Jump to content

Urinstein i slanger - en undersøkelse

Dreamer

Recommended Posts

Spola ner Knust is det virkar. sedan bruk jets Descale för och förebygga urinsten. Se Martin fick 60000kr: http://issuu.com/sjobefalen/docs/sb3_13/27

Pga mekanisk sliping?

Nå er vel vakuumtolettene på disse skipene ikke helt sammenlignbart med "vanlige" pumpedo i fritidsbåter, dersom de bruker ferskvannsspyling tipper jeg at problemene de opplever skyldes andre ting enn urinsten. Og urinsten som ikke har vært behandlet med eddik forestiller jeg meg at sitter for godt fast til å bli fjernet av is - skjønt det var ikke før eddikbehandlingen min at jeg begynte å gni på urinstenen, da forsvant den fort ...

Minnes en gang vi hadde kjørt bilen i St.Petersburg og Helsingfors vinterstid, for deretter å ta biltoget opp til finsk Lappland (Kolari). Der oppe i det høye nord saltes ikke veiene, bilene er rene og pene og veiene er hvite - men bilen vår var jo ekstremt møkkete etter å ha kjørt rundt i møkkhelvete i St.Petersburg og saltslapshelvetet hele veien til og gjennom Helsingfors. Vi brukte litt tid på shopping o.l., og det snedde tett - og bilen vår ble like ren som alle andre biler der oppe i det høye nord da vi kostet vekk sneen! (det hjelper ikke å la bilen stå ute i regnvær). Men, ekstrem avsporing fra topic :-)

Det er mulig å få kjøpt Gamazyme produktene i Norge. Wilhelmsen Ships Service er de som "står bak" Wilhelmsen Chemicals AS.

Opplysninger om Gamazyme TDS, avkalkingsmiddel, finner man her.

Opplysninger om Gamazyme BTC, toalett renser, finner man her.

Jeg har lagt til referansene i Båtwiki.

Jepp, jeg så den. Også referert fra innlegg #86 og fra Båtwiki :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

• 1 år senere...

Ser at mange har problemer, men at det også er varierende grad av hvor stort problemet er. Og noen har ikke problemet, uten bruk av kjemikalier. 

Spørsmålet mitt er; er det mest mose på glasert takstein, eller på vanlige H-panner med ru overflate?

Sagt på en annen måte - kan slangen sin overflate på innsiden påvirke "hefte-evnen" på innerveggen til slangen? Krystaller vil kunne oppstå, samme hvilken overfalte en har. Men er det ikke noe å hefte på, blir det spylt ut neste gang en bruker doen.

Det er slanger med "grov" gummi, og det er slanger som er helt glatte (eks. med spunnet armering). 

Min slange som er gjennomsiktig og har armering, den er helt fri for avleiringer/urinstein. Bruker ikke kjemikalier, men spyler ofte i brakkvann når turen er over. Kan derfor ikke gi æren til slangen alene. Men ønsker å diskutere om det er noen sammenheng mellom typen slange og mengden avleiringer. Det ville jo vært flott om en kunne løst dette ved å bruke en slange der det ikke kom avleiringer?

• 6 år senere...
Dreamer skrev On 9.3.2015 at 22.15:

Mange (deriblant undertegnede) er forbauset over hvor fort det blir belegg av urinstein i septikslanger.

Det ble derfor sist helg gjennomført et lite eksperiment som vist nedenfor.

Bildeserien viser en test for å finne et stoff som er i stand til å løse opp urinstein i slanger.

Noen biter urinstein fra en slange om bord på Dreamer ble lagt i 3 forskjellige eggeglass og tilsatt

- Eddik, 35 %

- Vaskemiddel for oppvaskmaskin

- Plumbo rørvask (flytende)

De to første viste ingen tegn til å løse opp urinsteinen, selv etter 48 timer.

I Plumbo derimot, var urinsteinen blitt ganske porøs etter 2 timer, og fullstendig oppløst til "mel" etter 4 timer!

Forbausende resultat!

Så ble slangen testet for å se om den tåler slik røff behandling.

2 biter fra en slange ble lagt i et eggeglass med flytende Plumbo.

Etter 24 timer var det ikke antydning til forandring på slangestykkene.

Slangene tåler altså slik behandling!

Dette var mine resultater fra helgens uvitenskapelige test.

Hvis du skal prøve dette, test på forhånd om dine slanger tåler det samme!

NB! Jeg har ikke aksjer i Plumbo!

bilde

Denne enkle testen ble gjennomført i 2015. Enkel å kopiere for dem som er usikker på dette med urinstein. NB! "Prøveglassene" ble skrotet etter testen. 

Ja, jeg har ikke prøvd plumbo selv.  Det ble fastslått i tråden at plumbo ikke skadet "normale" septikslanger, men jeg er fortsatt sketpisk - selve septiktanken er trolig av aluminium, og så vidt jeg kan erindre tar aluminium skade av plumbo.  Det elektriske toalettet tåler antageligvis plumbo, men det manuelle pumpetoalettet tror jeg tåler det dårlig - membranen er vel innsatt med noe fettstoffer som tåler omtrent ingenting.  Bruksanvisningen der tilsier at man for vedlikehold skal skylle med lunket ferskvann (!)

Og jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor trådstarter ikke fikk 35% eddik til å fungere.  Det har fungert for meg, og all teori tilsier at 35% eddik skal være effektivt for å løse opp kalkforbindelser.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Dreamer skrev for 16 timer siden:

- Plumbo rørvask (flytende)

Hadde en prat med rørlegger`n  For noen år siden.

Han sa IKKE bruk Flytende avløpsåpner og pump det til Tanken

den blir der.

Kombinasjonen av høy egenvekt og gel konsistens, gjør at den synker konsentrert gjennom vann, "

han sa bruk Klorin og Eddik 35%

Hadde problem med jokerventilen  (klafftype)  på forrige toalett, ble kurert  med eddik eller Klorin, men måtte skiftes etter ca 220 dages bruk . Hver vår.

PS: Edikken er ikke snil med Jokkerventler.

Klorin vet jeg ikke hvordan den virker på Jokkerventilen.

I dag hadde jeg brukt  en skvett System rens som er snill med Jollerventilen.

Har ikke hatt problem med igjengrodde slanger sparer ikke på vannet (sjøvann)  bank i:smash: ..

6

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...