rolandsnekke Startet 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Startet 8.Mars.2015 (redigert) Hallo. Har nettopp gått til anskaffelse av en 23 fot roland snekke, med sole 18 diesel motor, båten er bygd i hjembyen min Kristiansand, på hannevika båtbyggeri(mener jeg å vite). Planen er å bruke denne mest til fiske og men også tøffe turer på sommeren. Grunnen til at jeg gikk til anskaffelse av denne båten var at prisen var overkommelig og størrelse var greit for meg og det var 2 styreposisjoner med speed/gir. Har ikke hatt snekke før, drev å fisket med en 14 fot vernøy med 9,9 i fjord. Over til mine planer å gjøre med den: Første prosjekt er å få lagd selvlensende dekk, har dere noe tips til hva jeg burde gjøre(hvor høyt burde jeg bygge opp, hvor store hull i skrog, åssen materiale, luker til aksling og motor rom, generelt bare info om det hvis dere har, er tømrer selv så arbeidet skal nok gå greit ) Videre er planen også å gå til anskaffelse av kartplotter og teine haler, er veldig usikker på om jeg skal gå for hydraulisk eller eletrisk(tips ) Montere noe dekkslys, anlegg for å få noe grei musikk på turen(tøffelyden er trivelig den og ) og bare gjøre den i grei stand. Trenger forresten også tips og innspill til et bra navn på båten( er det ikke kvinne navn det pleier å være på båter?? ) bilder av båten: Håper det er noen som har noe greie innspill og tips, setter stor pris på det ! Redigert 8.Mars.2015 av rolandsnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 8.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2015 Trenger ikke gjøre noe som helst, den ser jo perfekt ut slik den er :-) sjarmerende båt :-) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 9.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 Trenger ikke gjøre noe som helst, den ser jo perfekt ut slik den er :-) sjarmerende båt :-) Enig! Med selvlensende dekk må du ha relativt store hull i skrogsidene. Du må også ha luke® med godt drenerte kanter for tilgang under dørken. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Nero II Svart 9.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 Hei, jeg tror du har en Rolandsnakke fra elva - ikke fra Hannevika. De var to brødre som valgte å lage båtbyggeriene sine på ulike steder. Testen er at han i elva var tidlig ute med å lage bæreplan akter, mens han i Hannevika ikke brukte det i det hele tatt. Når det gjelder selve prsojektet ditt, så er der en ganske så fin tråd om en som er i gang med samme oppgave å en skilsø 23. Den kan du med fordel sjekke! Sitér dette innlegget Link to post
rolandsnekke Svart 9.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 Trenger ikke gjøre noe som helst, den ser jo perfekt ut slik den er :-) sjarmerende båt :-) hehe ja syns det var en fin båt, gleder meg til å hente den hjem i morgen men selvlensende må jeg ha så jeg kan spyle av fiskeblod og alt som hører til fiske Hei, jeg tror du har en Rolandsnakke fra elva - ikke fra Hannevika. De var to brødre som valgte å lage båtbyggeriene sine på ulike steder. Testen er at han i elva var tidlig ute med å lage bæreplan akter, mens han i Hannevika ikke brukte det i det hele tatt. Når det gjelder selve prsojektet ditt, så er der en ganske så fin tråd om en som er i gang med samme oppgave å en skilsø 23. Den kan du med fordel sjekke! aha kan det stemme at det er kristiansand båtbyggeri? den er jo ganske likt kb 22 skroget. takk for tips, skal sjekke det ut Sitér dette innlegget Link to post
rolandsnekke Svart 9.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 (redigert) har lest litt rundt på nettet, på forumet osv. OG blei plutselig veldig itvil om det er så lurt å lage selvlensende dekk på båten min. Lest mye om at den vil gynge mere og at det generelt ikke er så lurt på så "små" båter for dørken må bygges ganske høyt over vannlinja. Planen min bikker litt mere over på å kanskje legge på 23x48 eller 30x48 lekter også ny finer plate rett oppå det gamle( for å få litt større dekksplass) og støpe ny glassfiber med vanntette luker osv. Men så kommer problemet at hvis jeg lager det så tett så må jeg jo ned å øse båten og det har jeg ikke lyst til da tenkte jeg på at det må vel gå ann å lage til en slags "sluk" slik at vannet renner ned til ei pumpe som pumper det ut igjen? hva tror folk om den planen? tips mottas med stor takk! Redigert 9.Mars.2015 av rolandsnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sander5113 Svart 9.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 (redigert) har en noe lune lik snekke den har noen selvlensene hull kan kanskjefå lakt ut et bilde der det viser hvordan det er gjort Redigert 9.Mars.2015 av Sander5113 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rolandsnekke Svart 9.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 har en lignene båt bare litt støre hadde ikke gjort noe slikt tenkte du på da? ikke lage selvlensende eller den siste "planen" min? Sitér dette innlegget Link to post
Sander5113 Svart 9.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 nei skrev feil miss forsto Sitér dette innlegget Link to post
Sander5113 Svart 9.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 den snekken eg har er litt lik men den er selvlensene eg kan få lagt ut et bilde av det sann som det er laget Sitér dette innlegget Link to post
rolandsnekke Svart 9.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 den snekken eg har er litt lik men den er selvlensene eg kan få lagt ut et bilde av det sann som det er laget Jatakk Sitér dette innlegget Link to post
Sander5113 Svart 9.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 men det må bli i løpet av uken vet ikke om eg skalder med det første men ka se om eg finner et bilde på internett vet ikke helt hva den hetter så men eg skal finne det så fort som mulig Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 9.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 Ja, hvis jeg har rett er din båt langt på vei identisk med en KB 22, og de leverte den i fiskeutgave, og jeg mener å huske at den så slik ut som den du har i overbygget. Når det gjelde rplanen din, kan jeg si at jeg har en Tromøy 23, som er en båt som er mye mer utbygd enn din. Den har det vært noen stygge dødsulykker med når den har vært utstyrt med selvlensende dekk. Jeg har ikke det i min, men i grov sjø virker dekket plutselig veldig høyt. Så jeg tror også jeg ville tenkt alternativt. Mitt alternativ var at jeg la presenning over, for å holde vann ute, og så hadde dobbelt lensepumpeanlegg nedi kjølrenna. Jeg fornya dekket, men la det ikke høyere enn det den kom fra verftet med. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 9.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 Vist dekket er 5- 10 cm over vann kan du lage selvdrenering (vist du tør,ved åpen båt må en være nøye på at ikke løv eller annet tetter dreneringshullet :-) hull i dekk,slange med stoppekrane,videre ut i hull i skuteside/hekk litt lavere en hull i dekk. Gjøres på eget ansvar. Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 10.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 Erfaringene fra Tromøybåtene som er gått ned er at en skal være forsiktigmed selvlensende dekk på så små båter. Den siste ulykken hadde en garnhaler, og når den trakk til, ble båten liggende på skrå og dermed fungerte lensehullene omvendt. Kombinert med sjø var det nok. I en annen ulykke, såvidt jeg vet, så var det en inspeksjonsluke over propellen som brast da båten fikk vann inn over dekk. Det er vanskelig å få vite hva som har skjedd, men for den siste ulykka har jeg snakka med de som kjøpte båten da den ble hevet. Sitér dette innlegget Link to post
rolandsnekke Svart 10.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 Erfaringene fra Tromøybåtene som er gått ned er at en skal være forsiktigmed selvlensende dekk på så små båter. Den siste ulykken hadde en garnhaler, og når den trakk til, ble båten liggende på skrå og dermed fungerte lensehullene omvendt. Kombinert med sjø var det nok. I en annen ulykke, såvidt jeg vet, så var det en inspeksjonsluke over propellen som brast da båten fikk vann inn over dekk. Det er vanskelig å få vite hva som har skjedd, men for den siste ulykka har jeg snakka med de som kjøpte båten da den ble hevet. Det er ikke bra, men hva tror du er ei god løsning da? Har du noe ideer Sitér dette innlegget Link to post
rolandsnekke Svart 10.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 Erfaringene fra Tromøybåtene som er gått ned er at en skal være forsiktigmed selvlensende dekk på så små båter. Den siste ulykken hadde en garnhaler, og når den trakk til, ble båten liggende på skrå og dermed fungerte lensehullene omvendt. Kombinert med sjø var det nok. I en annen ulykke, såvidt jeg vet, så var det en inspeksjonsluke over propellen som brast da båten fikk vann inn over dekk. Det er vanskelig å få vite hva som har skjedd, men for den siste ulykka har jeg snakka med de som kjøpte båten da den ble hevet. Det er ikke bra, men hva tror du er ei god løsning da? Har du noe ideer Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 10.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 (redigert) Selvdrenering med stoppekrane sa jeg jo :) da slipper du iallefall pumpe ut vannet. Mange båter har det idag. Dog ikke det samme som selvlensende. Men, den må mest sannsynlig stenges ved bruk av båt :-) Redigert 10.Mars.2015 av boble65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rolandsnekke Svart 10.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 Selvdrenering med stoppekrane sa jeg jo :) da slipper du iallefall pumpe ut vannet. Mange båter har det idag. Dog ikke det samme som selvlensende. Men, den må mest sannsynlig stenges ved bruk av båt :-) Oi så ikke det. Men sikkert ikke en dum ide det. Fins vel sånne åpninger med et slags gummi lokk på som åpner seg når vannet står på og som lukkes i fart? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 10.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 Skal lage det på min (har ikke lik båt) og har kalesje så ikke redd for løv :-) alt avhenger av hvor høyt dekket er over vannlinjen. Ellers så er jo alternativ automatisk lensepumpe som nevnt over. Denne snekka fortjener jo en slik manuell stående lensepumpe i messing :-) Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 10.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 Hadde ei tresnekke på omtrent samme størrelse, der løfta jeg dørken noen cm for å få mer bredde ut mot rekka. En elektrisk pumpe med flottør sørga for å få ut vannet når jeg spylte innvendig. Funka som bare det. Og da slipper man å å ta farlige hull iskroget. Sitér dette innlegget Link to post
rolandsnekke Svart 10.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 (redigert) Da var båten hentet, frakt av båt fra lillehavn og til auglandsbukta der jeg skulle sette den ut gikk fint, så skulle bare båten fraktes fra auglandsbukta til ternevik, en kort båttur på rundt 20 minutter i tøffe tempo. La fra kai i stor fornøyelse over ny båt og fin lyd og alt gikk fint. såååå begynte den selvfølgelig å fuske og etter hvert dauet den.... været var sol men det BLÅSTE liten kuling så båten satt fart rett mot land.. måtte hive ut dregg og få ringet etter assistanse fra redningsskøyta, lite båter på sjøen fortia nå(merkelig hehe), redningsskøyta kom etter 45 minutter og fikk tauet meg til land. Så for meg at jeg hadde kjøpt katta i sekken og at det blei en dyrt reperasjon osv. MEN heldig vis så er min far mekaniker og fant fort ut av problemet(burde sett det selv også..) diesel filteret var ganske tett og gromsete, heldigvis var ikke problemet større og motor tøffer som bare det. Typisk at det alltid skal være noe når man kjøper nytt, men nå blir det full overhaling av motor etterhvert. Har også funnet ut at jeg vil ha med meg en liten motor som jeg kan bruke hvis det skulle bli motor stopp igjen, har plass under en av benkene inne i hytta så blir ikke hengene bak ant en når den er i bruk. Så da har jeg jaggu fått et "prosjekt" til, det er å få laget et feste til en påhengs bak på båten, vil at det skal se bra og ordentlig/ryddig ut, så lurer på om det er noen andre som har gjort dette? tips mottas med stor takk a Redigert 10.Mars.2015 av rolandsnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rolandsnekke Svart 10.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 Hadde ei tresnekke på omtrent samme størrelse, der løfta jeg dørken noen cm for å få mer bredde ut mot rekka. En elektrisk pumpe med flottør sørga for å få ut vannet når jeg spylte innvendig. Funka som bare det. Og da slipper man å å ta farlige hull iskroget. har vært veldig skreptisk til det å lage hull i skroget ja, tror jeg kommer til å gjøre sånn som du har gjort å bygge opp dekket 3-4 cm også bruke eletrisk pumpe med godt batteri, pluss det blir jo ladet opp når motor er i gang. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 Du tuller nå? Full overhaling på grunn av et lite filter? Som ikke engang er beregnet til diesel? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
rolandsnekke Svart 10.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 Du tuller nå? Full overhaling på grunn av et lite filter? Som ikke engang er beregnet til diesel? Vil ta overhaling av motoren ja;) fullt klar over at det ikke er dieselfilter, men det som var på fra forrige eier. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.