Jump to content

Finne pluss og minus på en batterilader m/Multimeter?

dennrick

Recommended Posts

Hei,

Har glemt litt fra fysikkundervisningen, så her kommer et spørsmål mange sikkert har svaret på:

Jeg har en batterilader (220V inn/48 V output). Ledningene på output delen har røket og jeg skal lodde på en plugg som passer inn i det batteriet jeg skal lade opp. Det er en brun ledning og en blå ledning fra laderen.

Med et multimeter, så måler jeg +50V med den svarte (-) målepinnen på den brune ledningen og med den røde (+) målepinnen på den blå ledningen.

Hvilken av lednigene (den brune og den blå) skal på batteriets minus og pluss pol?

:smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Har du koblet ledningene riktig på multimeter så vises måleresultatet med et pluss (+) fortegn hvis den røde målepinnen er koblet til + strømkilde når du måler spenning. Snur du om målepinnene vil du få negativt fortegn (-) på måleresultatet. Det er kjekt å vite når du ønsker å finne en ledning som fører pluss (+)

Har du koblet ledningene riktig på multimeter så vises måleresultatet med et pluss (+) fortegn hvis den røde målepinnen er koblet til + strømkilde når du måler spenning. Snur du om målepinnene vil du få negativt fortegn (-) på måleresultatet. Det er kjekt å vite når du ønsker å finne en ledning som fører pluss (+)

Kjekt å vite :thumbsup:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Mange instrument viser ingen + i så tilfelle, kun - når man har rød ledning på - :)

Ikkje la dette inlegget danne tvil om kva som er rett. Innlegga ovenfor er korrekte! Dette innlegget var til info til kva som er tilfelle på mange multimeter/instrument. (har aldri brukt multimeter som viser +....)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...