MaSa Startet 6.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 6.Mars.2015 Som tittel sier.Jeg har to stk d3 190hk og lurer fælt på hva tempen burde ligge på i selve motorrommet.Hører enkelte nevner ikke mer enn 20 grader høyere enn utetemperatur osv,.er det 20 grader ute så burde ikke temp i motorrommet overstige 40 grader osv .Noen andre teorier eller fasitsvar? Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
sap_2000 Svart 6.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2015 Har tempmåler i motorrommet. Stort sett ser jeg ikke mer enn 10-12 grader høyere enn utetemperatur under gange. Kan stige litt til rett etter stopp da luftgjennomstrømningen opphører. Vanntempen spiller også inn. Om våren med kaldt vann holder motorrommet seg relativt sett kjøligere ift utetemperatur enn om det er 23 grader i vannet. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Lars H. Svart 6.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2015 Å holde temperaturen så ite over utetemperaturen kan nok bli vanskelig med et lite og trangt motorrom/motorkasse. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MaSa Svart 6.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2015 Har måler selv, men glemt hva den har vist, kikker mest på motortemperaturen :)Er ganske stort motorrom i båten, trur det er folk som har det verre enn meg når de skal ha kontrollsjekken sin :)Tenkte og holde ett øye med dette nå som båten kommer på vannet om noen dager igjen .Mente og huske at den visste opp mot 65 grader i fjor, mente det er altfor høyt. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Teerex Svart 6.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2015 (redigert) Ca 10 grader over utetemperaturen er vel en grei regel. Om motoren suger inn forbrenningsluft med en temperatur på 40-50 grader så lider jo motorens effektivitet under det. Jo kaldere jo bedre. Redigert 6.Mars.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Eureka Svart 6.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2015 I seilbåten ligger jeg på 35 grader i motorrommet. Utfordringen, eller avveiningen, ligger jo i god lufting inn til motorrommet vs støyisolering. I en seilbåt er jo all innluft via cockpitområdet og salong. Motorbåt kan jo som regel hente luft fra utvendig skrogside... Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 6.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2015 Men disse temperaturene det er under høy fart? Marsjfart til toppfart regner jeg med? Det vil vel ikke utvikle seg like mye varme fra motorene hvis man går i 5-8 knop som det vil om man går i 24-30 knop? Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
SoBo Svart 6.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2015 Motoren skal ikke bli varmere enn arbeidstemp. Det som avgir mer varme er eksosiden av motoren. Turboaggregater er ofte vannkjølt på turbinsiden (eksosiden). Dette hjelper mye på temp i motorrom. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
sap_2000 Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 (redigert) Motorens overflatetemperatur er vel noenlunde lik uansett last på en varmevekslerkjølet marinemotor? Det meste av varme går ut med eksos og kjølevann. Nå har ikke jeg noen rask båt, men har ikke registrert noen temperaturforandring i motorrommet på forskjellig last. Som SoBo sier har de fleste marineturbodiesler (puh) vannkjølt manifoil og turbohus. Et av unntakene mener jeg er første generasjon D3 (160/190 etc) som jeg mener å ha hørt har tørr turbo. VP relanserte i relativ stillhet D3 ca i 2009 (170/200/220 etc). Dette var en ny motor fra blokka og opp med bl.a helt annen layout på turbo/ eksosbendet, kjølesystem osv. http://www.klikk.no/motor/baat/article505502.ece Vet ikke om den nye har våt eller tørr turbo... Hvis så, så kanskje tørr turbo er en bidragsyter til at tempen går opp når du belaster motorene hardt MaSa? Redigert 7.Mars.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
windy26 Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Det vanlige er max 20 grader over ute temperaturen i motorrommet , ved max belastning , 25 grader ute = 45 grader i motorrommet. det er bra vis du har det da motoren avgir ca det samme som tempen på kjølevannet viser å det er mye varme fra denne motor klumpen. Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Jeg har aldri hatt over 39 grader i mitt motorrom uansett vann- og lufttemperatur. Ved forflytning i marsjfart med +/- 3 000 rpm over lengre strekninger midt i ferien så stopper den der.Føleren står i forkant av motorrommet, ca på høyde med toppene på motorene.På vår og høst når det er kaldere i lufta og sjøen så ligger den på 35-36 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Tidligere så hadde jeg ganske høy temp i motorrommet. Men, så lærte jeg noe nytt her på BP. Min motor hentet sin luft via en slange gjennom veggen på motorrommet. Så fikk jeg høre at det vanlige var at motoren hentet sin luft direkte fra motorrommet og at det ble en stor utlufting og lavere temp da. Jeg fjernet slangen og motorrommet er blitt betydelig kaldere etter det.... Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Er vel en del elektroniske komponenter som kan få det kritisk går temperaturene over 70 grader. Gjelder actuatorer for gir/gass, trimflaps m.m. På ledningsiden er det store forskjeller, noen ledninger bør ikke ha høyere en 50 grader, andre tåler 70, og har de fått på varmebeskyttende strømper går det jo fint med over 100 grader. Regner også med at de som har ECU-er eller annen elektronikk, bør sørge for at det holder seg under 70 grader. Rent drivstofføkonomisk er det vel også en fordel at motoren henter så kald luft som mulig? Høy temp i motorrommet tyder vel ofte på dårlig sirkulasjon, så kanskje lurt å begynne der, slik generelt. Aldri målt i mitt eget motorrom, men tror jammen jeg skal ta noen prøvemålinger til sesongen. Tror også at en del skal være obs på hvor sensor for måler står plassert. Vil være forskjell på å ha den langt fremme i motorrommet, versus i bakkant i nærheten av turboene/eksosen. Personlig tror jeg det siste er mest riktig, da vil man hvertfall finne det varmeste punktet. Også ofte her luftfiltrene sitter, så interessant i en slik setting med. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Hulda ligger på ca. 45 grader, opp til 49 grader. Har ennå ikke sett 50 grader. I hht. en motorkompis bør jeg ikke få hetta får temperaturen går over 60 grader. Og--- Hulda har ikke turbo. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 7.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Høres bra ut, jeg har ikke registrert noen unormaltemperatur selv, men greit å vite hva den burde være og hva som er maks av akseptabelt ! Har litt å gjøre med at jeg vil montere noe i motorromet litt avhengig av temperaturen :) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
sap_2000 Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 (redigert) Om det er Efoyen du tenker på, så mener jeg å ha lest at det ikke var ideelt å montere de der det kan bli varmt. Men tipper tempen er vesentlig lavere lengst frem i motorrommet, f eks ved siden av tanken helt ned mot skrogbunnen. Redigert 7.Mars.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
MaSa Svart 7.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Ja Sap , den jeg tenkte på. Har undersøkt litt med dem som har dem fra før. Også sendte jeg en mAil til efoy og fikk beskjed om at det ikke var noen fare da det gjaldt lagring over lenger tid i i temp over ca 45 grader som var problemet. Forøvrig samme svar som jeg fikk av catano også, Så jeg monterer nok nede i kjølen mellom tanken og batteriene i en adskilt plass der. Så lenge svaret var som det var fra produsent regner jeg det som trygt:) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Teerex Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Jeg trodde det var snakk om å dyrke eføy i motorrommet.. men det blir kanskje litt mørkt Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.