Jump to content

Yanmar trekker 50mA fra batteriet, hvilestrøm eller krypstrøm?


tekniker3

Recommended Posts

Dersom motoren er avslått, og startbryteren står i OFF måler jeg en krypstrøm på 50mA fra batteriet.

 

Egentlig mener jeg denne burde være 0, og lurer på om det er designet slik eller om det er en krypstrøm som er ute og går...

 

Problemet er at batteribryteren burde være unødvendig å betjene, men når båten ligger i opplag bør batteribryteren slås av da batteriet blir tappet ned iløpet av et par måneder. (60Ah/0.05Ah=1200hrs 1200hrs/24hrs=50dager)

 

Skal jeg jakte på krypstrøm eller skal det være sånn?

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/56/56925/untitled.gif

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke denne motoren, så nå er jeg nok på litt tynn is... Men iflg skjemaet så er jo el opplegget på denne relativt enkelt.

 

Er det sånn at du har en ledning som går fra + på starter, til dynamo og videre til tenningslås?

Hvis det er tilfelle så kan det jo være greit å se om det er over dynamoen (tror mest på det) eller over tenningsbryteren du har denne forbrukeren?

 

Om det er over tenningslås vil jeg påstå at dette klart er en feil, og at det er selve tenningsbryteren som er problemet. Om det er dynamoen så er jeg litt mer usikker...

Men jeg TROR ganske bestemt at du skal ha 0 i strømtrekk med tenningslås av uansett...

 

Går ut fra at instrumentet du bruker er kalibrert til 0 før test, hvis det er et "litt eldre" instrument. Har vært borti instrumenter der det må gjøres før ADC målinger, mens AAC ikke trenger det.

Link to post
Share on other sites

kanskje prøva først å kobla frå den raude ledningen på dynamoen, og sjå om lekkstrømmen forandrer seg.

prøv so å kobla frå den tjukkaste ledningen på tenningslåsen, og sjå om lekkstrømmen forandrer seg.

der du finn forandring har du ein "synder". Men er det so enkelt? fins der installasjon utenom, landterner, andre lamper, vinduspussere - ein ting om gangen, der det er ingen forandring er friskmeldt.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er generatoren som er synderen, denne er koblet på batteriet direkte fast. Alle andre forbrukere og dill og dall har egen hovedbryter. Om generatoren har skit i seg eller om det skal være sånn vet jeg ikke.

 

Tok ut alle sikringer og da er det bare generatoren som er innkobla... tror jeg. Er en 30A sikring på motoren.

 

En bil generator er jo koblet på samme måten og der er det ikke krypstrøm igjennom diodene.

 

Ser ingen annen løsning enn å installere en ny batteribryter som er lettere tilgjengelig for betjening slik at jeg ikke slurver med å ikke skru den av når båten forlates...

Link to post
Share on other sites

Lett tilgjengelig hovedbryter er jo uansett en fordel. Men det er jo en fare for at ting holder på å skje med dynamoen din også.

 

Jeg ville tatt en prat med noen som virkelig kan dynamo, feks disse her http://www.fylling.no/ Her har jeg både kjøpt byttedynamo (og starter) samt fått reparert dyre dynamoer selv.

Eller denne karen? http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=31895988&searchclickthrough=true&listPos=6&searchQuery=dynamo

Tror disse kan gi deg et sikkert svar på hva dette er.

 

Alternativt noen nærmere der du bor?

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 3 år senere...

Fant dere utav dette? Har tilsvarende problemer selv og er usikker på hvor begynne å lete.. 

Mitt skillerele er pro-splitt-r og motoren en 2gm20.

Måler 7.2 med multimeter på 200mA. Er det 7.2 mulliampere, eller er det 72?

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Når du måler ampere(strøm) med et multimeter, så må det kobles i serie for å få korrekt måling. Ser ut som du måler over batteribryteren/hovedstrøm-bryteren med bryteren på? Det blir bare surr. 

 

Enten må du koble av en batteripol, å sette måleinstrumentet i serie. Eller du kan måle over over batteribryter/hovedstrøm-bryter i av posisjon. (Ampermeteret skaper da gjennomgang over batteribryter/hovedstrøm-bryter i av posisjon)

 

Ellers er det jo en grunn til det er en batteribryter som brukes i båt, det vil alltid være en forbruker som trekker. Min mening helt normalt. 

 

 

Enkel film her. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Kjekk film :thumbsup:

 

Sørlandet2 skrev for 10 timer siden:

Når du måler ampere(strøm) med et multimeter, så må det kobles i serie for å få korrekt måling. 

 

Enten må du koble av en batteripol, å sette måleinstrumentet i serie.

 

Jeg har tatt av pluss kabel på start batteri, og måler mellom batteripolen og kabelen.

Multimeteret er instilt på på 20mA og leser da -5,15 (se bildet under)

Iflg en annen tråd her er det bekreftet at dette er 5,15 milliampere.

Håper det stemmer og at det ikke er 5,15 Ampere som han i filmen sa, men han hadde vel innstilt på 10A, ikke 20mA tror jeg, så han har nok ett annet instrument å måle med tipper jeg.

 

Jeg har forstått det som, at 5 milliampere er så lite at det ikke er noe å bry seg med.

amp_m%C3%A5ling.jpg.42811d8dd72638b9e0f586b6538207e4.jpg

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Erik skrev 13 minutter siden:

Kjekk film :thumbsup:

 

 

Jeg har tatt av pluss kabel på start batteri, og måler mellom batteripolen og kabelen.

Multimeteret er instilt på på 20mA og leser da -5,15 (se bildet under)

Iflg en annen tråd her er det bekreftet at dette er 5,15 milliampere.

Håper det stemmer og at det ikke er 5,15 Ampere som han i filmen sa, men han hadde vel innstilt på 10A, ikke 20mA tror jeg, så han har nok ett annet instrument å måle med tipper jeg.

 

Jeg har forstått det som, at 5 milliampere er så lite at det ikke er noe å bry seg med.

amp_m%C3%A5ling.jpg.42811d8dd72638b9e0f586b6538207e4.jpg

Da stemmer det.

Var bare uklart i ditt første innlegg ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...