tekniker3 Startet 8.Mars.2015 Del på Facebook Startet 8.Mars.2015 Dersom motoren er avslått, og startbryteren står i OFF måler jeg en krypstrøm på 50mA fra batteriet. Egentlig mener jeg denne burde være 0, og lurer på om det er designet slik eller om det er en krypstrøm som er ute og går... Problemet er at batteribryteren burde være unødvendig å betjene, men når båten ligger i opplag bør batteribryteren slås av da batteriet blir tappet ned iløpet av et par måneder. (60Ah/0.05Ah=1200hrs 1200hrs/24hrs=50dager) Skal jeg jakte på krypstrøm eller skal det være sånn? https://baatplassen.no/bildearkiv/56/56925/untitled.gif Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøfare Svart 8.Mars.2015 Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 Kjenner ikke denne motoren, så nå er jeg nok på litt tynn is... Men iflg skjemaet så er jo el opplegget på denne relativt enkelt. Er det sånn at du har en ledning som går fra + på starter, til dynamo og videre til tenningslås? Hvis det er tilfelle så kan det jo være greit å se om det er over dynamoen (tror mest på det) eller over tenningsbryteren du har denne forbrukeren? Om det er over tenningslås vil jeg påstå at dette klart er en feil, og at det er selve tenningsbryteren som er problemet. Om det er dynamoen så er jeg litt mer usikker... Men jeg TROR ganske bestemt at du skal ha 0 i strømtrekk med tenningslås av uansett... Går ut fra at instrumentet du bruker er kalibrert til 0 før test, hvis det er et "litt eldre" instrument. Har vært borti instrumenter der det må gjøres før ADC målinger, mens AAC ikke trenger det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NorWolf Svart 8.Mars.2015 Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 Du må også ha i tankene evt. radio og klokker ombord som kan være direktekoblet til batteriet for å kunne opprettholde kanalminne. Hvis du ikke har noe sånt ombord så er det nok et overslag/krypstrøm en eller annen plass. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lady B Svart 8.Mars.2015 Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 Et voltmeter som er koblet utenom hovedbryter trekker strøm... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 8.Mars.2015 Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 kanskje prøva først å kobla frå den raude ledningen på dynamoen, og sjå om lekkstrømmen forandrer seg. prøv so å kobla frå den tjukkaste ledningen på tenningslåsen, og sjå om lekkstrømmen forandrer seg. der du finn forandring har du ein "synder". Men er det so enkelt? fins der installasjon utenom, landterner, andre lamper, vinduspussere - ein ting om gangen, der det er ingen forandring er friskmeldt. Magne Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tekniker3 Svart 9.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2015 Jeg tror det er generatoren som er synderen, denne er koblet på batteriet direkte fast. Alle andre forbrukere og dill og dall har egen hovedbryter. Om generatoren har skit i seg eller om det skal være sånn vet jeg ikke. Tok ut alle sikringer og da er det bare generatoren som er innkobla... tror jeg. Er en 30A sikring på motoren. En bil generator er jo koblet på samme måten og der er det ikke krypstrøm igjennom diodene. Ser ingen annen løsning enn å installere en ny batteribryter som er lettere tilgjengelig for betjening slik at jeg ikke slurver med å ikke skru den av når båten forlates... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøfare Svart 9.Mars.2015 Del på Facebook Svart 9.Mars.2015 Lett tilgjengelig hovedbryter er jo uansett en fordel. Men det er jo en fare for at ting holder på å skje med dynamoen din også. Jeg ville tatt en prat med noen som virkelig kan dynamo, feks disse her http://www.fylling.no/ Her har jeg både kjøpt byttedynamo (og starter) samt fått reparert dyre dynamoer selv. Eller denne karen? http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=31895988&searchclickthrough=true&listPos=6&searchQuery=dynamo Tror disse kan gi deg et sikkert svar på hva dette er. Alternativt noen nærmere der du bor? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Marius Svart 4.Mai.2016 Del på Facebook Svart 4.Mai.2016 Hei Jeg har også samme problemet i min NB 870 med Yanmar 6lpa-dte. Måler en strøm fra startbatteriet til motoren på 50 mA. Er det flere som har synspunkter på hvor problemet kan sitte? Vennlig hilsen lmy Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seasu Svart 4.Mai.2016 Del på Facebook Svart 4.Mai.2016 (redigert) Høres ut som laderelet/skillerele som stjeler litt Redigert 4.Mai.2016 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Svart 13.Mai.2019 Del på Facebook Svart 13.Mai.2019 (redigert) Fant dere utav dette? Har tilsvarende problemer selv og er usikker på hvor begynne å lete.. Mitt skillerele er pro-splitt-r og motoren en 2gm20. Måler 7.2 med multimeter på 200mA. Er det 7.2 mulliampere, eller er det 72? Redigert 13.Mai.2019 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
Sørlandet2 Svart 13.Mai.2019 Del på Facebook Svart 13.Mai.2019 Når du måler ampere(strøm) med et multimeter, så må det kobles i serie for å få korrekt måling. Ser ut som du måler over batteribryteren/hovedstrøm-bryteren med bryteren på? Det blir bare surr. Enten må du koble av en batteripol, å sette måleinstrumentet i serie. Eller du kan måle over over batteribryter/hovedstrøm-bryter i av posisjon. (Ampermeteret skaper da gjennomgang over batteribryter/hovedstrøm-bryter i av posisjon) Ellers er det jo en grunn til det er en batteribryter som brukes i båt, det vil alltid være en forbruker som trekker. Min mening helt normalt. Enkel film her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Svart 14.Mai.2019 Del på Facebook Svart 14.Mai.2019 Kjekk film Sørlandet2 skrev for 10 timer siden: Når du måler ampere(strøm) med et multimeter, så må det kobles i serie for å få korrekt måling. Enten må du koble av en batteripol, å sette måleinstrumentet i serie. Jeg har tatt av pluss kabel på start batteri, og måler mellom batteripolen og kabelen. Multimeteret er instilt på på 20mA og leser da -5,15 (se bildet under) Iflg en annen tråd her er det bekreftet at dette er 5,15 milliampere. Håper det stemmer og at det ikke er 5,15 Ampere som han i filmen sa, men han hadde vel innstilt på 10A, ikke 20mA tror jeg, så han har nok ett annet instrument å måle med tipper jeg. Jeg har forstått det som, at 5 milliampere er så lite at det ikke er noe å bry seg med. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
Sørlandet2 Svart 14.Mai.2019 Del på Facebook Svart 14.Mai.2019 Erik skrev 13 minutter siden: Kjekk film Jeg har tatt av pluss kabel på start batteri, og måler mellom batteripolen og kabelen. Multimeteret er instilt på på 20mA og leser da -5,15 (se bildet under) Iflg en annen tråd her er det bekreftet at dette er 5,15 milliampere. Håper det stemmer og at det ikke er 5,15 Ampere som han i filmen sa, men han hadde vel innstilt på 10A, ikke 20mA tror jeg, så han har nok ett annet instrument å måle med tipper jeg. Jeg har forstått det som, at 5 milliampere er så lite at det ikke er noe å bry seg med. Da stemmer det. Var bare uklart i ditt første innlegg ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.