Jump to content

Urinstein i slanger - en undersøkelse

Dreamer

Recommended Posts

En litt snodig erfaring angående urinstein er at dette ligger rimelig jevnt fordelt langs hele slangeveggen (omkretsen) selv på nesten horisontale slanger som tømmes helt eller delvis hver gang pga fallet på slangen.

Det Cato her sier, har jeg også registrert, med forbauselse. Slangene står sjelden eller aldri full av vann. Senest for noen dager siden registrerte jeg at belegget var nøyaktig like tykt oppe som nede i en horisontal slange. Noen som har en god forklaring på dette?

Ikke akkurat kø av gode ideer her, nei. Det fenomenet som Cato og undertegnede har observert, MÅ bety følgende: De stoffene som danner urinstein, finnes ikke bare i vann, men også i luft! Noen med kjemi-kompetanse som vil kommentere dette?

Jeg har pleier å skylle ned rikelig med glovarmt ferskvann med litt eddik, salmiakk, grønnsåpe eller zalo (tar det jeg finner) med jevne mellomrom. Lar det gjerne stå i over natten eller lengre og har ikke opplevd urinsten som noe problem etter dette. Jeg tror varmt ferskvann hjelper godt, også er det enkelt å skylle i. Bare å bruke dusjslangen. Vi har også for vane å skylle rikelig, minst 30-40 pump etter hvert besøk. Da bør det ikke være mye urin igjen i systemet.

Jeg har pleier å skylle ned rikelig med glovarmt ferskvann med litt eddik, salmiakk, grønnsåpe eller zalo (tar det jeg finner) med jevne mellomrom. Lar det gjerne stå i over natten eller lengre og har ikke opplevd urinsten som noe problem etter dette. Jeg tror varmt ferskvann hjelper godt, også er det enkelt å skylle i. Bare å bruke dusjslangen. Vi har også for vane å skylle rikelig, minst 30-40 pump etter hvert besøk. Da bør det ikke være mye urin igjen i systemet.

Hei

Dette tror jeg også er løsningen, men jeg bruker sitronsyre eller Gamazyme, og har rene og fine slanger.

Tar med heim et stoff vi bruker i toalettene på supply båten og slipper nedi toalettet en pose nu og da.null urinstein

Samme gjør jeg, her er link til produktet,

http://www.offshoresupply.co.uk/unitor-gamazyne-tds.html

larss

Men de som kjører på for eksempel Mjøsa burde kunne svare på dette. De flusher jo med ferskvann uansett.

Er de mindre plager med urinstein ?

Også når det gjelder området hvor urin ikke blir stående i slangen?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

• 4 måneder senere...

Jeg undrer meg fortsatt over testresultatet til OP, f.eks. ref https://baatplassen.no/i/topic/90005-eksperiment-eddik-mot-kalkavleiring-i-septik/hjelper eddik på urinsten. Jeg har også positive erfaringer med eddik, da slangen fra toalettet til septiktanken var tett hjalp det å helle ufortynnet 35%-eddik direkte i slangen. Nå har jeg også skiftet toalettpumpe på det håndpumpede toalettet mitt, den gamle klaffeventilen var ganske så begrodd av urinsten. Jeg la den i vaskeservanten og fylte opp med varmtvann til det dekket ventilen og helte oppi en liten slump med eddik. Det hadde ingen umiddelbar effekt, men laget med urinsten ble merkbart mindre når jeg lot det ligge i noen timer og gjentok behandlingen 4-5 ganger. Det var fortsatt litt igjen etter dette, men det forsvant meget fort da jeg prøvde å fjerne det med fingrene.

Kanskje det finnes forskjellige typer urinsten?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Men de som kjører på for eksempel Mjøsa burde kunne svare på dette. De flusher jo med ferskvann uansett.

Er de mindre plager med urinstein ?

Også når det gjelder området hvor urin ikke blir stående i slangen?

Er i ferskvann og bruker toalettet ganske mye i løpet av en sommer. Båten er fra 2006 og jeg gjør aldri noe med toalettet annet en å tømme det :-) Finnes sikkert noe fint en kunne brukt ved opplag hvert år men gjør ingen ting med det. Men når vi har vært ute noen dager blir det tømt slik at det ikke står lurium i tanken og godgjør seg til neste gang. Manuelt jabsco. Jeg har derfor heller ikke vært spesielt nysgjerrig på hvordan slangene ser ut innvendig.

Tror ikke det finnes noe enkelt lurium og bruke ombord i fritidsbåter, Har funnet ut att jeg bruker toalettet som normalt uten og tilsette ferskvann eller noe annet. Men jeg gjør en ting og det er og gjøre hele slangelengden ren mekanisk i tillegg så demonterer jeg toalettet og gjør ren jokerventil eller klaffeventil for de som har Elspyling. For og unngå problemer må dette gjøres hvert 3 år . Så derfor har du ett sjøvannspylt toalett som er over 3 år siden nytt eller sist rengjort toalett og slanger så har du ganske så sikkert nesten igjengrodde Slanger og tilgrodd klaffeventil eller jokerventil.

Problemet er urinstein som dannes av saltvann og urin, derfor ingen problem på Mjøsa elle hjemme i hus.

Mvh

Catano

Har skrudd nok på sewage system på skip (med ferskvannspylte toalett) til å si at dette ikke stemmer.

Det er nok urinstein i rør etter noe år ihvertfall..

Tror heller det er mengden vann det spyles med som er nøkkelen til at det ikke er et problem hjemme i hus.

Jeg bruker dette produktet

http://www.offshoresupply.co.uk/unitor-gamazyne-btc-biological-toilet-cleaner-1-litre.html

Jeg har ikke noe problemer med tette slanger eller lignende. Det er rent og pent. Bruker ca. en liter i uka når vi er på ferie. Har oppi et par liter sammen med ferskvann(fyller tanken full) før opptak på høsten og tømmer tanken etter et par dager. Når båten ligger stille en stund har jeg oppi en halvliter og litt ferskvann i tanken. Ikke noe lukt eller noe slik. Det som kommer ut er bare en grå væske.

Produktet må få anledning til å virke i slanger og tank da det er biologisk. Det er bakterier som spiser fett og annet snadder i bæsjen :-)

/Baard

Angående plumbo, en ting er at slangene tåler det ... men jeg ville ikke våget å kjøre plumbo forbi toalettpumpa, med alt av smurte pakninger, etc.

Jeg prøvde en gang å helle plumbo (pulverform) direkte inn i septikslangen en gang jeg hadde tilstopping av dopapir ved skroggjennomføringen. Det var heller ingen god idé. Papirproppen fortsatte å være et problem, og plumboen sprutet skikkelig og stod ut som en fontene fra røret, slik at det ble griseri og flekker pluss at jeg fikk meg et solid "brannsår" på hånda.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Det er mulig å få kjøpt Gamazyme produktene i Norge. Wilhelmsen Ships Service er de som "står bak" Wilhelmsen Chemicals AS.

Opplysninger om Gamazyme TDS, avkalkingsmiddel, finner man her.

Opplysninger om Gamazyme BTC, toalett renser, finner man her.

De som holder til i Tønsberg området får kanskje kjøpt dette direkte fra produsenten Wilhelmsen Chemicals AS i Kjøpmannskjær.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...