Jump to content

"overlaste" båthenger


Lenasmartin20

Recommended Posts

Hei! Har en ganske ny Gaupenhenger som er ifølge info om den kan ha båt på max 24 fot og ca 1600 kg, vurderer å bytte båt i år og har sett på en 27 foter som veier ca 2000 kg. Hvordan vil hengern tåle denne båten? erfaringer??? Skal uansett ikke på langtur med båt og henger, har ca 8 km å kjøre to ganger pr år!??! kom gjerne med erfaringer!

Link to post
Share on other sites

Hengeren tåler mest sannsynlig den nye båten, men blir du tatt i en kontroll venter en klekkelig bot.

 

Hadde det vært meg, ville jeg kalkulert inn ny henger i budsjettet.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Eg ville ikkje ha gamblet på det.

pleier å vere enkelt å selge brukte båthengere, så er vel ikkje så mangen kroner opp til ein som egner seg Til nye båten.

hvilke båt er det du vil bruke den til?

Om du alikevel velger å gjøre dette, så håper eg du kjører på ein god vei, med ein bil med litt tyngde, avlast hjulene på hengeren under lagring. Og forsikring treng du ikkje da du sannsynligvis må se langt etter erstaning om transporten går dårlig.

Link to post
Share on other sites

overlaste sånn kunne jeg vurdert om det var snakk om ren opplagshenger som ikke skulle ut på vei. Ellers ikke

Wallas Service, on 07 Mar 2015 - 21:11, said:

Hengeren tåler mest sannsynlig den nye båten, men blir du tatt i en kontroll venter en klekkelig bot.

Hadde det vært meg, ville jeg kalkulert inn ny henger i budsjettet.

 

 

Er vel stor sjanse for at lappen ryker også...?

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Går sikkert bra, skjølv om eg synst hengerene er svake i utgangspunktet for godkjent last.

 

Trur eg ville ha byttet henger også. Selg den mens den enno er heil, da slepp du å sitte med en defekt og en ny henger:)

Stikk innom forhandler og sjekk om det er tekniske forskjeller på hengerene. Ståltykkelse, draband, etc. Ofte er det slik at hengere er godkjent for ei vektklasse pga kva som står stempla på aksler og drag, men skjølve hengeren kan være heilt lik en større modell:)

Link to post
Share on other sites

Bytt hengeren, vist du blir stoppet av Onkel har du brukt opp pengene du tror du sparer. Er vel også en sjangse for at lappen ryker. Skulle du være så uheldig og komme opp i et uhell med den bakpå bilen vil du vel risikere at du får stor reduksjon i utbetalingen for både båt og bil vist forsikkringen vil dekke noe som helst.

Link to post
Share on other sites

Gaupen hengere er spinkelt bygd. Så oppgitt max vekt er max av det man bør belaste dem. Skulle du være uheldig og komme ut for en ulykke med overvekt er du i saksa. Så det er ikke verd å gamble med noen kg...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Sørlandet2 har et veldig godt poeng i post #3, noe som fører til at bilens- og hengerens kjøreegenskaper reduseres. I tillegg har du en vektøkning på mer enn 20%, og det er ikke utenkelig at hengeren du skulle hatt til din nye båt har kraftigere bremser enn hva tilfellet er på den hengeren du allerede har.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...