teetee Startet 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 7.Mars.2015 Monterte 40 w solcellepanel med ekstern regulator på forbruksbatterier i sommer. Motoren (VP) har en dynamo som lader forbruksbatterier og en dynastart som lader startbatteri. På slutten av sesongen ladet verken dynamo eller dynastart. Kan solcellepanelet ha ført til skader på dynamo/dynastart eller regulatorer? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Hvordan ser du/merker du at de ikke lader? Har du amp meter eller voltmeter montert? Eller på annen måte? Sitér dette innlegget Link to post
teetee Svart 7.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 (redigert) Har digitalt voltmeter, og ser ingen spenningsøkning fra hvilestilling og når jeg starter motoren. Redigert 7.Mars.2015 av teetee (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Jeg kan ikke skjønne at regulatoren for det lille solcellepanelet skulle være synderen. Så da er det å tenke andre årsaker. Aller først, hva med kilereimen til dynamoen? Er den hel og ikke så slakk at den slurer? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
teetee Svart 7.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Kilereima er både hel og stram. Hadde lading sammen med solcellepanelet et par mnd før både dynamo og dynastart sluttet å lade. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Hva er spenningen da, før/etter oppstart? Tenker litt i retning av at du nå har stort sett "toppladede" batterier allerede før oppstart, i forhold til før montering av solceller. En annen ting som er greit å vite er ut-spenningen på regulatoren til solcellene på en passe fin dag. Høres litt rart ut at både dynastarter og dynamo tar kveld samtidig, og ikke lenge etter at solceller er montert. Om solcelleregulatoren feks er litt "hardt stilt" med høy ladespenning, i kombo med at dynamoen leverer i underkant av hva den bør så er det ikke sikkert du ser allverdens forskjell på voltmeteret. Er voltmeteret tilkoblet kun ene batteribanken, eller har du velger så du kan sjekke begge/evt to voltmeter? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Hva med lading fra solcellepanelet, får du lading derfra? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
teetee Svart 7.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Panelet lader. Koblet fra panelet, på de siste turene i høst. Etter det fikk jeg ikke lading fra dynamo. Fra hvilespenning på 12,2-12,3 skjedde ingenting etter oppstart av motor. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 Kan ikke på noen måte klare å se for meg hvordan et solsellepanel skulle kunne ødelegge dynamoen. Tror nokk du må lete etter feilen et annet sted. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Heller mot teorien til Sjøfare. At batteriene er fulle. Merker det selv, ikke alltid laderen slår inn med en gang. I sollys og med ubrukt båt kan ladespenningen fra solcelle være så høy at dynamo tar seg fri. Prøv å tappe ned litt, feks kjøre varmeaparatet etc en stund først. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Sjøfare Svart 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Er det sånn å forstå at dynamo sluttet å lade da du koblet fra panelet, eller koblet du fra panelet etter mistanke om at dynamo ikke ladet? 12,2 er lavt ja... Husker du hva voltmeteret lå på "normalt" før? Virker ladelampa? Altså lyser før oppstart, slokker under gange? (De fleste standard dynamoer må ha denne intakt. Ingen lampe = ingen lading). Sitér dette innlegget Link to post
Gutek Svart 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Jon Winge skriver i boka "Strøm om bord"at små og middles solcelleppanel kan kobles direkte uten spenningsregulator da de gir så små strømstyrker at det ikke betyr noe,Men om en gjør dette må en sette en diode i kretsen slik at panelet ikke tømmer batteriet når det er mørkt .dvs.strømmen går tilbake gjennom panelet !Du har regulator så du skulle være sikker.Panelet har sikkert toppladet batteriene,men pass på ladelampa likevel ! Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Panelet lader. Koblet fra panelet, på de siste turene i høst. Etter det fikk jeg ikke lading fra dynamo. Fra hvilespenning på 12,2-12,3 skjedde ingenting etter oppstart av motor. Overså dette innlegget. Utelukker jo teorien om fulladet batteri det. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lars H. Svart 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Da du koblet fra panelet,og jeg går ut fra at det er utgangen av regulatoren mot batteriene du mener, du har ikke samtidig vært borti en eller annen felles minuskabel fra dynamo? Hvor målte du disse 12,2-12,3 voltene, rett på batteriet? Hva med å måle rett på utgangen av dynamoen? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
teetee Svart 8.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Da du koblet fra panelet,og jeg går ut fra at det er utgangen av regulatoren mot batteriene du mener, du har ikke samtidig vært borti en eller annen felles minuskabel fra dynamo? Hvor målte du disse 12,2-12,3 voltene, rett på batteriet? Hva med å måle rett på utgangen av dynamoen?Neida, har ikke koblet fra noe annet. Har målt på batteripolene, ikke på dynamoen. Hvor måler jeg det på dynamoen? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Du måler mellom der den tykke plusskabelen til batteri pluss kommer ut av dynamoen, og enten på huset av dynamoen eller dersom det er egen minuskabel til batteri minus der denne går ut fra dynamoen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.