft som mulig? Høy temp i motorrommet tyder vel ofte på dårlig sirkulasjon, så kanskje lurt å begynne der, slik generelt. Aldri målt i mitt eget motorrom, men tror jammen jeg skal ta noen prøvemålinger til sesongen. Tror også at en del skal være obs på hvor sensor for måler står plassert. Vil være forskjell på å ha den langt fremme i motorrommet, versus i bakkant i nærheten av turboene/eksosen. Personlig tror jeg det siste er mest riktig, da vil man hvertfall finne det varmeste punktet. Også ofte her luftfiltrene sitter, så interessant i en slik setting med.

Ja Sap , den jeg tenkte på.

Har undersøkt litt med dem som har dem fra før.

Også sendte jeg en mAil til efoy og fikk beskjed om at det ikke var noen fare da det gjaldt lagring over lenger tid i i temp over ca 45 grader som var problemet.

Forøvrig samme svar som jeg fikk av catano også,

Så jeg monterer nok nede i kjølen mellom tanken og batteriene i en adskilt plass der.

Så lenge svaret var som det var fra produsent regner jeg det som trygt:)

Jeg trodde det var snakk om å dyrke eføy i motorrommet.. men det blir kanskje litt mørkt :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...