Guest Avmønstret# Svart 9.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 Normal person, hmm, der kan det være mange som faller utenfor Testet en slik promillekalkulator nå, aldri gjort det før. Det som kanskje er verd å merke seg er at båten muligens må ligge lengre etter en fest en det mange tror. Dersom man glemmer seg bort og søler i seg 18 halvlitere går det 30 timer før promillen er under 0,2. http://www.promillekalkulator.no/ Trodde en var dau og ble fraktet i kiste langs veien fra Strømstad om en drakk 18 halvlitere... Sitér dette innlegget Link to post
Sone II Svart 9.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 (redigert) Noen som har link til det svenske regelverket her? :) https://polisen.se/Lagar-och-regler/Trafik-och-fordon/Trafik/Rattfylleri/#1 Sjöfylleri Gränsen för sjöfylleri Gränsen för sjöfylleri är 0,10 milligram alkohol per liter utandningsluft, som motsvarar ungefär 0,2 promille i blodet. Gränsvärdet gäller för fartyg, det vill säga alla farkoster som kan transportera personer eller gods över vatten, som antingen kan köras eller seglas med en hastighet av minst 15 knop eller har ett skrov med en största längd av minst 10 meter. Även om ovanstående kriterier inte uppfylls kan en påverkad person dömas för sjöfylleri, om personen inte kan framföra farkosten på ett betryggande sätt. Vid sjöfylleri är det inte bara den som framför fartyget som kan ställas till ansvar. Även den som har en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss kan göra sig skyldig till brott. På en fritidsbåt kan det vara den person som navigerar. Sjöfylleri ger böter eller fängelse i högst sex månader. Gränsen för grovt sjöfylleri Gränsen för grovt sjöfylleri är 0,50 milligram alkohol per liter utandningsluft, som motsvarar ungefär 1,0 promille i blodet. Även en påverkad skeppare som inneburit en avsevärd fara för sjösäkerheten, kan dömas för grovt sjöfylleri, även om gränsvärdet inte är uppnått. Grovt sjöfylleri ger fängelse i högst två år. Körkortsingripande Sjöfylleri kan påverka körkortsinnehavet för fordon men här görs en bedömning från fall till fall av Transportstyrelsen, som är körkortsmyndighet. Alkoholutandningsprov till sjöss Polisen och Kustbevakningen har rätt att ta alkoholutandningsprov till sjöss. En trafiknykterhetskontroll steg för steg Första steget i en trafiknykterhetskontroll är att båtföraren blåser i ett så kallat sållningsinstrument. Instrumentet ger utslag om alkoholhalten i utandningsluften är över straffbar gräns. Är värdet över gränsen är nästa steg att lämna utandningsprov i ett bevisinstrument, kallat Evidenzer. Den misstänkte får blåsa två gånger i bevisinstrumentet med 6-8 minuters mellanrum. Det sker vanligen på en båt, i en polisbuss eller på en polisstation. Från de båda utandningarna räknar instrumentet ut ett medelvärde på alkoholhalten i utandningsluften. Detta medelvärde används som grund för domstolsbeslut av straff och för körkortsåterkallelser. Redigert 9.Mars.2015 av Sone II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 9.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 Er det ikke bare å prøve? Skyve spaken fremover, eller hvordan det nå gjøres :-) Jeg vet hvor fort båten min kan gå. Men stoler politiet på det jeg oppgir? Det er vel neppe aktuelt med en fartdemo under en promillekontroll? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lars H. Svart 9.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 Hadde polisen påstått at min Saga27 kunne gå over 15 knop (det dobbelte av hva den kan), hadde jeg forlangt at de testet det! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
NilsPils Svart 10.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 (redigert) Hadde polisen påstått at min Saga27 kunne gå over 15 knop (det dobbelte av hva den kan), hadde jeg forlangt at de testet det! Tror du trygt kan ta deg en styrepils eller to i Sverige Lars. Men jeg har en halvplaner av type "one-off" som ikke gjør 15 knop. Redigert 10.Mars.2015 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 (redigert) Jeg vet hvor fort båten min kan gå. Men stoler politiet på det jeg oppgir? Det er vel neppe aktuelt med en fartdemo under en promillekontroll? Kjenner ikke disse prosessene men for at problemstillingen skal være relevant så må man først ha blåst og blitt tatt med promille. Om politiet da antar at båten din går over 15 knop, og du benekter det, så blir det vel opp til deg å sannsynliggjøre at den ikke går over 15 i retten vil jeg tenke. Eller er det ikke så enkelt tro? Tenker politiet og påtalemakt har funnet en grei måte å håndtere dette på. Finnes sikkert noe info på nett for de som søker. ------------- NB! Gjelder også båter "som kan seglast" i 15 knop eller mer. Ikke noe fylleseiling med seilbrett mao. Redigert 10.Mars.2015 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.