arkmarin Startet 13.April.2012 Del på Facebook Startet 13.April.2012 (redigert) Jeg skiftet stengeventil for utløpet av toalettet. Jeg skiftet også skroggjennomføringen, som viste seg å være like god som ny, så det hadde ikke vært nødvendig å skifte den. I stengeventilen var det en del kalkavleiring. Jeg tok en del av dette i et glass. Fylte på 7% edikk. Hadde ikke sterkere i huset. Der er prossessen i gang. Her ser vi kjemisk aktivitet. Etter en tid var all kalken oppløst. I glasset var det bare noe fint bunnfall igjen. Konklusjon: Edikk virker mot kalkavleiring i toalettsystemet. Redigert 13.April.2012 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
MT. Svart 13.April.2012 Del på Facebook Svart 13.April.2012 Det var et nyttig tips, og legges inn på kunnskapskontoen jeg skal bruke når jeg skaffer båt med septik. Inntil videre har jeg kun Portapotti. Men takk læll! Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
S/Y Emma Svart 13.April.2012 Del på Facebook Svart 13.April.2012 (redigert) Jøss. Det hadde eg ikkje trudd. Eg har tildlegare brukt saltsyre 30% mot urinstein. Det brusar og freser ganske heftig i alle fall. Redigert 13.April.2012 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
2rmod Svart 13.April.2012 Del på Facebook Svart 13.April.2012 Fantastisk.. Takk for godt tips Sitér dette innlegget Tormod Beichmann Link to post
Strekkfisken Svart 13.April.2012 Del på Facebook Svart 13.April.2012 Fint eksperiment! Litt overraskende å se at 7% husholdningseddik faktisk fungerte såpass godt. Men man skal også tenke på at det her er snakk om granulert kalk, som har vesentlig større effektiv overflate enn sedimenter i en slange eller tank, her vil det bruke vesentlig lenger tid for å løse opp samme mengde materiale. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 13.April.2012 Del på Facebook Svart 13.April.2012 Trur nok ein bør teste det på ein heil klump også for å komplettere eksperimentet ja.. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Jernbåten Svart 13.April.2012 Del på Facebook Svart 13.April.2012 Hos meg har jeg brukt eddik i septiken i forbindelse med flushing i flere år, aldri hadd problemer med avleiringer. Så eddik fungerer helt utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 13.April.2012 Del på Facebook Svart 13.April.2012 Korleis er eddik med tanke på korrosjon av metall? Saltsyre er problematisk i og med at det angrip det meste som kan angripast, noko som ikkje gjer det særleg gunstig å bruke for mykje av. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Hansi Svart 13.April.2012 Del på Facebook Svart 13.April.2012 De åra jeg hadde Nord Westen ble eddik brukt flittig i septiktank, om det virket har jeg ikke peiling på. Det eneste som kan sies med sikkerhet er at jeg aldri hadde problem med hverken flushing eller tømming av septik ( elektrisk tømming ). Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 13.April.2012 Del på Facebook Svart 13.April.2012 Korleis er eddik med tanke på korrosjon av metall? Saltsyre er problematisk i og med at det angrip det meste som kan angripast, noko som ikkje gjer det særleg gunstig å bruke for mykje av. Det trenges så lite at det ikke har noen betydnign tatt i betraktning den superkorrosive guffa som plasker rundt der inne. Jeg pleier å fylle septiken med ferskvann nå og da og så flushe ut når båten skal ligge stille i perioder. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 13.April.2012 Del på Facebook Svart 13.April.2012 (redigert) At eddiksyre hjelper mot urinsteinavleiringer er kjent. Lars "Trudelutt" har nevnt dette her på BP ved flere anledninger. Han bruker den sterkeste husholdningsedikken (35%)som er i vanlig handel på en forbyggende måte. Tror han hiver innpå en slant noen gangen i uka. Men det som gjør at det dannes urinstein er flushing i toalettet med sjøvann. Bruker du ferskvann for skylle ned, blir det neppe problemer med gjengrodde slanger. Redigert 13.April.2012 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 13.April.2012 Del på Facebook Svart 13.April.2012 Prøv den samme operasjonen med ferskvann... Sitér dette innlegget Link to post
Kimber08 Svart 18.April.2012 Del på Facebook Svart 18.April.2012 Imponerende. Dette må jeg bare prøve Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 18.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2012 Prøv den samme operasjonen med ferskvann... I stedet for edikk?? Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
baatsman Svart 23.April.2012 Del på Facebook Svart 23.April.2012 Har kjørt eddiktrikset. Det funker. Alt er nå skinnende rent. 15 min med litt bobling så løstnet belegget. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
RSL Svart 23.April.2012 Del på Facebook Svart 23.April.2012 Det trenges så lite at det ikke har noen betydnign tatt i betraktning den superkorrosive guffa som plasker rundt der inne. Jeg pleier å fylle septiken med ferskvann nå og da og så flushe ut når båten skal ligge stille i perioder. Når båten skal ligge i ro en periode, er det lurere å vente med å flushe ut ferskvannet til du starter neste tur, enn å la båten stå med tom tank. Stillestående saltvann lukter mjærda etter noen dager, så det å fylle septikken halvfull med ferskvann og da gjerne med en kopp 35% eddik er noe jeg har gjort til en vane når jeg VET at båten skal stå mer enn noen få dager. På vei ut på neste tur, er det bare å tømme septikken og den er klar til nye ladninger. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Astor Svart 24.April.2012 Del på Facebook Svart 24.April.2012 Godt råd RSL. Gjør det samme selv. Funker fint. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.