pensol Startet 2.Mai.2005 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2005 Eksospotte? Jeg kjøpte en båt ihøst hvor eksosen går rett ut. Hva gjør egentlig en eksospotte?, bortsett fra å dempe utslipp? Gjør den noe med lyden? Hva slags "potte" kan jeg bruke? Motoren er en BMC 36hk, og er det noen forhandlere i Oslo-området? Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 2.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2005 Trenger du det på denne motoren? Jeg har 49hk perkins, ikke eksos potte, dog lang eksos slange samt god bøy LANGT over vannlinja bakerst.. Det funker aldelse bra... eksos potte demper lyd. Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 2.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2005 (redigert) Ei lydpotte demper jo eksosstøyen fra motoren, så bare det er grunn nok til å ha ei montert på slangen. Et annet moment er det restvannet som ligger i slangen ved stopp av motor. Dette vannet renner tilbake til laveste punktet på eksosslangen. Hvis der ikke i alle fall er ei potte som tar en del av dette vannet, så kan du få deg en liten overraskelse. Vannet kommer i retur helt inn i motoren og vips så kommer kostnadene. Noen har sikker en bitter erfaring med dette. Først en vannlås,så ei potte og evt. en svanehals før utløpet og du er rimelig sikret. Alle butikker som selger båtutstyr har utstyret du trenger. Redigert 2.Mai.2005 av XD3P (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 2.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2005 Vannet kommer i retur helt inn i motoren og vips så kommer kostnadene. Noen har sikker en bitter erfaring med dette. <{POST_SNAPBACK}> Ja, det har jeg. Se her Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 2.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2005 Måtte rett og slett kikke litt i "boka mi" "diesel motor i båt" fra universa diesel. Og der anbefaler de som dere andre sier eksos potte og klaff. Nettopp pga fare for tilbake slag... I min båt står motor rimelig høyt over vannlinje at det ikke kommer vann inn det er og langt strekk som gjør at vannet ikke slår tilbake.... min montasje er og orginal.... Så her var jeg litt kvikk i avtrekken og generaliserte... min feil. (Forøvrig anbefales denne boken som kjøpes hos universal diesel tror den koster 198,-) Sitér dette innlegget Link to post
torbit Svart 3.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2005 Godt råd fra "Sabeltann". Anbefaler deg å få tak i heftet "Avgassanlegg" fra Unipower (www.universal-diesel.no) som er spekkfull med gode råd for eksosanlegg. Gjør du det gæ'rnt er det fort gjort å ødelegge motoren! m.v.h. torbit Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2005 (redigert) Vannet kommer i retur helt inn i motoren og vips så kommer kostnadene. Noen har sikker en bitter erfaring med dette. Hei. Yepp, kostet meg 50k! Å starte en motor der 2 av 4 cylindre er fulle av vann, er hard kost selv for en Yanmar. Å komprimere vann er ikke like lett som å komprimere luft! Les ellers mer om eksosanlegg i et notat fra Universal Diesel/Yanmar her. Lars H. Redigert 3.Mai.2005 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Cirkeline Svart 3.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2005 Denne skissen viser hvor enkelt dette kan bli. https://baatplassen.no/bildearkiv/4/4447/vetuseksos.jpg Sitér dette innlegget Link to post
pensol Svart 3.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2005 Takk for tipset. dette skal jeg gjøre Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.