Jump to content

Eksospotte?


pensol

Recommended Posts

Ei lydpotte demper jo eksosstøyen fra motoren, så bare det er grunn nok til å ha ei montert på slangen. Et annet moment er det restvannet som ligger i slangen ved stopp av motor. Dette vannet renner tilbake til laveste punktet på eksosslangen. Hvis der ikke i alle fall er ei potte som tar en del av dette vannet, så kan du få deg en liten overraskelse. Vannet kommer i retur helt inn i motoren og vips så kommer kostnadene. Noen har sikker en bitter erfaring med dette. Først en vannlås,så ei potte og evt. en svanehals før utløpet og du er rimelig sikret.

 

Alle butikker som selger båtutstyr har utstyret du trenger.

Redigert av XD3P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Måtte rett og slett kikke litt i "boka mi" "diesel motor i båt" fra universa diesel. Og der anbefaler de som dere andre sier eksos potte og klaff. Nettopp pga fare for tilbake slag... :eek:

 

I min båt står motor rimelig høyt over vannlinje at det ikke kommer vann inn det er og langt strekk som gjør at vannet ikke slår tilbake.... min montasje er og orginal....

 

Så her var jeg litt kvikk i avtrekken og generaliserte... min feil.

 

(Forøvrig anbefales denne boken som kjøpes hos universal diesel tror den koster 198,-)

Link to post
Share on other sites

Vannet kommer i retur helt inn i motoren og vips så kommer kostnadene. Noen har sikker en bitter erfaring med dette.

Hei.

 

Yepp, kostet meg 50k! :cryin: Å starte en motor der 2 av 4 cylindre er fulle av vann, er hard kost selv for en Yanmar. Å komprimere vann er ikke like lett som å komprimere luft!

 

Les ellers mer om eksosanlegg i et notat fra Universal Diesel/Yanmar her.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...