Jump to content

Teak som har mistet glansen-hva gjør jeg ?


åmøybu

Recommended Posts

Jeg har en 40`Trawler med veldig mye teak i salonger og lugarer. I hovedsalongen er det noe solbleking og jeg vil gjerne tilbakeføre interiøret til fordums glans og farge. Det finnes og ett par plasser hvor det har vært lekkasje (tett og fint nå) men der skal jeg felle inn nytt panel. Jeg bruker Benar ute, men det egner seg ikke så godt inne synes jeg. Vil gjerne ha en fin og profesjonell overflate.

 

1.

Hva pusser jeg med ?

 

2.

Hva farger jeg med ? Noe av teaken er lys og den vil jeg gjerne få lik den øvrige innredningsfargen som er noe mørkere...

 

3.

Hvilken lakk egner seg best til å få en blank og mekanisk sterk overflate ?

 

Takker til den som vil "undervise"

 

 

Link to post
Share on other sites

Heisann! gammel lakk kan fjernes med varme (forsiktig) og skrape, tilslutt går du over med en skarp og god sikling slik at overflatene blir helt slette, med sikling har du kontroll inntil kanter og i hjørner. Det finnes mange forskjellige beiser du kan bruke for å motvirke solbleking. Hardins har flere farger, kan hende du må blande deg frem til din egen mix for å matche omliggende treverk! Til overflatebehandling av interiør har jeg brukt Epifanes lakk, først noen lag med helt klar lakk og så et toppstrøk med silkematt, jeg liker overflater som ikke reflekterer alt for mye! Til vedlikehold så bruker jeg litt møbelpolish etter støvtørking.

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Da skal jeg prøve det. Det er igrunnen sikling som gir best kontroll med hva en gjør, så det prøver jeg. Må rett og slett handle inn en varmepistol da, så blir det gang !

 

Epifanes lakk sier du. Da mener du interør lakk ? For de lager kanskje mange forskjellige lakktyper ?

 

 

Tusen takk for gode råd !

 

Nå gleder jeg meg !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...