janpotet Startet 8.Mars.2015 Del på Facebook Startet 8.Mars.2015 som tittel sier. har ett hull i skroget, under vannlinja. virker som forrige eier har reparert dette rett før salget, for gikk ikke mange turene før båten tok inn vann. så dette må man jo få reparert. har lest meg gul og grønn på internett for å finne ut om jeg skal velge polyester eller epoxy. ser ut som dette avhenger av hva båten er laget av? Noen som vet hva shetland båtene er laget av og må repareres med? Sitér dette innlegget Link to post
janpotet Svart 10.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 ingen? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 de er nok lagd av glassfiberarmert polyester. Kan repareres både med polyester og epoxy. Polyester er billigere og vanligere å bruke, og helt kurant. Epoxy er dyrere, fester og limer nok bedre. Men anbefales ikke å bruke epoxy først og så polyester oppå. Viktigste her er nok grunnarbeidet. Slip rent , avdekk skadens omfang, la tørke ut, vaske med aceton. Samt arbeide i gunstig temperatur slik at det herder som det skal. Du får legge ut noen bilder Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hank Svart 10.Mars.2015 Del på Facebook Svart 10.Mars.2015 Reparasjoner av hull under vannlinjen bør overlates til fagfolk hvis du er uerfaren selv. En fordel med samme material til reparasjon (polyester) er at bruddstyrken i området blir jevn. Sitér dette innlegget Link to post
janpotet Svart 19.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2015 takker for svar. overlate til fagfolk skulle man gjerne gjort, men koster fort mer enn båten er verdt. ser fremgangsmåten av andre her på forumet, så det ser ut som greit skuring. problemet var bare det med materialvalg. igjen, takk for hjelpa folkens! se om ikke det dukker opp noen bilder når jeg får dratt av presenninga. fortsatt for kaldt å holde på med slikt ute, så da kan båten kose seg i teltet sitt litt til, hehe. Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 19.Mars.2015 Del på Facebook Svart 19.Mars.2015 Jeg ville helt klart gått for epoxy, det er dyrere men er også helt vanntett, i motsetning til polyester. Polyester funker det også, bevares, men fordrer at overflaten blir ordentlig primet. Siden jeg muligens er litt småparanoid av meg liker jeg å være sikra i alle bauger og kanter :-) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.Mars.2015 Del på Facebook Svart 20.Mars.2015 primet? mener du da på utsida av reparasjonen? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Janoho Svart 20.Mars.2015 Del på Facebook Svart 20.Mars.2015 (redigert) Min fremgangsmåte. få oversikt over skadeområdet, skjær ut laminat som er knust eller delaminert (hvitt og bruket opp) Deretter sliper du deg utover i en fas ca 20 cm, det skal altså være i null ved skadestedet (tynnest) og gradvis tykkere lenger ut. (slip med en flapdisc og vinkelsliper, husk maske)Aller helst bør du komme til både på innsiden og utsiden. jeg sliper overflate litt med grovt slipepapir og rufser det til, deretter vasker med aceton med en klut som ikke loer. Avhengig av skadens beskaffenhet må du kanskje lage en form å støpe mot. Det kan deretter starte å blande polyester og duk i riktig forhold, husk at temperaturen bør være over 15 grader og ikke for høy luftfuktighet. du bruker en pensel til å mette duken og en aluminium rulle til å presse ut luft, rulle over med denne mange ganger. Bygg ikke mer enn 3-4 lag samtidig og la dette tørke til dagen etterpå. Bygg opp til ønsket tykkelse, husk at du skal ha plass til sparkel også. Når alt har herdet etter noen dager kan du gå på med epoxy sparkel, denne våtsliper du når det har herdet og vil få en glatt overflate.siden epoxysparkelen sikkert er i feil farge ruller du over med primer og deretter bunnstoff. Husk at det ikke er kritisk om du bruker epoxy eller polyester men at temperatur, renslighet på arbeidsstykket og riktig blandingsforhold teller mer. Det bør heller ikke gå mer enn 48 timer før du legger på neste lag når du støper, slip i såfall overflaten og avfett med aceton hvis det tar lengre tid. Det er kjempeviktig med HMS her, skikkelig maske og hansker (epoxy er på mange måter farligere enn polyester) Redigert 20.Mars.2015 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.Mars.2015 Del på Facebook Svart 20.Mars.2015 gode råd fra Janoho her ^ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
janpotet Svart 23.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2015 ja det må jeg si. helt suverent! =) kommer til fra begge sider, så burde være muligheter for å få det bra ja. noen produsenter som er å anbefale fremfor andre? titta på west fra maritim. Sitér dette innlegget Link to post
okristi Svart 23.Mars.2015 Del på Facebook Svart 23.Mars.2015 (redigert) Jeg har svært gode erfaringer med West System epoksy. Ikke minst fordi de leverer doseringspumper og har svært gode bruksanvisninger til deres produkter. Jeg har også god erfaring med polyester kjøpt på Biltema. De har også epoksy, men den har jeg ikke fått brukt enda. Jeg skal snart i gang med epoksy på mitt Selco prosjekt. Tenker jeg skal smøre epoksy på alt under vannlinjen for å få god vanntetthet. Har også litt småskader som skal repareres med epoksy. Redigert 23.Mars.2015 av okristi (see edit history) Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
janpotet Svart 11.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2015 kokte litt bort den tråden her gitt. takk for tips og råd. båten er nå sjøsatt, og foreløpig er den tett og fin. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.