Jump to content

Eksperiment - eddik mot kalkavleiring i septik

arkmarin

Recommended Posts

Jeg skiftet stengeventil for utløpet av toalettet. Jeg skiftet også skroggjennomføringen, som viste seg å være like god som ny, så det hadde ikke vært nødvendig å skifte den. I stengeventilen var det en del kalkavleiring. Jeg tok en del av dette i et glass.

edikk1a.jpg

edikk2.jpg

Fylte på 7% edikk. Hadde ikke sterkere i huset.

edikk3.jpg

Der er prossessen i gang.

Her ser vi kjemisk aktivitet.

edikk4a.jpg

Etter en tid var all kalken oppløst. I glasset var det bare noe fint bunnfall igjen.

Konklusjon: Edikk virker mot kalkavleiring i toalettsystemet.

Redigert av arkmarin (see edit history)

Fint eksperiment! Litt overraskende å se at 7% husholdningseddik faktisk fungerte såpass godt.

Men man skal også tenke på at det her er snakk om granulert kalk, som har vesentlig større effektiv overflate enn sedimenter i en slange eller tank, her vil det bruke vesentlig lenger tid for å løse opp samme mengde materiale.

Korleis er eddik med tanke på korrosjon av metall? Saltsyre er problematisk i og med at det angrip det meste som kan angripast, noko som ikkje gjer det særleg gunstig å bruke for mykje av.

Det trenges så lite at det ikke har noen betydnign tatt i betraktning den superkorrosive guffa som plasker rundt der inne. Jeg pleier å fylle septiken med ferskvann nå og da og så flushe ut når båten skal ligge stille i perioder.

At eddiksyre hjelper mot urinsteinavleiringer er kjent. Lars "Trudelutt" har nevnt dette her på BP ved flere anledninger. Han bruker den sterkeste husholdningsedikken (35%)som er i vanlig handel på en forbyggende måte. Tror han hiver innpå en slant noen gangen i uka. Men det som gjør at det dannes urinstein er flushing i toalettet med sjøvann. Bruker du ferskvann for skylle ned, blir det neppe problemer med gjengrodde slanger.

Redigert av Haba (see edit history)

Det trenges så lite at det ikke har noen betydnign tatt i betraktning den superkorrosive guffa som plasker rundt der inne. Jeg pleier å fylle septiken med ferskvann nå og da og så flushe ut når båten skal ligge stille i perioder.

Når båten skal ligge i ro en periode, er det lurere å vente med å flushe ut ferskvannet til du starter neste tur, enn å la båten stå med tom tank. Stillestående saltvann lukter mjærda etter noen dager, så det å fylle septikken halvfull med ferskvann og da gjerne med en kopp 35% eddik er noe jeg har gjort til en vane når jeg VET at båten skal stå mer enn noen få dager. På vei ut på neste tur, er det bare å tømme septikken og den er klar til nye ladninger.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...