Jump to content

Suzuki på vei gjennom Hvaler.....


Walter_S

Recommended Posts

Ankom Moss omlag 1800, og etter en diger pizza på Pizzarelli, samt en halvliter for sovehjertet, ankom StianS for en kaffekopp. Alltid hyggelig med litt skravling. GeirKS dro hjem, for å komme seg på jobb mandag morgen..

 

Natt til mandag, savnet jeg delvis det varmeapparatet budsjettet ikke tillot i år. Var ikke akkurat plagsomt varmt, men med ullsokker i soveposen, og et pledd på toppen, gikk det da greit.

 

Var litt treig i starten, så jeg kom meg ikke avgarde fra Søly før 0715 på mandagen.

Lå du i Søly? Da var det jo flere meter mellom oss. Du får sende en IM neste gang - så kan vi slå av en prat.

 

ps - for å holde liv i gammel tråd; som de fleste har fått med seg har jeg ikke plotter. Imidlertid inneholder Garmins Marine GPS er en database med masse fyr & lykter ( Garmin sier alle, jeg sier de fleste )

Etter turbeskrivelsen din forstår jeg ikke helt at du ikke ønsker deg plotter. Det er nettopp i slike forhold du var på tur i at en slik "makaløs manikk" viser sin verdi Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lå du i Søly?  Da var det jo flere meter mellom oss. Du får sende en IM neste gang - så kan vi slå av en prat.

Motatt..

 

( kikket på Bitteliten III og din fars HR 31 i går kveld å jeg... )

 

Etter turbeskrivelsen din forstår jeg ikke helt at du ikke ønsker deg plotter. Det er nettopp i slike forhold du var på tur i at en slik "makaløs manikk" viser sin verdi

<{POST_SNAPBACK}>

Ja. Netshop har tilbud på minste Garmin. For oss med "god tid" duger den sikkert... Men totalt er det allikevel 6500 NOK med kart, og det er det neppe igjen på budsjettet i år. Desverre...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

... Styrer manuelt et minutt eller 3, og registrerer at det er noe galt med GPS en min..., den påstår at jeg går i RING ? Kompasset konsulteres, og det viser det samme, snodig.. ( på dette tidspunktet er jeg rimelig sliten, så hjernen henger ikke helt med.. ) Jeg forstår plutselig at jeg har fått en slags "vertigo" ( ingen referansepunkter ). Jeg retter opp etter GPS / kompass, og huker på autopiloten igjen.

kort oppdatering her, med hjelp av ARNE LIAN som forklarte åssen jeg skal få til skjermdump fra min GPS 76, er jeg nå i stand til å legge ut bilde av GPS en min, fra denne insidenten. Bilde

 

Snodig, navigasjonstabben var ikke reint liten heller... :rolleyes:

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Minner meg om en helt sann og selvopplevet hendelse (forhåpentlig så lenge siden at jeg nå går straffri!)

Ca. 45 år sieden som matros på Fred Olsen sin Binna. Ekte dampmaskin - sikkert en av de siste i vanlig drift. En vakker stille sommermorgen på 4-8 vakta i Botniske viken på vei til Findland - skulle hente props. Førstestyrmann (det het det den gangen) - lå og sov i bestikklugaren rett bak brua. Jeg til rors. Trøtt.Glippa med øynene flere ganger - drev noe ut av kurs og tok den inn igjen nå øynene åpnet seg. Een gang åpnet øynene seg i absolutt seneste laget - var nesten 160 grader ute av kurs - og båten i fin sakte sving videre. Turde ikke brådreie på rattet kontra - ville lage bevegelse i båten. Så lot det stå til - ga ørlite mere stb. ror og krysset det jeg hadde av fingre og tær i håp om at førstestyrmann ville sove til jeg hadde fullført 360'grader'n. Det holdt! - men jamen var det med bankende hjerte - og ikke noe videre lyst til å sovne ved roret på leeeenge....

 

Så nå vet du det Fred Olsen...

 

Forresten - siden jeg er i gang med avsløringer av gamle synder. Denne neste var ikke min skyld føler jeg. Gikk ut fra Oslo med en annen Fred Olsen båt. Bayard tror jeg det var. Av en eller annen grunn gikk vi gjennom Vrengen sundet. Meg til rors. Los ombord. Hadde ikke merket noe spesielt på turen fra Oslo. I Vrengen skal det på riktid sted tas en ganske krapp sving til styrbord - og der kommanderer losen hardt stb. Jeg gir 3 omdr. på rattet - skulle erfaringsmessig tilsi nærmest fullt rorutslag. Båten starter en pen rask sving, men stopper brått med svingen??? Jeg gir 3 omdr. til og det samme gjenntar seg - nå brer panikken seg på brua - unevnelige saker ser ut til å ville inntreffe i løpet av alt for kort tid. - Losen: HARDT STB. FOR F... SA JEG - Jeg: jamen jeg har to ganger gitt fullt ror - det er noe som er galt med styringen her. DA skjønner en av offiserene på brua lunta. De har glemt å slå av autopiloten!! Med den koplet inn betydde en omdr. på rattet 3 graders kursforandring.

Vel det gikk bra det også. Og så var det litt lærerikt. Jeg så jo hvordan autopiloten ble koplet ut. To spaker rett ved siden av rattet skulle flyttes fremover (eller muligens bakover - husker ikke lenger).

 

Og være klar over dette kom godt med når man mangen en natt senere sto til rors, og lurte seg til sakte (måtte jo ikke høres) å skyve på disse hendlene i autostilling - og så bare kunne stå der og reflektere over livet......

 

God natt.

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...